Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye NKK


PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg håpte at man bare betalte grunnavgiften til NKK engang, og så klubbavgiften minus grunnavgiften etterpå jeg? Ellers blir det jo bare en prisøkning på 140 kroner for alle?

Skjønner ikke helt hva du mener nå.

Her er et eksempel på giroen som vil komme:

http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/file...sgiro_side1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Donnygutt - du vil få Hundesport nå fremover enten du vil eller ikke.. Det er det som er litt av "clou'et" med hele dette.

Også klubber som ikke har hatt kollektivt abonnement av Hundesport vil nå bli tilknyttet NKK med hele sitt medl.register, alle medl. betaler da grunnavgift og vil få Hundesport (og tilgang til DogWeb).

Jeg har ingen anelse om dette gjelder fra Julenummeret til Hundesport, eller om de begynner med dette fra og med nr. 1 i 2007. Men du kommer ikke unna dette - i alle fall ikke så lenge du ønsker å forbli medlem av en hundeklubb i Norge.

Og så over til dette med selve klubbkontingentene. Jeg synes det er utrolig FREKT av klubbene å beholde sin normale kontingent - og selvsagt ennå værre å øke den. De har også gang på gang blitt oppfordret av NKK til å justere sine avgifter i forhold til det de nå slipper å betale til NKK for samarbeidet som har vært.

Alle hundeklubber har til nå betalt en samarbeidsavgift til NKK for hvert enkelt medlem i klubben. Dette har vært på ca 30,- pr pers. I tillegg har klubber som til nå har hatt kollektivt abonnement av Hundesport betalt litt drøyt 70,- pr pers for dette.

Dvs at slike klubber har da "spart" ca 100,- pr medlem bare på dette her - og burde selvsagt ha senket sin kontingent tilsvarende.

I tillegg vil jo NKK også nå stå for all utsending av medl.giroer, purringer etc - også dette er jo besparelsen i både tid og penger (innkjøp + printing av giroer, porto, konvolutter) for hundeklubbene.

Så JA - grunnavgift (140,-) EN gang pr år, og i tillegg kommer klubbkontingentene til den/de klubben(e) du er medlem av.

Så for min del så får jeg altså grunnavgiften til NKK (140,-) + medl.skap i raseklubben (150,-) + medl.skap i Stover hundeklubb (250,- - var det vel noen som sa?) = 540,-

I forhold til i dag hvor jeg betaler NKK 360,- (?, husker ikke men det var summen jeg betalte i februar i hvertfall) + 250,- for beardisklubben + 250,- for Stovner HK = 860,-

Men oppdrettere har jo hatt et obligatorisk medl.skap i NKK i alle år da (for å få ha kennelnavn). Så vi som har hatt dette sparer jo fort inn noen hundrelapper på dette nye systemet bare på dette..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg skjønner det helt riktig, (sånn altfor tidlig på morgenen) så kommer jeg, som aldri har vært direkte medlem av NKK men er medlem OODK, til å også være medlem av NKK, få Hundesport og få tilgang på Dogweb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg skjønner det helt riktig, (sånn altfor tidlig på morgenen) så kommer jeg, som aldri har vært direkte medlem av NKK men er medlem OODK, til å også være medlem av NKK, få Hundesport og få tilgang på Dogweb?

Ja, (som alle andre som er medlemmer av klubber som er samarbeidende med NKK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Marianne.

ALLE mennesker i Norge som er medlem av hvilken som helst stor eller liten hundeklubb (raseklubb eller stedsklubb, brukshundklubb, fuglehundklubb, dressurhundklubb, etc) vil være registrert som medlem i et felles medlemsregister som NKK har styringen på.

ALLE vil være tilknyttet en eller annen hundeklubb (ikke noen som bare er medlem av NKK) og betale en grunnavgift til NKK for dette i tillegg til klubbkontingenten til sin egen klubb (en eller fler).

ALLE vil få tilsendt ett nummer av Hundesport, og ha tilgang til DogWeb.

Dette skjer f.o.m. 1/1 2007 - og jeg håper dette skal gå relativt problemfritt for alle.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har spesialklubber og NKK informert om i flere år - og først når "medlemmene" ser hvor ugunstig det faktisk er for dem så reagerer man, og da er det, som vanlig, for sent.

Omorganiseringen av NKK og hundenorge generelt tror jeg vil bety begynnelsen på slutten av en rekke mindre spesialklubber - og det er vel nettopp hva nkk ønsker å oppnå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hele greia blir med andre ord dyrere for meg, ja. Da får jeg revurdere hvor mange klubber jeg gidder å være medlem av, for selv om jeg har fått årsmøtepapirene til flere forskjellige klubber er det INGEN som foreslår å senke medlemsavgiften <_<

Selvsagt ikke - hvordan skal klubbene få råd til det? Hvis de skal fortsette med sine aktiviteter (som bl a er å trykke et medlemsblad og holde oppe en hjemmeside med spesialinfo om rasene) så trenger de like mye penger som før, men må altså gi en langt større del til NKK...

