Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du bli?


TineSimbaNana

Recommended Posts

Er utdannet agronom. Så den drømmen er i boks :D

Men fram til vi overtar gården, så kunne jeg tenkt å jobbet på dyrebutikk, eller..ehem... på slaktehus :unsure: Tidligere kunne jeg tenkt å kjørt slaktebil eller melkebil. Men det blir for dyrt med lappen...

Og så gleder jeg meg til Februar, for da skal jeg ver fotograf på hundeutstilling! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har spennende tider i møte der som ennå ikke har valgt yrkesretning :).

Jeg får noen flash-backs til den tiden jeg skulle velge hva jeg ville bli... synes å huske at veterinær var en drøm et par år - inntil jeg hadde vært med veterinæren under arbeiduka i 8. klasse - og ble kurert :D.

Jeg endte opp på det som den gangen het Norges Landbrukshøgskole - Nå UMB - og utdannet meg til Naturforvalter jeg, og jobber nå som nettopp naturforvalter hos Statens vegvesen. Meget interessant og givende, men skulle jeg valgt yrke nå, tror jeg jammen jeg hadde endt opp med noe innen web-design, reklame, fotografering eller noe sånt...

Lykke til med deres valg !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes å huske at veterinær var en drøm et par år - inntil jeg hadde vært med veterinæren under arbeiduka i 8. klasse - og ble kurert :D.

Hahaha, det er godt det er flere av oss...! :)

Er utdannet Barne-og undgdomsarbeider, og har jobbet som det i noen år men så studerer jeg akupunktur og skal gjøre det i de neste 5 årene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i alle år ønsket og bli advokat eller dyrlege. Men i det siste frister politi yrket mye. Trur nok jeg satser på dette, og utdanner meg videre innen der som hundefører eller kriminal etterforsker. Men opptaksprøva kan bli spennende om jeg blir tatt ut når jeg søker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid siden jeg var liten, hatt lyst til å bli veterinær, men la det etterhvert bak meg. Det var så store krav, og jeg fikk også interesse for andre ting enn dyr.. Og hey, dyr skal jeg drive med i fritriden min ;)

Jeg fant ut da jeg gikk på ungdomskolen at jeg ville utdanne med til noe som hadde med barn - og ungdom å gjøre, så valgte helse - og sosialfag, og nå går jeg barn - og ungdom. Jeg trives veldig godt med det :)

Etter dette året, skal jeg ta påbygning og så studere videre til barnevernspedagog.. Har ikke bestmet meg 100% om det skal bli barnevernspedagog, men i alle fall noe som har med barn å gjøre..

Kanskje lærer, førskolelærer eller sosionom istedenfor, men tror egentlig det blir barnevernspedagog ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, jeg vil bli bonde ;) Virker jo kjempe artig :P Sikkert mye jobb da men..

Hvor har du lyst til å ta instruktør utdannelsen*??? ;)

Det er MYE jobb og LITE penger i bondeyrket, men gøy er det virkelig :)

Nå er jeg odelsjente til pappa`s gård (sauer), men tror ikke jeg kommer til å drive den selv, det er for lite fortjeneste, kommer heller til å leie den ut til en annen bonde.

Du får aldri noen ferie heller. Man kan jo leie en avløser, men med den fortjenesten så har ingen råd til det om de bare er bønder, og ikke noe annet også ved siden av.

Pappa og samboer var i september på ferie i 6 dager, det er den eneste ferien de får i år, og da var jeg avløser.

Jeg er snart ferdig utdannet markedsfører (wee endelig), deretter vil jeg jobbe i butikk (kles- eller dyrebutikk) og bygge opp erfaring, så skal jeg ta lederutdannelse, så vil jeg bli butikksjef, være det noen år, og så til slutt franchise min egen dyrebutikk ;) *puh*

Nå mangler det bare å få seg en jobb... <_< Har sendt en DEL søknader nå... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE jobb og LITE penger i bondeyrket, men gøy er det virkelig :)

Nå er jeg odelsjente til pappa`s gård (sauer), men tror ikke jeg kommer til å drive den selv, det er for lite fortjeneste, kommer heller til å leie den ut til en annen bonde.

Du får aldri noen ferie heller. Man kan jo leie en avløser, men med den fortjenesten så har ingen råd til det om de bare er bønder, og ikke noe annet også ved siden av.

Pappa og samboer var i september på ferie i 6 dager, det er den eneste ferien de får i år, og da var jeg avløser.

