Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjønnsmodning på gang?


Baby

Recommended Posts

For de som ikke vet det. Jeg har to Cavalierer, Oscar, en hannhund på straks 19 mnd og Tequila, ei tispepå 5,5 mnd gammel.

For et par uker siden misstenkte jeg at hun begynte å få løpetid, selv om det er en smule tidlig. Grunnen er at det er to hannhunder som har reagert veldig ekstremt på henne og SKAL oppi rompa på henne.

Men det jeg syns er rart er at Oscar da ikke reagerer. Han er en meget hormonell hannhund for å si det sånn... kommer det ei tispe så blir han GAL, løpetid eller ei... Og det blir enda mer ekstremt om det er løpetid på gang da.

Men så begynte jeg å tenke, kan det bare være at det er pga kjønnsmodning og ikke nødvendigvis løpetid på gang?

Oscar har nemlig og begynt å markere inne nå til min store fortvilelse... (Tar og imot tips for å forhindre det)..

Og de hannhundene som har reagert på Tequila er en Berner Sennenhund på 1 år, det kan kanskje forklares med masse hormoner i kroppen sånn generelt?

Og den andre hannhunden er Buster til Tore Jørgen og Elisabeth her inne... Han er vel 4 år om jeg ikke husker feil?

Noen som har noen formeninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver ikke å være for tidlig med første løpetid, min Lara fikk sin første løpetid da hun var 5,5 mnd.

Hann hunder kan også reagere senere/ anderledes ved løpetid på tisper de bor sammen med enn med andre tisper.

Ebbe har aldri reagert når Lara har løpetid eller reagert på noen av de tispene som vi er mye sammen med. Men hvis vi treffer en tispe han ikke kjenner som har løpetid, så reagerer han og blir veldig interessert. Ebbe er jo kastrert (for 5 år siden) men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tispe og hannhund sammen for mange år siden og han reagerte ikke før hun var høyløpsk og han var en skikkelig storsjarmør! :D Jeg fikk forklart av vet'n at de er så vant til hverandres lukter at det er derfor de ikke reagerer...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kommer ikke til å ta på han truse. Ja, det forhindrer kanskje at han tisser, men det forhindrer ikke grunnen til problemet!

Dessuten tar det jo ikke lange tiden å vaske det opp heller da...

Det er 2 uker siden disse hundene reagerte på henne og da. Har ikke møtt de etter det, men er ikke noen andre som har reagert...

Hun var da 5 mnd og 2 dager omtrent.

Oscar er så og si daglig sammen med Lady, mammas tispe også, med henne blir han "gal" flere uker før hun får løpetid.

Tequila har forøvrig ikke blødd eller er ikke hoven eller noenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tissing inne..

Jo, det KAN faktisk hjelpe å ha på han en truse i en kortere periode. Jeg passet en miniatyrhund fra en venninne nylig, og hun fikk for seg at det var helt OK å tisse inne hos meg. Jeg satte på henne en slik tispetruse, la inn et bind, og lot henne ha det på mens jeg dro på jobben.

Vel hjemme var trusa ganske så våt, og hunden syntes IKKE det var noe kult. Dagen etter - samme prosedyre - og trusa var HELT tørr når jeg kom hjem. Resten av uka' - ingen truse - ingen tissing inne..

Kanksje ikke så snilt, men en kjapp måte å lære henne "the hard way" hvorfor man ikke skal tisse inne.

Det skal da understrekes at man må selvsagt være sikker på at hunden faktisk KAN holde seg, at det ikke er noe medisinsk galt som gjør at den må tisse oftere enn normalt. Og jeg visste jo at denne tispen faktisk KUNNE holde seg, da hun slett ikke gjorde slikt på natten (lenger tid enn det jeg var borte på dagen), og det er en godt voksen frisk og rask tispe.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å hindre tissing inne er å sprute litt utvannet sitronsaft på plassen hunden pleier å tisse...Jeg har gjort det på yndlingsplassen til min valp og da sluttet den på dagen...det fungerte også da Minnie begynte å bite på sko...Hun mistet interessen fullstendig..Helt utrolig...brukte en flaske med sitronsaft som man får på matvarebutikk blandet ut med litt vann..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har han faktisk ikke markert noe inne siden jeg skrev dette da og håper at det bare var forbigående. :)

Men om jeg så skulle hatt på han ei truse, ville ikke det blitt utrolig kronglete? Nå har ikke jeg prøvd det, men innbiller meg bare det? Det er en hannhund liksom og ting sitter på et annet sted enn på tispa liksom. ;)

Vi har forøvrig møtt endel hannhunder de siste dagene som vi ikke ser så ofte. Men INGEN av disse har reagert på Tequila. Senest i dag har vi møtt 3 og hadde det vært løpetid på gang så hadde de reagert alle sammen.. Spesielt to av de for jeg kjenner disse hundene og vet hvordan de reagerer på slikt.

Men, ei jeg snakket med for et par dager siden mente at det er enkelte hunder som rett og slett reagerer på valpelukta, så er det, det så er jo det supert. ;)

Ser helst at hun venter med løpetiden til Januar iallefall jeg. ;)

Vil ha henne med meg på vikingeskipet, men hun kan ikke bli med dit om hun har løpetid av praktiske grunner. Dessuten så hadde det jo blitt litt av en utfordring for mamma om hun skal passe begge, og en har løpetid liksom.

Og i julen hadde det også vært veldig greit om hun ikke hadde løpetid da. :P

Nei, jeg krysser fingrene for Januar eller senere jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...