Det store spørsmålet er jo hva vi får igjen fra NKK, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hele greia blir med andre ord dyrere for meg, ja. Da får jeg revurdere hvor mange klubber jeg gidder å være medlem av, for selv om jeg har fått årsmøtepapirene til flere forskjellige klubber er det INGEN som foreslår å senke medlemsavgiften <_<

Klubbene er til for medlemmene, altså er det DIN jobb å sende inn forslag på å senke medlemskontingenten. I vanlige organisasjoner (som idrettslag og sånt) så er medlemskontingenten oppe til diskusjon på hvert årsmøte (selv om den ikke blir endret). Da får iallefall medlemsmassen sagt sitt. Årsmøtet er klubbens høyeste organ, så det er dere som møter opp på det som styrer dette.

Vi har hele tiden vært en samarbeidende klubb med NKK (men uten hundesport), så vi vil som klubb nå få 36 kroner ekstra per medlem (eller hvor mange kroner det var). Dette tok vi i styret opp og forklarte på generalforsamlingen og fikk godkjent dette. Nå har ikke vi endret kontingenten på maaange år, så det ble godkjent uten problemer.

Men vi er selvfølgelig bekymret, for medlemmer som kun har vært medlemmer hos oss, og betalt 150 kroner, får nå plutselig en regning på 290.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke - hvordan skal klubbene få råd til det? Hvis de skal fortsette med sine aktiviteter (som bl a er å trykke et medlemsblad og holde oppe en hjemmeside med spesialinfo om rasene) så trenger de like mye penger som før, men må altså gi en langt større del til NKK...

Det store spørsmålet er jo hva vi får igjen fra NKK, da...

Selvsagt har klubbene råd til å senke kontingenten!

De skal ikke lenger betale 32,- i samarbeidsavgift per medlem.

Klubber med kollektiv abonnement på Hundesport skal ikke lenger betale 57,- for dette.

De fleste klubber vil altså få minimum 89,- mindre i utgift per medlem, så det burde være rom for å senke kontingenten. Tar med med porto og utgifter til utskriving av klubbens giro, blir samlet besparelse for klubbene cirka 100,- per medlem.

Klubbene skal i fremtiden ikke gi NOE til NKK!

Til Svein Tore:

Din klubb burde da senke sin kontingent med 32,- rundet til 40,- siden dere sparer porto på kontingentkravet og slipper å skrive giroer selv. Da ville medlemmer i din klubb få en regning på 250,-

Og i mange klubber er det slik at kontingent fastsettes av årsmøtet etter forsalg fra styret. Det er derfor ikke bare bare for et medlem å sende inn ønske om å endre kontingenten i en klubb...

Generelt vil jeg si at klubber som ikke foreslår å senke sin egne kontingent, ikke kan ha satt seg godt nok inn i hva som skal skje. NKK har jo hatt som en forutsetning hele tiden at klubbenes kontingent skal justeres ned tilsvarende det beløp klubben sparer på å ikke lenger skal betale samarbeidsavgift og evt Hundesport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Inu her. Klubbene har blitt "spammet" med info om dette - også i forkant av årets generalforsamlinger.

Det største problemet klubbene hadde var at NKK ikke gikk ut med hvor stor grunnavgiften skulle være, så vi i klubbstyrene måtte forholde oss til det vi sparer pr. medlem i forhold til NKK.

Dette var da ca 90 kroner (samarbeidsavgift + koll.abonnement) - og vi satte derfor ned klubbkontingenten vår med 100,- på årets Generalforsamling.

Det vil da si at VI (klubben) får akkurat like mye penger pr medlem som før - men ja, medlemmet må ut med 40,- mer for medlemsskapet totalt - dvs økning fra 250,- til 290,- for "våre" medlemmer - de som KUN er medlem hos oss. Denne 40,-kroners forskjellen (økningen i medl.avgiften) er fordi NKK tar 140,- for "jobben (i forhold til ca 90,- tidligere).

Så hvis man er medlem av kun EN klubb, vil nok de fleste merke en økning. Særlig når det her ser ut som om mange klubber faktisk har tenkt til å ta den ekstra 100-lappen (de sparer) og putte den i egen lomme.

For klubber som IKKE tidl. har hatt koll.abonn. av Hundesport, så vil jo økningen være klart større - her vil jo hvert medlem få en økning på 140,- pr person - såfremt ikke hundeklubben selv velger å "sponse" noe av dette ved å senke sin del av kaka (og DET tviler jeg på at særlig mange klubber har råd til).

Disse klubbene sparer jo bare utgiften på +30,- for hvert enkelt medlem (samarbeidsavgiften som de nå slipper å betale)

ALLE hundeklubber skal ihht sine lover ta opp medlemskontingent på årsmøtet - hvert år (NKKs lovnormal som alle klubber har).

Så hvis man er uenig i at klubben skal tjene mere på NKKs omorganisering så må man sende inn dette som en sak til førstkommende generalforsamling/årsmøte. En klubb med kollektivt abonnement på Hundesport kan altså slå av 100,- på sin kontingent uten å tape en eneste krone av sin fortjeneste.