Jeg er snart ferdig utdannet markedsfører (wee endelig), deretter vil jeg jobbe i butikk (kles- eller dyrebutikk) og bygge opp erfaring, så skal jeg ta lederutdannelse, så vil jeg bli butikksjef, være det noen år, og så til slutt franchise min egen dyrebutikk ;) *puh*

Nå mangler det bare å få seg en jobb... <_< Har sendt en DEL søknader nå... :unsure:

Jeg synes du er littegranne negativ til bondeyrket..;) Jeg kjenner flere bønder som lever godt av inntekten de får, som har flere ukers sommerferie og fri de fleste helger. De har turt å ta opp store lån og turt å satse, nå får de igjen for det. Dessuten finnes det jo smarte løsninger som samdrifter og leie av andres kvoter. Men det er klart, du må ikke være redd for å jobbe, du må ikke være redd for å bli sliten og å sette ting litt på spill.

Dessuten kan du jo se på de andre fordelene. Mange av årets dager har man fjøs morgen og kveld, og fri hele dagen. Man jobber som regel hjemmefra, får brukt kroppen, jobber med dyr og er din egen sjef. Men det anbefales å både ha agronomutdannelse og gjerne også litt økonomi i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er littegranne negativ til bondeyrket..:) Jeg kjenner flere bønder som lever godt av inntekten de får, som har flere ukers sommerferie og fri de fleste helger. De har turt å ta opp store lån og turt å satse, nå får de igjen for det. Dessuten finnes det jo smarte løsninger som samdrifter og leie av andres kvoter. Men det er klart, du må ikke være redd for å jobbe, du må ikke være redd for å bli sliten og å sette ting litt på spill.

Dessuten kan du jo se på de andre fordelene. Mange av årets dager har man fjøs morgen og kveld, og fri hele dagen. Man jobber som regel hjemmefra, får brukt kroppen, jobber med dyr og er din egen sjef. Men det anbefales å både ha agronomutdannelse og gjerne også litt økonomi i tillegg.

Nei, det er klart. Om man satser stort og samarbeider med andre kan det jo gå. Og da er det jo sikkert veldig givende. Men for et lite bruk med 100-200 sauer er det ikke så mye å tjene. Da må man i tilfelle spesialisere seg på noe. For eksempel ost eller gourmetkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er klart. Om man satser stort og samarbeider med andre kan det jo gå. Og da er det jo sikkert veldig givende. Men for et lite bruk med 100-200 sauer er det ikke så mye å tjene. Da må man i tilfelle spesialisere seg på noe. For eksempel ost eller gourmetkjøtt.

Ja, jeg er enig i det. Og jeg har heller ingen erfaring med rene sauegårder, så der er nok du tre hakk over meg i kunnskap;) De jeg kjenner driver stort med melk og slaktegris, gjerne både melk, slaktegris og sau. Og da blir det straks annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt i utdannelsen for å bli barnevernpedagog, og har lyst til å jobbe i det psykiske helsevesenet eller i skoleverket. Jeg har et og et halvt år igjen ca, og neste semester skal jeg ut i praksis. Det blir fryktelig spennende og jeg grugleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømte om en karriere innen forsvaret på ungdomskolen. Men helsemessige ting satte fort en stopper for det. Så ble det å finne alternative ting, og da havna jeg først på Økonomistudier i Halden, før de satte ned kravene på UMB på Ås (jeg hadde for lite matte til å begynne med...). Kom inn på Husdyrfag der, og hadde store drømmer om en forskerkarriere. Droppa ut av skolen for andre gang i fjor pga helse og skoletrøtthet, og havnet opp som vekter i år. :) Noe jeg trives egentlig veldig godt med. Passer meg utmerket å brumme rundt om natta sammen med hunden min, og passe på at folk har husket å låse dørene sine. ;)

Leker litt med tanken på å etterutdanne meg da. Men klarer ikke å finne ut hva jeg har lyst til. Om jeg skulle valgt totalt nytt nå, uten tanke på karakterer og slikt, så trur jeg at det hadde blitt noe med foto og/eller webdesign. Naturfotograf må være det ultimate drømmeyrket egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i det. Og jeg har heller ingen erfaring med rene sauegårder, så der er nok du tre hakk over meg i kunnskap;) De jeg kjenner driver stort med melk og slaktegris, gjerne både melk, slaktegris og sau. Og da blir det straks annerledes.

Klart jeg kunne jo begynt med melkekuer, de er jo mer lønnsomme, men da måtte jeg nok ha bygget kraftig på fjøset ja... ;)

Dessuten er jeg litt redd for kuer, store skumle dyr :)

Men desverre er sauenæringen i Norge omtrent som dette: http://www.miljojournalen.no/cgi-bin/natur...imaker?id=14928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...