Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpepass i 6mnd


Pingo

Recommended Posts

Hei!

Jeg holder på(forhåpentligvis), som noen vet, å importere ei ny frøken. Valpen er født, men er kun 1 uke gammel, så det er vanskelig å si om det blir den eller om jeg må finne et annet kull senere.

Jeg har funnet en person i Finland som er villig til å ha valpen til den er klar til å komme til Norge.

Hunden er født i Ungarn, så den kan ikke gå under 3mnd regelen, i tilfelle noen tenkte på det.

Personen som skal ha valpen har sagt seg villig til å ha den som sin egen i de mnd den skal være der, med alt det innebærer.

Men hvor mye betaler man for sånt?

Om valpen hadde blitt hos oppdretteren disse mnd så hadde det ikke blitt mye, kun 1000,-

Grunnen til at den ikke blir der er at de bor langt utpå landsbygda, og valpen blir ikke så soisalisert der.

Så hva mener dere? Hva betaler man for pass og trening av en valp fra 2-3mnd til 8mnd? Poenget er jo ikke at noen skal tjene penger på dette, men at man skal i allefall skal få lønn for strevet...

Så hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei!

Jeg holder på(forhåpentligvis), som noen vet, å importere ei ny frøken. Valpen er født, men er kun 1 uke gammel, så det er vanskelig å si om det blir den eller om jeg må finne et annet kull senere.

Jeg har funnet en person i Finland som er villig til å ha valpen til den er klar til å komme til Norge.

Hunden er født i Ungarn, så den kan ikke gå under 3mnd regelen, i tilfelle noen tenkte på det.

Personen som skal ha valpen har sagt seg villig til å ha den som sin egen i de mnd den skal være der, med alt det innebærer.

Men hvor mye betaler man for sånt?

Om valpen hadde blitt hos oppdretteren disse mnd så hadde det ikke blitt mye, kun 1000,-

Grunnen til at den ikke blir der er at de bor langt utpå landsbygda, og valpen blir ikke så soisalisert der.

Så hva mener dere? Hva betaler man for pass og trening av en valp fra 2-3mnd til 8mnd? Poenget er jo ikke at noen skal tjene penger på dette, men at man skal i allefall skal få lønn for strevet...

Så hva tror dere?

Vedkommede må jo passe på med vaksiner og blodprøver og sånn også - husk å ta det med i kostnadsberegningen din - men jeg synes 50 kroner døgnet er en akseptabel pris å måtte betale dersom de tar vare på valpen og gir den det den trenger av stimuli osv. i perioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig så regner jeg med vaksiner, det får jeg heller forhåndsbetale noe av slik at de slipper å legge ut.

Men 50,- døgnet? det blir 9000,- for 6mnd...

Det synes jeg er alt for mye, ingen gjør jo dette for å tjene penger. Ikke i vår lille rase-verden i allefall. Nå er det ikke en schäfer, rottis eller andre raser der det faktisk er litt penger å tjene.. men en mudi, som koster 4000,- i utganspunktet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye jobb med valp da.. ikke minst så knytter man seg fort til disse små 4 beinte. Så hvis jeg skulle hatt en valp fra den var 8 uker og i 6 mnd hos meg.. i en av de viktigste pregnings perioden ang sosialisering og miljø trening, ikke minst tissetreing osv osv så har jo disse folka valpen i den mest "slitsome "perioden.. får så og gi den fra seg igjen etterpå.. altså ikke at jeg bare tenker penger her nu altså, Men tror jeg ville syntes det var greit og få litt "lønn" for arbeidet,selv om det er så koselig med valp i hus.

Og koster valpen i utgangspunktet 4000? og alt i alt med en del til fosterfamilien og dyrlege osv er du jo oppe en ikke alt for stor sum uansett, med tanke på at det er renrase og inport. ( det pleier vel altid og bli litt ekstra da?)

Er mange jeg kjenner som har fått importer og de har betalt en god sum i kennel opphold ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

selvfølgelig så regner jeg med vaksiner, det får jeg heller forhåndsbetale noe av slik at de slipper å legge ut.

Men 50,- døgnet? det blir 9000,- for 6mnd...

Det synes jeg er alt for mye, ingen gjør jo dette for å tjene penger. Ikke i vår lille rase-verden i allefall. Nå er det ikke en schäfer, rottis eller andre raser der det faktisk er litt penger å tjene.. men en mudi, som koster 4000,- i utganspunktet... :)

Det er jo ikke noe dyrere å ha en schæfervalp i pensjon enn det er å ha en mudi da - i alle fall ikke mye. Og hunden din slipper tross alt å bo i kennel, den får bo hos private, den får en god start på livet og da er det vel kanskje greit å invistere litt i akkurat den biten og ikke bare tenke usj det var dyrt.

50 pr. døgn er billig - skulle du hatt den på kennel ville det kostet det dobbelte omtrent. Og det er da vel greit å gi folk litt betaling for jobben også ikke bare tenke at det er om å gjøre å betale minst mulig.

Og det er ikke fælt man tjener på 50 kroner døgnet om man skal regne med jobben i tillegg til fôret faktisk.

