Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk kurs


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg kjeda meg og surfa litt rundt på internetten og havnet på en side i Danmark som heter Showdogs - der finnes også en resultatside for utenlandske hunder, deriblandt en side for norske hunder.

Det er innmari mange norske hunder som er veldig gode på sex.... Best of Sex - hva slags konkurranse har de da vunnet liksom? Det ble etterhvert veldig pinlig når man leste nedover, nå skal det sies at det muligens er en eller annen Danske som har oversatt da, men seriøst - Best of Sex?

Jeg skjønner at noen har forsøkt å oversette BOS - som er den engelske oversettelsen for BIM - men det heter da vitterligen Best oposite Sex - altså rett og slett Best i Motsatt kjønn .................

Hmmm... kanskje det kan være butikk å tilby seg å oversette hjemmesider?

Det er mye rare engelske formuleringer rundt omkring ellers også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke best of sex var verdens verste oversettelse jeg. Sex betyr jo også kjønn på engelsk, best of sex = beste i sitt kjønn. Verre med folk som tror weak pastern betyr passgang, spør du meg...

Joda men Best of what sex? :D Sier en jo ingenting liksom

Best of Breed - BOB

Best opposite Sex - BOS

Burde være enkel lærdom for enhver utstiller synes nå jeg men, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda men Best of what sex? :D Sier en jo ingenting liksom

Best of Breed - BOB

Best opposite Sex - BOS

Burde være enkel lærdom for enhver utstiller synes nå jeg men, hehe..

Jada, men sånn er det jo i norge også - BIR (Best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn) sier jo heller ikke noe om hvilket kjønn de er? Jeg vet også at det betyr best of opposite, men litt godvilje kan det jo være. Synes oversettelsen Best of Sex er helt grei jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men sånn er det jo i norge også - BIR (Best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn) sier jo heller ikke noe om hvilket kjønn de er? Jeg vet også at det betyr best of opposite, men litt godvilje kan det jo være. Synes oversettelsen Best of Sex er helt grei jeg...

Jo.. Men det sier ingenting om hva man har oppnådd.

Best of breed, Best i rasen. Greit, da er det den beste i den rasen. Skal man da si at den andre er Best of Sex?? Det blir ikke riktig uansett hvordan man vrir på det. Vi sier bare ikke Best i rasen og Best i kjønn her heller. It makes no sense whatsoever :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jada, men sånn er det jo i norge også - BIR (Best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn) sier jo heller ikke noe om hvilket kjønn de er? Jeg vet også at det betyr best of opposite, men litt godvilje kan det jo være. Synes oversettelsen Best of Sex er helt grei jeg...

Poenget er jo at det faktisk ikke heter Best of Sex - BOS betyr Best oposite Sex og ferdig med det. BOS er en etablert forkortelse i engelsktalende land og er en forkortelse for nettopp Best oposite Sex og da skal det oversettes med det.

Og nei - BIM - best i motsatt betyr noe helt annet enn Best of Sex. Er man best of sex så er man beste hannhund eller beste tispe - men man vet ikke om hunden ble BIR eller ikke. Er man BOS eller BIM så vet man at den andre ble BOB eller BIR.

Det hadde kanskje vært greit å skrive Best of Sex om ikke begrepte BOS allerede var ett etablert begrep som faktisk brukes - men sånn er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at det faktisk ikke heter Best of Sex - BOS betyr Best oposite Sex og ferdig med det. BOS er en etablert forkortelse i engelsktalende land og er en forkortelse for nettopp Best oposite Sex og da skal det oversettes med det.

Og nei - BIM - best i motsatt betyr noe helt annet enn Best of Sex. Er man best of sex så er man beste hannhund eller beste tispe - men man vet ikke om hunden ble BIR eller ikke. Er man BOS eller BIM så vet man at den andre ble BOB eller BIR.

Det hadde kanskje vært greit å skrive Best of Sex om ikke begrepte BOS allerede var ett etablert begrep som faktisk brukes - men sånn er det jo ikke.

Takk for at du finner de rette ordene :D

Noen ganger tenker man det, men klarer ikke få det nedskrevet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...