Ja, jeg er enig i at man burde absolutt ikke være "støttemedlem" i en klubb som har tenkt til å "sko seg" på dette økonomisk. Husk - det er IKKE klubben som skal betale inn grunnavgiften til NKK - det er VI, oss medlemmer, som blir belastet denne direkte på giroen som blir sendt fra NKK. Så hvis klubben beholder avgiften lik årets (eller øker) så betyr det en stor fortjeneste for klubben!

Tuppetroll - i teorien skulle det bli billigere for de av oss som er medl. av flere klubber på denne nye måten. Og forsåvidt så blir det jo det - da man slipper NKKs medl.avgift på noen hundrelapper - og betaler 140,- i året til de istedenfor. Men hvis hundeklubbene generelt hadde "gjort som de skulle", ville det raskt blitt mye billigere for oss.

Så Lotta, selv med avgiftsenking på 100,- på vår klubbkontingent (som inkluderte hundesport) - så sitter klubben igjen med akkurat like mange kroner pr medlem som tidligere (faktisk ca en 10'er mer pr person), men slipper porto, trykkekostnader, konvolutter, etiketter, etc. for utsending av medl.giroer.

Men ja, jeg er enig med din uro for at noen småklubber kanskje kommer til å gå dukken nå.

Det er nok dessverre de små lokale stedsklubbene som ligger litt tynt an nå. Slike småklubber som har hatt symbolsk medl.avgift, gitt ut et par blader i året og ikke tjent stort. Slike som kanskje også har store og massive hundeklubber i nærheten - med større tilbud til de aktive - og da er det lett att medlemmer bestemmer seg for å bli med i den "store" istedenfor - særlig hvis årsavgiften ikke blir noen særlig forskjell lengre.

Hva vi "får igjen" er jo en helt annen sak, Lotta... Eller hur?

Personlig ser jeg ikke hva dette skal gjøre som forbedring for alle de vanlige, normale hundeerne i det ganske land. Men organisatorisk blir det jo endringer som gjør at det blir lettere for de som er int. av slikt å bli valgt inn i ledende posisjoner. Det blir nærmere mellom den vanlige hundeeieren til de "høye herrer i hirearkiet", kanskje litt mindre "Gutteklubben Grei" holdning (ønsketenkning!), hver eneste klubb får mere innflytelse ved at de får høyere stemmetall i forhold til organisasjonen NKK, etc.

Rent praktisk så vil det også gjøre at det blir litt orden på personregisteret til NKK - slik at de av oss som får både 2 - 3 og 4 Hundesport hver måned kanskje slipper dette, etc.. Sist gang jeg sa ifra til NKK fikk jeg 5 Hundesport i mnd.. Nå har jeg "mast" med ned til 2-3 (det varierer litt). Og jeg er sikkert ikke unik i slik sammenheng - så DER vil i alle fall NKK sikkert merke en enorm fordel!

Jeg håper og tror også at en slik oppdrydding i person-databasen kan være en fordel for å kunne luke ut endel folk.. Dvs. slike som egentlig har en eller annen form for aktivitetsforbud, etc - men som likefullt er medlemmer av en eller annen liten hundeklubb et eller annet sted..

Folk flest blir nødt til å "rydde opp" litt i hunderiet sitt - da enhver eier til hund som brukes aktivt må være medlem. Det holder ikke lenger at mor er medlem av NKK (og har kennelnavn), far er eier av en hund og medlem av raseklubben, og de tre ungene har hver sin og er støtte/juniormedlemmer i den lokale dressurklubben..

Hvis man da ikke VIL betale 5 grunnavgifter til NKK så må man omreg. hundene slik at de i alle fall har EN felles eier, som da også er medlem de forskjellige stedene og har reg. evt. kennelnavn.

Fordel eller ikke, tja - det kan man sikkert spørre seg. Men den bittelille "ryddedjevelen" i meg synes det virker praktisk i hvertfall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Inu her. Klubbene har blitt "spammet" med info om dette - også i forkant av årets generalforsamlinger.

ALLE hundeklubber skal ihht sine lover ta opp medlemskontingent på årsmøtet - hvert år (NKKs lovnormal som alle klubber har).

Ja, jeg er enig i at man burde absolutt ikke være "støttemedlem" i en klubb som har tenkt til å "sko seg" på dette økonomisk.

Tuppetroll - i teorien skulle det bli billigere for de av oss som er medl. av flere klubber på denne nye måten. Og forsåvidt så blir det jo det - da man slipper NKKs medl.avgift på noen hundrelapper - og betaler 140,- i året til de istedenfor. Men hvis hundeklubbene generelt hadde "gjort som de skulle", ville det raskt blitt mye billigere for oss.

Fordel eller ikke, tja - det kan man sikkert spørre seg. Men den bittelille "ryddedjevelen" i meg synes det virker praktisk i hvertfall.

Susanne

Likevel klarte en av mine klubber å ikke få med seg dette.... Ingen i styret hadde hørt om det, så de kan jo ikke ha lest klubbens post eller Hundesport særlig nøye de siste årene heller...