Så en annonse for en tid tilbake ett eller annet sted om Mudi valper - de kostet 10 000,- - og jeg vil vel påstå at du da til tross for kr 50,- pr. døgn får en billig import - den vil koste deg rundt 15-16000 inn og det er billig for import.

Og hunden skal jo heller ikke stå der i 6 måneder, den skal rabiesvaksineres - hvilket oppdretteren sikkert kan gjøre når den er 8 uker første gangen (skjult - altså at den får ett nytt vaksinasjonskort når den kommer til Finland eventuelt) - så skal den vaksineres 12 uker gammel (som da er det egentlige tidspunktet den bør ta første vaksinen).

Hvis den da sendes til Finland når den er 3 måneder gammel - blir vaksinert umiddelbart så skal det gå 120 dager før den kan ta blodprøve - det går ca. 14 dager fra blodprøven blir tatt til du får resultatet, altså totalt 134 dager i pensjon.

Totalt blir det kr 6700,- eks. vaksiner og blodprøve - og da kjære Pingo har du fått en importert valp som koster deg 700 mer enn en vanlig Mudi valp kjøpt her i Norden og da kan du jo spørre deg selv om det er urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe dyrere å ha en schæfervalp i pensjon enn det er å ha en mudi da - i alle fall ikke mye.

nei det er sant, men det er mere penger i det store og hele i feks schäfer, både kjøpe sum og oppstalling, alt ettersom vilke linjer du vil ha.

50 pr. døgn er billig - skulle du hatt den på kennel ville det kostet det dobbelte omtrent.

Ja men nå er ikke kennel noe alternativ her, alternative er å ha den hos oppdretteren som selvsagt er mye billigere. Litt mindre sosialisering blir det nok der, men de fleste hundene som vokser opp slik har et utrolig godt språk og er trygge i forhold til andre hunder, men mest sannsynlig så blir det ikke mye leking med mennesker, og trening.

Så en annonse for en tid tilbake ett eller annet sted om Mudi valper - de kostet 10 000,-

Det tviler jeg på, i sverige koster de 8-9000,-, Jeg har tatt 9000,- for mine. Det er ikke dyre hunder, hvis man ser i forhold til mange andre (mindre)skjeldene hunder, som går for både 12 og 15000. Og man bruker tross alt mye penger på å reise tur-retur Ungarn noen ganger...

Og hunden skal jo heller ikke stå der i 6 måneder, den skal rabiesvaksineres - hvilket oppdretteren sikkert kan gjøre når den er 8 uker første gangen (skjult - altså at den får ett nytt vaksinasjonskort når den kommer til Finland eventuelt) - så skal den vaksineres 12 uker gammel (som da er det egentlige tidspunktet den bør ta første vaksinen).

Hvis den da sendes til Finland når den er 3 måneder gammel - blir vaksinert umiddelbart så skal det gå 120 dager før den kan ta blodprøve - det går ca. 14 dager fra blodprøven blir tatt til du får resultatet, altså totalt 134 dager i pensjon.

Nettopp dette er jo litt avgjørende. For meg så passer det best at første vaksine blir satt 3mnd.(Kan faktisk etter vaksine prod. anbefaling vaksineres helt ned til 5uker)Og det er visstnok "bortkastet" å vaksinere før 3mnd, da valpen ennå er beskyttet gjennom morens vaksiner frem til da. Valpen skal jo ha andre vaksiner også etterhvert og det er jo ikke nødvendig å proppe den lille kroppen med unødvendig mange rabiesvaksiner da.

For å komme inn i Finland så kreves det at hunden har gyldig rabiesvaksine, dvs 21 dager gammel minst.

Da kan vi bruke samme passet som hunden har med seg fra Ungarn.

Er det ok om hunden bare vaksineres en gang, blir antistoff nivået høyt nok med en?

Har hørt at det er ok, men vi er jo så vant til å måtte ha to at jeg har ingen erfaring med å bruke bare en.

Kjedelig å bare sette en da, og så er ikke antistoff nivået høyt nok liksom.... :)

Men jeg vil gjerne høre om flere har noen formening om spørsmålet? Har nemlig fått så ymse svar fra forskjellige folk.

Poenge mitt har mindre å gjøre med om jeg er gjerring eller ikke, heller mer med at jeg ikke gidder å betale mer enn nødvendig, jeg får be personen om å sende meg et forslag og se hva som kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å be personen sende deg et forslag, som du sier, og om det er en sånn typisk person som heller sier litt for lite enn litt for mye, så gir du litt mer enn det hun foreslår. Er det helt urimelig får du finne andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å be personen sende deg et forslag, som du sier, og om det er en sånn typisk person som heller sier litt for lite enn litt for mye, så gir du litt mer enn det hun foreslår. Er det helt urimelig får du finne andre muligheter.

Akkurat det jeg tenkte. Greit å spørre først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg uansett for en god kontrakt og ryddige forhold - avtal hva de skal gjøre, hva du skal betale for - når penger skal overføres og til hvem! Sørg for forsikring (shit happens...) - og avtal hva som skal gjøres i "worst case scenarios"...

Jeg antar dette er folk du kjenner godt fra før, eller som har referanser til andre du kjenner ???

Lykke til med prosjektet!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...