Gå til innhold
Hundesonen.no

Sen reaksjon etter omplassering?


borgen

Recommended Posts

Hei.

Vår Engelsk Springer Spaniel ble omplassert for 9 mnd siden (han er en 7 år gammel hann-hund som vi etter lang betenkningstid omplasserte pga endret livssituasjon og mindre tid til turgåing) . Vi fant den "ideelle" famile , med store barn og med aktivt friluftsliv. Alt har fungert bra, hunden har sett ut til å ha funnet seg godt til rette.

Helt til de siste ukene. Nå har den begynt å knurre og glefse i sin nye familie til både store og små. De har henvendt seg til oss for råd, da de er redd de i verste fall ikke kan beholde hunden lengre. Er da redd det eneste utveg er avlivning, vi kan ikke ta den tilbake.

Mitt spørsmål til noen med erfaring er Kan dette være en (sen) etterreaksjon på omplasseringen? Når en hund først glefser - vil han bli trygg å ha i hus igjen?

Det har nå vart i noen uker. Det ser ikke ut til at det feiler ham noe fysisk og den nye familien hans har beholdt samme rutiner hele vegen.

Er fortsatt glad i "gamle hunden" vår og vil gjerne spørre flest mulig om råd i denne vanskelige situasjon.

Vil sette stor pris på om noen tar dere tid å sende et kort svar... (men trenger ikke kommentarer om at det var dumt å omplassere den - det var en vel overveid og veldig tung beslutning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, gå til veterinær. Det kan være alt fra tenner (i den alderen kan tenner begynne å bli slitt, det kan være en brukket tann, betennelser og annet vondskap), det kan være ledd/skjelettproblemer (gamle skader som det går forkalkning i), det kan være noe så ille som en hjernesvulst, rett og slett, i den andre enden av skalaen.

Det lønner seg å gå til en dyktig veterinærklinikk, som kanskje kan sitt om atferd også, såvel som å "gå over" hundens kropp og kjenne etter spenninger/smerter. En vanlig dyrlege med en overflatisk undersøkelse kan risikere å overse både det ene og det andre, derfor er det viktig å se etter i hvilke situasjoner det knurres - og andre tegn i hverdagen (stivhet, endring i matvaner, adferd mot andre hunder).

Hvor i landet er det?

Her i Osloområdet er vel for eksempel AlternatiVet en av disse som kan både adferd og fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har knurringen og bitiningen noen sammenheng med at den f.eks blir klappet et bestemt sted, eller når den får mat osv...

Burde finne ut i hvilken(hvilke) situasjon hunden reagerer sånn i. Tror ikke det er noen sen reaksjon på omplasseringen. De fleste hunder tar omplassering tålig greit og hvis det er noen spesiell agressiv reaksjon, vil denne komme før det har gått et halvt år! Nå har jo hunden vært hos de så lenge at den er husvarm.

Kan hende hunden har noen indre smerter som den prøver å fortelle om.

Så jeg sier som alle andre her; gå til veterinæren.

hvis ikke veterinæren finner ut noe, ville jeg tatt en tur til veterinærhøyskolen i oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...