I mine klubber (akita, shiba, tidligere Steinkjer) har kontingenten bare vært behandlet på årsmøtene når styret har hatt forslag til endringer. I år prøvde jeg og et medlem til, å sende forslag til årsmøtet i NAK, om at kontingenten skulle gå ned. Vi fikk nesten ikke fremme forslag for årsmøtet, siden styret mente at det bare er styret som kan foreslå endringer i kontingenten...

Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre med mine klubber... Synes shibaklubben har håndtert denne saken veldig dårlig, og vi vet ingenting om hva som skjer med kontingenten. I akitaklubben ble kontingenten redusert med 100,-, men jeg synes jeg får utrolig lite tilbake for den fortsatt høye kontingenten (nå 300,-).

Kanskje jeg bare skal stå i den siste klubben jeg gikk inn i, Selbu trekk og bruks, det er bare der jeg føler at jeg får et tilbud som står i stil med kontingenten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så over til dette med selve klubbkontingentene. Jeg synes det er utrolig FREKT av klubbene å beholde sin normale kontingent - og selvsagt ennå værre å øke den. De har også gang på gang blitt oppfordret av NKK til å justere sine avgifter i forhold til det de nå slipper å betale til NKK for samarbeidet som har vært.

Alle hundeklubber har til nå betalt en samarbeidsavgift til NKK for hvert enkelt medlem i klubben. Dette har vært på ca 30,- pr pers. I tillegg har klubber som til nå har hatt kollektivt abonnement av Hundesport betalt litt drøyt 70,- pr pers for dette.

Dvs at slike klubber har da "spart" ca 100,- pr medlem bare på dette her - og burde selvsagt ha senket sin kontingent tilsvarende.

I tillegg vil jo NKK også nå stå for all utsending av medl.giroer, purringer etc - også dette er jo besparelsen i både tid og penger (innkjøp + printing av giroer, porto, konvolutter) for hundeklubbene.

Så JA - grunnavgift (140,-) EN gang pr år, og i tillegg kommer klubbkontingentene til den/de klubben(e) du er medlem av.

Så for min del så får jeg altså grunnavgiften til NKK (140,-) + medl.skap i raseklubben (150,-) + medl.skap i Stover hundeklubb (250,- - var det vel noen som sa?) = 540,-

I forhold til i dag hvor jeg betaler NKK 360,- (?, husker ikke men det var summen jeg betalte i februar i hvertfall) + 250,- for beardisklubben + 250,- for Stovner HK = 860,-

Men oppdrettere har jo hatt et obligatorisk medl.skap i NKK i alle år da (for å få ha kennelnavn). Så vi som har hatt dette sparer jo fort inn noen hundrelapper på dette nye systemet bare på dette..

Susanne

Ta dette litt langsomt en gang til Susanne? Er det frekt av hundeklubbene å beholde (eller øke) medlemskontingene sine når utgiftene deres stiger FRA 30 kr pr år til NKK pr medlem TIL 140 kr pr år til NKK pr medlem?

Så vidt jeg kan se sitter de igjen med 110 kr mer pr medlem pr i direkte utgift til NKK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig synd at det nå virker som om det er mange klubber som faktisk har misset masse av dette.. Kan ikke skjønne at det er mulig, egentlig - vi har jo fått flere mailer i måneden i hele år om dette fra NKK.

Så JEG ville ha mistenkt at man "driter i det" for resultatet blir jo bare at vi får mere penger. Og jeg liker virkelig ikke å ha slike negative tanker om mine medmennesker. (Man vil jo tro at alle er søte og snille, og vil gjøre det best mulig for alle andre... :P )

Vi i styret (i NBCK) hadde noen samtaler om dette i styret på forhånd, og vurderte et øyeblikk på om vi da skulle senke medl.avgiften tilsvarende NKKs grunnavgift var. Men vi hadde generalforsamling samme helg som NKK hadde sitt årsmøte - så vi visste jo ikke hva summen egentlig skulle bli. Det var på forhånd foreslått 160,- i grunnavgift, men på årsmøtet gikk de ned til 140,- (+ selvsagt bevilgning til å sette opp div. andre priser som kompensasjon).

Men vi innså jo at det var urimelig at VI skulle sponse denne omorgansieringen, selv for våre få medlemmer, så vi endte opp med å sette ned kontingenten tilsvarende det vi likevel hadde betalt til NKK (dvs. 100,-). Og DEN avgjørelsen har jeg ikke noe problem med å forsvare ovenfor medlemmene, selv om det koster dem 40,- mer i året å være medlem hos oss.

Ang. årsmøter i klubber - så har i alle fall jeg alltid hørt at klubbene skal ha NKKs lovnormal. Og der er det fastsatt att klubbkontingenten skal tas opp som sak hvert eneste år på gen.fors. Det har vi alltid gjort, og det har sjelden vært foreslått noen økning - så det har bare vært å informere gen.fors. at styret anbefaler at den blir som den er, og det har aldri kommet noen innvendinger på det (selvsagt).

På den ene siden burde man jo ikke være medlem av en klubb som har gjort så dårlig "hjemmelekse" og som kaster en slik avgiftsøkning rett i fanget på sine egne medlemmer, mens de selv får en god fortjeneste på det. (Klubbene med koll.abonn. av Hundesport får plutselig da nesten 100,- mer i inntekt pr år, pr.medlem, pga dette!)

