Gå til innhold
Hundesonen.no

Bajas og fremmede mennesker

AnnikenK

Recommended Posts

Må forklare noen småting her:

Først og fremst blir han kun kommandert på plass på smale veier, sykkelstier osv. Det er heller ikke slik at jeg dikker og duller med han og gir han godbiter hele tiden. Han får kun godbit når han ser opp på meg - tar kontakt. Noen ganger står jeg og svinger ballen (som han kan dø for :icon_redface: ) foran han og den får han heller ikke "kaste" seg over får han har sett på meg. Da avslutter vi med en drakamp og så en god bit når han er flink og slipper ballen. Så er det bare og gå videre og personen vi møtte er glemt.

Jeg sier stort sett alltid nei til at folk kan klappe/hilse på han - hvis ikke det er mennesker jeg vet kan takle det at han plutselig nafser etter dem.

Ellers erfarte jeg noe rart i helgen. Vi var på tur med fem andre personer og to hunder til. Tre av disse personene kjente han fra før, så det var greit. De andre brydde han seg ikke om. Men utpå dagen gikk en av de bort til han (hun er hundevant og IKKE redd) og satte seg ved siden av han. Etter og ha snust og luktet på henne lenge og vel, begynte han og slikke henne i ansiktet og samtidig knurre litt??? Hva er det for slags adferd? Har også vært med på tidligere at han snuser på folk som står stille og ikke bryr seg, og i det han trekker seg unna så kommer han med en liten knurr. Jeg vet at det er hunders måte og "skape avstand" på, men det er jo for og si: Gå vekk fra meg. Men han knurrer altså når han trekker seg unna og det har aldri vært slik at han ikke har att muligheten til og gå vekk. Er ikke det litt merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Må forklare noen småting her:

Først og fremst blir han kun kommandert på plass på smale veier, sykkelstier osv. Det er heller ikke slik at jeg dikker og duller med han og gir han godbiter hele tiden. Han får kun godbit når han ser opp på meg - tar kontakt. Noen ganger står jeg og svinger ballen (som han kan dø for :icon_redface: ) foran han og den får han heller ikke "kaste" seg over får han har sett på meg. Da avslutter vi med en drakamp og så en god bit når han er flink og slipper ballen. Så er det bare og gå videre og personen vi møtte er glemt.

Ja, akkurat - du står å venter på at han skal ta initiativ til kontakt fremfor å forlange at sånn skal det være, og det blir feil - skal du komme noen vei med denne metoden så skal det gjelde ALLTID når dere møter folk og du skal IKKE bruke noe for å lokke han til å ta kontakt - du skal forlange at han tar kontakt og rose når han gjør det (gi en godbit) - alt annet enn å se på deg er feil feil feil og bør få konsekvenser.

Ballen legger du bort til den dagen han av seg selv kaster seg inn på plass og tar kontakt når dere møter folk - da kan du belønne fra levra og lage julekvelden, inntil da bør han kun oppnå små goder.

Men det er faktisk viktig at du er konsekvent på dette med møter med folk.

Jeg sier stort sett alltid nei til at folk kan klappe/hilse på han - hvis ikke det er mennesker jeg vet kan takle det at han plutselig nafser etter dem.

OK - denne varianten synes jeg var mer skummel faktisk - for er han sånn at han er fullstendig uforutsigbar i forhold til når han snapper og ikke, eller gjør han det i likens settinger hele tiden?

Ellers erfarte jeg noe rart i helgen. Vi var på tur med fem andre personer og to hunder til. Tre av disse personene kjente han fra før, så det var greit. De andre brydde han seg ikke om. Men utpå dagen gikk en av de bort til han (hun er hundevant og IKKE redd) og satte seg ved siden av han. Etter og ha snust og luktet på henne lenge og vel, begynte han og slikke henne i ansiktet og samtidig knurre litt??? Hva er det for slags adferd? Har også vært med på tidligere at han snuser på folk som står stille og ikke bryr seg, og i det han trekker seg unna så kommer han med en liten knurr. Jeg vet at det er hunders måte og "skape avstand" på, men det er jo for og si: Gå vekk fra meg. Men han knurrer altså når han trekker seg unna og det har aldri vært slik at han ikke har att muligheten til og gå vekk. Er ikke det litt merkelig?

Hva betyr å sette seg ned ved siden av han? Sette seg ned uten å gjøre noe? Sitte der å være passiv? Eller satt hun seg ned å klappet han? Her er vesens forskjell, for om hun satte seg ned og satt passiv ved siden av han uten å gjøre noe annet enn la han snuse og årne og sleike så oppfører hun seg ytterst unormalt liksom - det er IKKE normal adferd å ikke respondere på kontaktadferd fra en hund. At han ikke få respons på sin kontaktadferd kan være årsaken til at han knurrer og trekker seg vekk.

Det er uvesentlig om folk er redde eller ikke om de ikke vet hvordan de skal oppføre seg i forhold til en hund, det er ikke normalt å ikke respondere på kontaktadferd. Hva med å forsøke å finne mennesker som bare går rett bort, sier hei til deg og later som om de har kjent hunden i 100 år og er litt sånn "hallå Bajas, fin du er da" rufser litt i han og er ferdig liksom - har du forsøkt å få til det fremfor denne smygende ullteppe varianten?

Det som sagt mulig jeg har missforstått deg og at jenta i dag faktisk klappa han og hadde kontakt med han i så fall så har du kanskje litt mer utfordring foran deg, men om jeg ikke har tatt feil så vil jeg anbefale deg å snarest finne noen andre som kan trene med deg og gjøre det riktig.

Hvor bor du?

Send meg gjerne en PM.

Og ett spørsmål til - har du hatt kontakt med oppdretteren om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...