Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med tannproblemer hos marsvin?

Artemis

Recommended Posts

Da har jeg kommet hjem fra veterinæren etter å ha hentet marsvinet mitt Pippin. Han har fått filt ned tenner og trukket en ekstra tann som plutselig hadde vokst ut utenfor fortennene nede. 1100 kr ble det, så jeg håper virkelig at jeg ikke behøver å dra tilbake til ny behandling! :) Nå skal han få oppbløtet tørrfôr og raspete grønnsaker fremover stakkers :D Han er nesten 5 år, og har aldri hatt problemer med tennene før.

Noen som har vært ute for noe liknende? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Mhm, desverre. Jeg har også vært med på operasjoner med marsvin som sliper tenner. Du er heldig som oppdaget det, og at det ikke var såpass alvorlig. Flere marsvin har litt feilplasserte tenner, slik at tennene ikke treffer hverandre. Da blir de ikke filt ned (det er snakk om tennene lengre bak i munnen), og de kan vokse så mye at de presser på ganen og/eller tungen. Marsvinet får vondt, og nekter å spise mer. Før man oppdager det er marsvinet ofte så svekket at det ikke klarer å overleve.

Marsvinet mitt døde bare 1 år gammel, og når jeg oppdaget at han oppførte seg unormalt gikk det bare noen timer før han døde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...