Men samtidig så MÅ man jo være medlem for å kunne påvirke noe også - som f.eks. å sende inn saker til gen.fors., innlegg i medl.blader, etc.

Og man "straffer" ingen andre enn seg selv ved å IKKE være medlem, da.. Men en "straff" til de sittende i styret burde jo i alle fall kunne være endel kritiske spørsmål til neste års årsmøte, synes jeg.

Ikke sånne "du er dum - nå skal vi TA deg" (som er så vanlige i hundemiljøer), men saklig, veloverveid, velskrevet sak inn til generalforsamlinge hvor man ber om styrets redegjørelse på akkurat dette.

Finnes ikke noe værre for sittende styrer og vite at de kan bli "grillet" på et årsmøte.. (tro meg - jeg vet!)

Susanne

EDIT:

Lotta.. Jeg sendte mitt forrige innlegg samtidig med deg, så her skal jeg svare direkte på ditt..

F.o.m. 1/1 2007

Hundeklubben betaler INGENTING til NKK lenger for medlemmene sine. De har betalt samarbeidsavg. og evt. koll.abonnement (verdi hhv ca 30 og ca 60-70,-)

Nå skal hundeklubbene KUN vurdere hva de selv skal ha i kontingent. Og DA kan de regne vekk det de tidligere har betalt til NKK.

Hundeklubben får bare tilsendt sin egen valgte kontingent direkte fra NKK når de har sendt ut regningene (som inneholder klubbkontingentene OG grunnavgiften). Klubben selv skal ikke sende ut, eller ta imot penger for medl.skap direkte fra folk der ute på gata'..

Ergo - 100,- mindre å betale til NKK for hvert enkelt av vårt medlem i NBCK = 100,- reduksjon på vår medl.avgift (fra 250,- til 150,-).

Medlemmet vil få en regning fra NKK på 150,- for NBCK + 140,- på grunnavgift til NKK = 290,-

Så ja, visst søren hadde det vært FREKT og sleipt av oss å beholde kontingenten vår på 250,-. Da hadde våre medl. fått en total årsavgift på 390,-, og vi hadde sittet med ca 150,- mer i fortjeneste (ren inntekt) enn tidligere..

Susanne

*Dobbeltpost. Mod Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Svein Tore:

Din klubb burde da senke sin kontingent med 32,- rundet til 40,- siden dere sparer porto på kontingentkravet og slipper å skrive giroer selv. Da ville medlemmer i din klubb få en regning på 250,-

Og i mange klubber er det slik at kontingent fastsettes av årsmøtet etter forsalg fra styret. Det er derfor ikke bare bare for et medlem å sende inn ønske om å endre kontingenten i en klubb...

Klart kan et medlem gjøre dette, og møte opp på årsmøtet og tale for sin sak. Årsmøtet er demokratisk, overtallet vinner. Om kontingent står på lista over saker på årsmøtet, så kan man komme med motforslag mot det styret foreslår. Det er helt normalt på møter. Synes man kontingenten er for høy, så tar man med seg meningsfeller og drar på årsmøtet og kommer med motforslag når det skal stemmes om kontingent. De som ikke har tenkt så mye på det vil som regel ta styrets forslag, men det får iallefall folk muligheten til å påvirke.

De 40 kronene vi "sparer" per medlem fikk vi beskjed om på årsmøtet at vi kunne beholde, da vi allikevel er så billige. Forskjellen på 250 og 290 er ikke så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta.. Jeg sendte mitt forrige innlegg samtidig med deg, så her skal jeg svare direkte på ditt..

F.o.m. 1/1 2007

Hundeklubben betaler INGENTING til NKK lenger for medlemmene sine. De har betalt samarbeidsavg. og evt. koll.abonnement (verdi hhv ca 30 og ca 60-70,-)

Nå skal hundeklubbene KUN vurdere hva de selv skal ha i kontingent. Og DA kan de regne vekk det de tidligere har betalt til NKK.

Hundeklubben får bare tilsendt sin egen valgte kontingent direkte fra NKK når de har sendt ut regningene (som inneholder klubbkontingentene OG grunnavgiften). Klubben selv skal ikke sende ut, eller ta imot penger for medl.skap direkte fra folk der ute på gata'..

Ergo - 100,- mindre å betale til NKK for hvert enkelt av vårt medlem i NBCK = 100,- reduksjon på vår medl.avgift (fra 250,- til 150,-).

Medlemmet vil få en regning fra NKK på 150,- for NBCK + 140,- på grunnavgift til NKK = 290,-

Så ja, visst søren hadde det vært FREKT og sleipt av oss å beholde kontingenten vår på 250,-. Da hadde våre medl. fått en total årsavgift på 390,-, og vi hadde sittet med ca 150,- mer i fortjeneste (ren inntekt) enn tidligere..

