Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er tillatt i utstillingsringen?!


trevi

Recommended Posts

Heisann...

Trente litt løping og oppstilling til utstillingen med Roma-monsteret (noe som ikke er helt enkelt, da trav ikke er naturlig for en belgervalp som kunn er innstillt på "full-spiker" når mor prøver å løpe ;) ) og fant ut at hun stiller seg mye bedre når jeg har en leke som "lokkemiddel" for oppstilling enn en godbit... Og da lurte jeg på, er det lov å ha leker med i ringen.!? Nå tenker jeg ikke på svære tauleker eller noe, men et lite pipedyr eller en sprettball, for å fange oppmerksomheten... Dobbelhandling er jo det aller beste, men på annet enn spesialutstillinger er jo ikke dette tillatt (annet enn for schäfer tydeligvis ;))

Noen som vet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

njææ..njoo..njaaa..veldig skeptisk til den altså. Ville nok aldri brukt et så tydelig og lite anonymt belønningsmiddel. Ikke minst fordi jeg tenker på de andre hundene som evt. går i ringen sammen med dere..Ask vet jeg ville stått å sett på personen med pipeleken framfor pølsene mine, rett og slett fordi han forbinder den lyden med leking, det gjør nok de fleste av hunder som er vant med pipeleke.

Men om det er lov..er vel meren uskreven lov at man ikke skal forstyrre andre hunder i ringen, og det mener jeg man gjør med slik forsterkning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan ha med deg det meste inn i ringen..Jeg har ihvertfall sett folk ha med pipedyr og godis. Dobbelthandling er ikke tillatt nei, men som du sikkert vet er det mye brukt i belgeringen. Bruker det selv jeg, bare veldig diskrè..dvs jeg står på utsiden av ringen og noen andre går i ringen med Loke. Ser han på meg så smiler jeg pent til han og gjør blide ansiktutrykk ;) Jeg prater for all del ikke og vifter aldri med noe (bortsett fra Likka til LBL ;) )

Belgerene skal se oppmerksomme ut og ha fokus vekk fra fører og det er neimen ikke lett med en rase som er så førerorientert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Loke, jeg vet at dobbelthandling er mye brukt i belgerringen.. jeg er som oftest en av hjelperne utenfor ringen på spesialene ;) men det er ikke så lett å forklare grønne familiemedlemmer/venner hvordan det skal gjøres... og i tillegg er Roma forferdelig mammadalt (resultat av uintressert samboer ;) *sukk*) Som du sier, Loke, ikke lett å ha fokus vekk fra fører, når fører alltid er så spennende og uforutsigbar (mat? leke? kos`? hva skjer nå? tur? ;))

Derfor tenkte jeg leke... hun er gal etter leker, og jeg trenger ikke pipe med de for at hun skal bli intressert... det er bare å vise henne den og la henne vite at det er en leke i nærheten så står hun som en gudinne ;)

I tillegg på denne utstillingen er hun eneste påmeldte valp av sin rase, så eventuelle forstyrrelser er jo utenfor ringen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er tillatt - jeg har brukt pipedyr i ringen med Ace jeg. Det var til og med i BIS-ringen ;) Hadde det bare i lomma og pep med det der for å få henne til å strekke seg ut. Lavmælt og enkel dobbelthandling er nok alment akseptert for belgere, men det er lite nødvendig i valpeklassen etter det jeg har forstått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker tuppetroll ;) da er det kanskje råd for hoppedyret og å komme seg noen vei :) Ang. dobbelhandling i valpeklassen; man vil jo stille hunden best mulig, valp eller ikke?! Selv om det ikke er noe offisielt, og Roma er eneste påmeldte tervvalp, så er det jo greit om hun viser seg på best mulig måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker tuppetroll ;) da er det kanskje råd for hoppedyret og å komme seg noen vei :) Ang. dobbelhandling i valpeklassen; man vil jo stille hunden best mulig, valp eller ikke?! Selv om det ikke er noe offisielt, og Roma er eneste påmeldte tervvalp, så er det jo greit om hun viser seg på best mulig måte..

Joda, men du kan være såpass uheldig at du da ryker på en valpedommer som synes dobbelthandling er tull ;) Bir blir dere jo uansett (det er bare jeg & Ace som greier å få KIP på valpeshow), så ta det heller som trening på det å være i ringen. Vil du trene på dobbelthandling også, så gjør du det - jeg fant ut at jeg skulle vente. Nå regner jeg med å måtte endre på det relativt snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo ikke ta en på dobbelthandling hvis det ikke er roping og gauling utenfor ringen... Eller?

KIP'en som dere fikk var ikke rettferdig... men jeg ser jo at det var Kari Engh som dømte... Ikke for å henge ut denne dommeren, men hun er en dommer som tydelig ikke liker belgere, og det er veldig få belgereiere som VIL stille for henne.

Da blir det meg, Roma & squeaky i ringen på Bønes, og en lettere desorientert sambo som står utenfor ringen og ikke helt vet hva han skal gjøre *hihi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...