Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk kurs

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg kjeda meg og surfa litt rundt på internetten og havnet på en side i Danmark som heter Showdogs - der finnes også en resultatside for utenlandske hunder, deriblandt en side for norske hunder.

Det er innmari mange norske hunder som er veldig gode på sex.... Best of Sex - hva slags konkurranse har de da vunnet liksom? Det ble etterhvert veldig pinlig når man leste nedover, nå skal det sies at det muligens er en eller annen Danske som har oversatt da, men seriøst - Best of Sex?

Jeg skjønner at noen har forsøkt å oversette BOS - som er den engelske oversettelsen for BIM - men det heter da vitterligen Best oposite Sex - altså rett og slett Best i Motsatt kjønn .................

Hmmm... kanskje det kan være butikk å tilby seg å oversette hjemmesider?

Det er mye rare engelske formuleringer rundt omkring ellers også......

Skrevet

Synes ikke best of sex var verdens verste oversettelse jeg. Sex betyr jo også kjønn på engelsk, best of sex = beste i sitt kjønn. Verre med folk som tror weak pastern betyr passgang, spør du meg...

Skrevet

Synes ikke best of sex var verdens verste oversettelse jeg. Sex betyr jo også kjønn på engelsk, best of sex = beste i sitt kjønn. Verre med folk som tror weak pastern betyr passgang, spør du meg...

Joda men Best of what sex? :D Sier en jo ingenting liksom

Best of Breed - BOB

Best opposite Sex - BOS

Burde være enkel lærdom for enhver utstiller synes nå jeg men, hehe..

Skrevet

Joda men Best of what sex? :D Sier en jo ingenting liksom

Best of Breed - BOB

Best opposite Sex - BOS

Burde være enkel lærdom for enhver utstiller synes nå jeg men, hehe..

Jada, men sånn er det jo i norge også - BIR (Best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn) sier jo heller ikke noe om hvilket kjønn de er? Jeg vet også at det betyr best of opposite, men litt godvilje kan det jo være. Synes oversettelsen Best of Sex er helt grei jeg...

Skrevet

Jada, men sånn er det jo i norge også - BIR (Best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn) sier jo heller ikke noe om hvilket kjønn de er? Jeg vet også at det betyr best of opposite, men litt godvilje kan det jo være. Synes oversettelsen Best of Sex er helt grei jeg...

Jo.. Men det sier ingenting om hva man har oppnådd.

Best of breed, Best i rasen. Greit, da er det den beste i den rasen. Skal man da si at den andre er Best of Sex?? Det blir ikke riktig uansett hvordan man vrir på det. Vi sier bare ikke Best i rasen og Best i kjønn her heller. It makes no sense whatsoever :D

Guest Belgerpia
Skrevet

Poenget er jo at det faktisk ikke heter Best of Sex - BOS betyr Best oposite Sex og ferdig med det. BOS er en etablert forkortelse i engelsktalende land og er en forkortelse for nettopp Best oposite Sex og da skal det oversettes med det.

Og nei - BIM - best i motsatt betyr noe helt annet enn Best of Sex. Er man best of sex så er man beste hannhund eller beste tispe - men man vet ikke om hunden ble BIR eller ikke. Er man BOS eller BIM så vet man at den andre ble BOB eller BIR.

Det hadde kanskje vært greit å skrive Best of Sex om ikke begrepte BOS allerede var ett etablert begrep som faktisk brukes - men sånn er det jo ikke.

Skrevet

Poenget er jo at det faktisk ikke heter Best of Sex - BOS betyr Best oposite Sex og ferdig med det. BOS er en etablert forkortelse i engelsktalende land og er en forkortelse for nettopp Best oposite Sex og da skal det oversettes med det.

Og nei - BIM - best i motsatt betyr noe helt annet enn Best of Sex. Er man best of sex så er man beste hannhund eller beste tispe - men man vet ikke om hunden ble BIR eller ikke. Er man BOS eller BIM så vet man at den andre ble BOB eller BIR.

Det hadde kanskje vært greit å skrive Best of Sex om ikke begrepte BOS allerede var ett etablert begrep som faktisk brukes - men sånn er det jo ikke.

Takk for at du finner de rette ordene :D

Noen ganger tenker man det, men klarer ikke få det nedskrevet..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...