Susanne

Ehh, unnskyld at jeg fortsetter å spørre - hvorfor i huleste skal nkk inndrive penger på vegne av spesialklubbene? Hvis min klubb har 100 medlemmer og en egen kontingent på 150 kroner - kommer den da til å få kr 15 000 overført av de midlene NKK inndriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, unnskyld at jeg fortsetter å spørre - hvorfor i huleste skal nkk inndrive penger på vegne av spesialklubbene? Hvis min klubb har 100 medlemmer og en egen kontingent på 150 kroner - kommer den da til å få kr 15 000 overført av de midlene NKK inndriver?

Ja.

Det positive:

- NKK gjør alt av innkrevingen

- NKK holder medlemsregisteret oppdatert

- De som er medlemmer av flere klubber slipper å betale mer enn ei regning, så er alt i orden.

Dette sparer klubbene for VELDIG mye arbeid.

Sikkert mer kjekt også.

Så mye negativt kommer jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortsett å spør du Lotta, sånt setter jo sprett på hjernecellene til oss alle og det har vi jo bare godt av.

Det jeg ser på med mest irritasjon på dette nye er at NKK har nå plutselig funnet ut av at medl.skapene skal gjelde pr kalenderår, ikke lenger rullerende som de har hatt til nå.

For meg så ser dette kun ut som et datateknisk problem, som burde kunne vært løst uten store problemer.

Dette vil NKK selvsagt tjene på da de aller fleste melder seg jo ikke inn akkurat til nyttår og derved ikke får alle Hundesport'ene i året = besparelse for NKK (full grunnavgift men kanskje bare 4-5-6 Hundesport å sende ut til dem).

At NKK sitter med alle medlemspengene i en periode. Dvs de sier at det skal overføres til klubbene regelmessig, men selv på møte med NKK for en tid siden kunne ingen svare på hvor ofte disse overføringene skulle gjøres.

Vi har vel alle hørt om hva f.eks. bankene tjener på å "låne" pengene til folk bare en dag eller to i forbindelse med overføringer? OK, selvsagt endel mindre målestokk i den norske hundeverden, men endog..

Av positive ting, eller i alle fall tilsynelatende:

NKK vil ha full tilgang til alle medl.lister til alle hundeklubber. Forhåpentligvis bruker de dette til noe fornuftig og faktisk sørger for at folk med akt.forbud ikke lenger får delta på aktiviteter, at alle som melder på utst./stevner etc faktisk ER medlemmer, etc.. (Og forhåpentligvis selger de IKKE medl.listene til kommersielle aktører...)

Men de greier jo ikke engang å se til att alle norske hunder som blir påmeldt på utstillinger faktisk er ID-merket (DET er ialle fall bare et dataspørsmål), så jeg har kanskje ikke de største forhåpningene til dette med medl.skap heller..

Raseklubbene slipper å sende ut regninger, purringer, etc. På en liten klubb er jo ikke DET store besparelsen, men for store klubber kan det jo utgjøre en stor besparelse av både tid og penger.

Ang. medl.registeret så er det vel basert på at klubbene selv skal gjøre adr.endringer, etc der. Men da vil i alle fall adr. din bli endret "over hele fjøla" på en gang..

Men når man ser hvor surrete endel er når det gjelder slikt - så er det sjelden noen god idè å gi alle og enhver tilgang til å gjøre endringer i et personregister som kan gi konsekvenser langt utenfor din egen lille klubb...

Jeg tror det blir inviklet å "pushe medlemsskap" på folk, da det må da dobbelsjekkes via NKK (pga grunnavgiften) før man kan ta imot penger, etc..

Det skal vel forhåpentligvis opprettes en eller annen form for innmeldig pr nett, så dette kan jo faktisk løse noe av problemet.

Men jeg lurer på om det da blir veldig kjeitete for noen å betale avgiften for andre. F.eks. hvis jeg vil skjenke medl.skap til alle valpekjøperne i et kull, etc.. Eller om klubben kan stå og ta imot nye medlemmer på stands, utstillinger, etc.

Men nå skal jeg på møte på NKK den 7. november (representanter for gruppe 1 er innkalt da), så jeg skal spørre og grave om slikt da..

Har laget en smørbrødliste med ting jeg skal prøve å finne ut av da. Så takk for alle innspill i bl.a. denne diskusjonen!

Kom gjerne med fler!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om klubben kan stå og ta imot nye medlemmer på stands, utstillinger, etc.

Dette blir vel meg bekjent ikke mulig lenger.

Vi har to priser på kurs, det er der vi drar inn de fleste nye medlemmer (medlemskapet koster det samme som rabatten, de fleste ønsker å støtte klubben litt og blir da medlem). Dette blir litt vanskeligere nå, da folk må melde seg inn via NKK. Vi må tenke litt på hvordan vi skal få til dette litt mer praktisk.

Overføring av penger fra NKK:

* 01.12 - 28(29).02 overføres minst ukentlig, men sannsynligvis for mange klubber daglig.

* 01.03 - 30.04 overføres ukentlig.

* 01.05 - 30.11 overføres to ganger pr. mnd.

Forresten, noen som vet hvor mange medlemmer NKK pluss samarbeidende klubber har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå skal jeg på møte på NKK den 7. november (representanter for gruppe 1 er innkalt da), så jeg skal spørre og grave om slikt da..

