Gå til innhold
Hundesonen.no

Bajas og fremmede mennesker

AnnikenK

Recommended Posts

Må forklare noen småting her:

Først og fremst blir han kun kommandert på plass på smale veier, sykkelstier osv. Det er heller ikke slik at jeg dikker og duller med han og gir han godbiter hele tiden. Han får kun godbit når han ser opp på meg - tar kontakt. Noen ganger står jeg og svinger ballen (som han kan dø for :icon_redface: ) foran han og den får han heller ikke "kaste" seg over får han har sett på meg. Da avslutter vi med en drakamp og så en god bit når han er flink og slipper ballen. Så er det bare og gå videre og personen vi møtte er glemt.

Jeg sier stort sett alltid nei til at folk kan klappe/hilse på han - hvis ikke det er mennesker jeg vet kan takle det at han plutselig nafser etter dem.

Ellers erfarte jeg noe rart i helgen. Vi var på tur med fem andre personer og to hunder til. Tre av disse personene kjente han fra før, så det var greit. De andre brydde han seg ikke om. Men utpå dagen gikk en av de bort til han (hun er hundevant og IKKE redd) og satte seg ved siden av han. Etter og ha snust og luktet på henne lenge og vel, begynte han og slikke henne i ansiktet og samtidig knurre litt??? Hva er det for slags adferd? Har også vært med på tidligere at han snuser på folk som står stille og ikke bryr seg, og i det han trekker seg unna så kommer han med en liten knurr. Jeg vet at det er hunders måte og "skape avstand" på, men det er jo for og si: Gå vekk fra meg. Men han knurrer altså når han trekker seg unna og det har aldri vært slik at han ikke har att muligheten til og gå vekk. Er ikke det litt merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Må forklare noen småting her:

Først og fremst blir han kun kommandert på plass på smale veier, sykkelstier osv. Det er heller ikke slik at jeg dikker og duller med han og gir han godbiter hele tiden. Han får kun godbit når han ser opp på meg - tar kontakt. Noen ganger står jeg og svinger ballen (som han kan dø for :icon_redface: ) foran han og den får han heller ikke "kaste" seg over får han har sett på meg. Da avslutter vi med en drakamp og så en god bit når han er flink og slipper ballen. Så er det bare og gå videre og personen vi møtte er glemt.

Ja, akkurat - du står å venter på at han skal ta initiativ til kontakt fremfor å forlange at sånn skal det være, og det blir feil - skal du komme noen vei med denne metoden så skal det gjelde ALLTID når dere møter folk og du skal IKKE bruke noe for å lokke han til å ta kontakt - du skal forlange at han tar kontakt og rose når han gjør det (gi en godbit) - alt annet enn å se på deg er feil feil feil og bør få konsekvenser.

Ballen legger du bort til den dagen han av seg selv kaster seg inn på plass og tar kontakt når dere møter folk - da kan du belønne fra levra og lage julekvelden, inntil da bør han kun oppnå små goder.

Men det er faktisk viktig at du er konsekvent på dette med møter med folk.

Jeg sier stort sett alltid nei til at folk kan klappe/hilse på han - hvis ikke det er mennesker jeg vet kan takle det at han plutselig nafser etter dem.

OK - denne varianten synes jeg var mer skummel faktisk - for er han sånn at han er fullstendig uforutsigbar i forhold til når han snapper og ikke, eller gjør han det i likens settinger hele tiden?

Ellers erfarte jeg noe rart i helgen. Vi var på tur med fem andre personer og to hunder til. Tre av disse personene kjente han fra før, så det var greit. De andre brydde han seg ikke om. Men utpå dagen gikk en av de bort til han (hun er hundevant og IKKE redd) og satte seg ved siden av han. Etter og ha snust og luktet på henne lenge og vel, begynte han og slikke henne i ansiktet og samtidig knurre litt??? Hva er det for slags adferd? Har også vært med på tidligere at han snuser på folk som står stille og ikke bryr seg, og i det han trekker seg unna så kommer han med en liten knurr. Jeg vet at det er hunders måte og "skape avstand" på, men det er jo for og si: Gå vekk fra meg. Men han knurrer altså når han trekker seg unna og det har aldri vært slik at han ikke har att muligheten til og gå vekk. Er ikke det litt merkelig?

Hva betyr å sette seg ned ved siden av han? Sette seg ned uten å gjøre noe? Sitte der å være passiv? Eller satt hun seg ned å klappet han? Her er vesens forskjell, for om hun satte seg ned og satt passiv ved siden av han uten å gjøre noe annet enn la han snuse og årne og sleike så oppfører hun seg ytterst unormalt liksom - det er IKKE normal adferd å ikke respondere på kontaktadferd fra en hund. At han ikke få respons på sin kontaktadferd kan være årsaken til at han knurrer og trekker seg vekk.

Det er uvesentlig om folk er redde eller ikke om de ikke vet hvordan de skal oppføre seg i forhold til en hund, det er ikke normalt å ikke respondere på kontaktadferd. Hva med å forsøke å finne mennesker som bare går rett bort, sier hei til deg og later som om de har kjent hunden i 100 år og er litt sånn "hallå Bajas, fin du er da" rufser litt i han og er ferdig liksom - har du forsøkt å få til det fremfor denne smygende ullteppe varianten?

Det som sagt mulig jeg har missforstått deg og at jenta i dag faktisk klappa han og hadde kontakt med han i så fall så har du kanskje litt mer utfordring foran deg, men om jeg ikke har tatt feil så vil jeg anbefale deg å snarest finne noen andre som kan trene med deg og gjøre det riktig.

Hvor bor du?

Send meg gjerne en PM.

Og ett spørsmål til - har du hatt kontakt med oppdretteren om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...