Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruksmalle v.s utstillingslinjer

Aya

Recommended Posts

Guest Belgerpia

bare et spørsmål av ren nysgjerrighet, hva er forskjellene mellom utstillingsmaller og "vanlige" maller? Er utstillingstypen like ekstrem?

Forskjellen - vel, utstillingsmallene er naturlig nok en grad eller 10 penere - og så er de jo roligere - dvs. de er jo ikke så krevende som bruksmalle.

Mer aktive enn de langhåra sånn generelt - men ikke så ektreme som bruksvarianten. Mer enn heftig nok i grunnen mener nå jeg.

Og til Deco - ja, det finnes utstillingsmaller i Norge faktisk og også oppdretter(e)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En svensk utställningskennel:

http://www.belgross.nu/

.....og her er det jeg føler en intens trang til å spørre:

"Hvorfor havner denne kennelen i utstillingsboksen"?

Jepp, Belgross har pene pene maller, og de er supertrivelige - og ikke nok med det - det er hauger og lass med titler på hundene - det er brukschampionater, lydighetschampionater, Tjenestehund titlder og you name it - hvorfor er dette en "utstillingskennel"?

Om man ser på antall kull hos Belgross og antall kull hos såkalte brukslinjeoppdrettere så er det prosentvis flere imponerende titler hos Belgross enn hos bruksoppdretterne.

Eneste forskjellen er at Belgross ikke har noen politihunder liksom - og det kommer vel av at oppdretteren blir satt i båsen for "utstillingsmalleoppdretter" - heller enn at bikkjene der er dårligere enn noe annet sted.

Så hvorfor er dette en utstillingskennel?

Fordi mallene er pene og i tillegg til hauger og lass med andre titler også er utstillingschampions?

Disse mallene er like mye brukshund som en hvilken som helst ful, gul, brukshundmalle på speed.

For de fleste så er ordet "utstillingskennel" ett negativt ladet ord, og folk gidder ikke å sjekke forholdene - spør du meg så havner vel denne kennelen i kategorien "oppdretter av kvalitetsmalle" - i alle fall om jeg utelukkende skal ta for meg ting på resultatsiden (jeg aner ikke hvordan det er med helse osv. der, men det er sikkert ikke værre der enn andre steder).

Belgross er vel ett sted man faktisk bør vurdere å kjøpe malle om man vil ha en - sjansene for å få en pen og brukanes hund er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...