Har laget en smørbrødliste med ting jeg skal prøve å finne ut av da. Så takk for alle innspill i bl.a. denne diskusjonen!

Kom gjerne med fler!

Susanne

I et tidlig skriv fra NKK står det at familiemedlemmer ikke skal betale grunnkontingent, men nå har jeg hørt fra 3 klubber osm har spurt NKK, at både familiemedlemmer og æresmedlemmer må betale grunnkontingent.

Det sies også at selv om flere personer i en husstand betaler grunnkontingent, som følge av familiemedlemskap, så vi husstanden bare få 1 Hundesport... Så her vil NKK gribbe til seg mere penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser på med mest irritasjon på dette nye er at NKK har nå plutselig funnet ut av at medl.skapene skal gjelde pr kalenderår, ikke lenger rullerende som de har hatt til nå.

For meg så ser dette kun ut som et datateknisk problem, som burde kunne vært løst uten store problemer.

Tenk så mye penger de tjener på alle dem som kjøper sommervalp...

Dette vil NKK selvsagt tjene på da de aller fleste melder seg jo ikke inn akkurat til nyttår og derved ikke får alle Hundesport'ene i året = besparelse for NKK (full grunnavgift men kanskje bare 4-5-6 Hundesport å sende ut til dem).

Nemlig... (Er det lovlig da - å ta betalt 100 % for en halv vare?)

At NKK sitter med alle medlemspengene i en periode. Dvs de sier at det skal overføres til klubbene regelmessig, men selv på møte med NKK for en tid siden kunne ingen svare på hvor ofte disse overføringene skulle gjøres.

Jeg synes det er like interessant å vite hvor MYE penger klubbene skal få - blir det opptil NKKs goodwill og skjønn, f eks? Neei, dere med så få raser, liten klubb bla bla bla trenger mindre? Og hvilket geni er det som har funnet på at ALLE skal tvinges til å bli medlem i denne "paraplyorganisasjonen" enten de vil eller ei? Jeg har faktisk ingen interesse av å være medlem i NKK overhode - en udemokratisk eliteorganisasjon med mildt sagt vanskelig gjennomtrengbart byråkrati som jeg aldri ville gitt 1 krone hvis jeg kunne unngått det - derimot ville jeg med glede betalt dobbel kontingent til spesialklubben min, som både er liten, jobber for min rase og er demokratisk...

Vi har vel alle hørt om hva f.eks. bankene tjener på å "låne" pengene til folk bare en dag eller to i forbindelse med overføringer? OK, selvsagt endel mindre målestokk i den norske hundeverden, men endog...

Tenk om NKK heller hadde konsentrert seg om å bli en organisasjon folk frivillig ønsket å bli medlemmer av, framfor en parasitt som snylter på de organisasjonene som man faktisk VELGER å støtte på eget initiativ...?!

Av positive ting, eller i alle fall tilsynelatende:

NKK vil ha full tilgang til alle medl.lister til alle hundeklubber. Forhåpentligvis bruker de dette til noe fornuftig og faktisk sørger for at folk med akt.forbud ikke lenger får delta på aktiviteter, at alle som melder på utst./stevner etc faktisk ER medlemmer, etc.. (Og forhåpentligvis selger de IKKE medl.listene til kommersielle aktører...)

He, he - det er lenge siden NKK sluttet å sende meg alle de 4 eksemplarene av Hundesport hver måned som jeg faktisk betalte for gjenom mine medlemsskap i div norske hundeklubber... Og det er VELDIG lenge siden de nektet min raseklubb å ha 1 medlemsskap INKL Hundesport og et annet UTEN Hundesport...

Men de greier jo ikke engang å se til att alle norske hunder som blir påmeldt på utstillinger faktisk er ID-merket (DET er ialle fall bare et dataspørsmål), så jeg har kanskje ikke de største forhåpningene til dette med medl.skap heller..

Det interesserer dem vel strengt tatt ikke noe særlig?

Raseklubbene slipper å sende ut regninger, purringer, etc. På en liten klubb er jo ikke DET store besparelsen, men for store klubber kan det jo utgjøre en stor besparelse av både tid og penger.

Det vil forundre meg VELDIG om ikke SAMTLIGE raseklubber vil foretrekke å inndrive egne kontingenter OG ha kontroll over egne midler, framfor å få almisser fra den mektige NKK når hun måtte finne det for godt i framtiden... Frimerkeslikking er en liten pris å betale for selvstyre og -kontroll...

Ang. medl.registeret så er det vel basert på at klubbene selv skal gjøre adr.endringer, etc der. Men da vil i alle fall adr. din bli endret "over hele fjøla" på en gang..

Men når man ser hvor surrete endel er når det gjelder slikt - så er det sjelden noen god idè å gi alle og enhver tilgang til å gjøre endringer i et personregister som kan gi konsekvenser langt utenfor din egen lille klubb...

Jeg kan allerede idag korrigere egne opplysninger gjennom dogweb...

Jeg tror det blir inviklet å "pushe medlemsskap" på folk, da det må da dobbelsjekkes via NKK (pga grunnavgiften) før man kan ta imot penger, etc..

Og på hvilket av mine ørti medlemsskap skal "grunnavgiften" innkreves? Hva med rotet når jeg melder meg ut av klubben som har grunnavgiften knyttet til seg og bare beholder de fjørti andre?

Det skal vel forhåpentligvis opprettes en eller annen form for innmeldig pr nett, så dette kan jo faktisk løse noe av problemet.

Men jeg lurer på om det da blir veldig kjeitete for noen å betale avgiften for andre. F.eks. hvis jeg vil skjenke medl.skap til alle valpekjøperne i et kull, etc.. Eller om klubben kan stå og ta imot nye medlemmer på stands, utstillinger, etc.

Min raseklubb vil ihvertfall ikke tilby valpemedlemsskap til gunstigere pris lengre - det har de ikke råd til...

Men nå skal jeg på møte på NKK den 7. november (representanter for gruppe 1 er innkalt da), så jeg skal spørre og grave om slikt da...

Du får hilse og gratulere med en usedvanlig vellykket operasjon - det er sjelden så mange blir lurt så grundig av så få uten å skjønne bæret før det er for sent... :P

Lotta

PS: Finner du noen som kan gi 1 - ett - eneste fornuftig argument for dette kuppet så hører jeg veldig gjerne om det... Jeg kan ikke forstå annet enn at det blir begynnelsen på slutten for spesialklubber og spesialistkompetansen i hundenorge som helhet. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å for meg er dett ikke noe annet en trøbbel! Jeg betalte ny nkk avgift i slutten av september! Så nå blir all de pengene bare borte :P

Og jeg er ikke medlem av noe annen hundeklubb og nå har nkk satt meg på en hundeklubb som er usedvanlig lite aktiv og i møte kommende og jeg har hørt mye dårlig fra mange medlemmer der!

Så nå er jeg veldig rådvill. Er det noen som vet om en god hundeklubb i nærheten av bærum??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et tidlig skriv fra NKK står det at familiemedlemmer ikke skal betale grunnkontingent, men nå har jeg hørt fra 3 klubber osm har spurt NKK, at både familiemedlemmer og æresmedlemmer må betale grunnkontingent.

Det sies også at selv om flere personer i en husstand betaler grunnkontingent, som følge av familiemedlemskap, så vi husstanden bare få 1 Hundesport... Så her vil NKK gribbe til seg mere penger...

Ved bruk av familiemedlemskap så har man to forskjellige. (Det er opp til klubben hvordan de vil ha det)

Det første der man har en vanlig medlem, og så en eller flere familie/husstandsmedlemmer (alle oppgis med navn og får egen ID i NKK-systemet, men med det vanlige medlemmet som "betaler"). Husstanden får et krav, der det vanlige medlemmet betaler alle kontingentene, og der kun EN grunnkontingent. Med teskje: En grunnkontingent til NKK, en vanlig medlem i rase/hundeklubb, og x antall familie/husstandsmedlem. Siden man betaler en grunnkontingent, så får man et hundesport.

Andre metode er at man angir "Total familie". Der er det kun det ene medlemmet som blir registrert og har ID i NKK-systemet. Fremdeles kun en grunnkontingent og da også et hundesport.

Vi har valgt metode nr. to i vår klubb, da slipper vi å administrere alle barna, og det blir en pris på familiemedlemskap, i forhold til metode en som vil gi vanlig + x antall familiemedlemmer.

Dette står beskrevet i dokumentene NKK har tilgjengelig på web.

Nemlig... (Er det lovlig da - å ta betalt 100 % for en halv vare?)

Klubber kan velge å ta kun halv kontingent på de som melder seg inn etter 1. september, men hvordan grunnkontingenten er da, vet jeg ikke. Men NKK har jo nå før endringene en kontingent som går ned stegvis etterhvert utover året.

Og på hvilket av mine ørti medlemsskap skal "grunnavgiften" innkreves? Hva med rotet når jeg melder meg ut av klubben som har grunnavgiften knyttet til seg og bare beholder de fjørti andre?

Det er da ikke noe problem, du har kun en ID i NKK-systemet, og så lenge du er medlem av andre klubber, så betaler du fremdeles grunnkontingent. Forresten er det vel ingen klubber som har grunnavgiften knyttet til seg lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe problem, du har kun en ID i NKK-systemet, og så lenge du er medlem av andre klubber, så betaler du fremdeles grunnkontingent. Forresten er det vel ingen klubber som har grunnavgiften knyttet til seg lenger.

OK - så si at jeg pr 1.1.07 er medlem av schæferhundklubben, rottweilerklubben, stovner hundeklubb, norsk terrierklubb, norsk japansk spisshundklubb og norsk ulvehundklubb. I løpet av 2007 melder jeg meg ut av 3 av klubbene (en i februar, en i juni og en i august) - hvor mye folk skal sitte hos NKK og administrere dette - og hvordan har de tenkt å kreve inn grunnavgiften sin - den må jo nødvendigvis være knyttet til et medlemsskap i en hundeklubb?

Enlighten me - og for all del - fortell meg hvorfor jeg skal måtte betale 140 kroner i året for medlemsskap i en organisasjon jeg ikke ønsker å være medlem i. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...