Gå til innhold
Hundesonen.no

staffordshire Eng. bullterrier?

Rønnaug

Recommended Posts

Skrevet

hei hei

vi har lenge tenkt på å kjøpe en hund nr. 2, og har vært igjennom en del raser.

vi har kommet frem til at vi vil ha en eng.staff om et års tid(om alt går etter planen)

det jeg lurer på er:-

om det finnes noe forum om denne rasen?

noen som har erfaringer om ulike oppdrettere?

på forhånd takk!

fortell gjerne om deres erfaringer med denne nydelige rasen som jeg har forelsket meg helt i :)

Skrevet

Det finnes ikke noe staffe-forum som jeg vet om nå.

Men du kan gå inn på www.staffordshirebull.no Veldig bra side med mye nyttig informasjon. Du kan også finne diverse oppdrettere der.

Ellers må jeg si at du har valgt en perfekt rase, du kommer ikke til å angre :)

Skrevet

Som Silje skrev er det mye nyttig informasjon på www.staffordshirebull.no.

På Canis.no er det også en oversikt over forskjellige oppdrettere. Forhør deg litt rundt hos forskjellige før du bestemmer deg for hvilken oppdretter du ønsker å få fra. Lykke til med letingen. Bare spør hvis du lurer på noe! :)

• 2 weeks later...
Skrevet

hei hei

vi har lenge tenkt på å kjøpe en hund nr. 2, og har vært igjennom en del raser.

vi har kommet frem til at vi vil ha en eng.staff om et års tid(om alt går etter planen)

det jeg lurer på er:-

om det finnes noe forum om denne rasen?

noen som har erfaringer om ulike oppdrettere?

på forhånd takk!

fortell gjerne om deres erfaringer med denne nydelige rasen som jeg har forelsket meg helt i :P

Det er ei side jeg vet om som heter www.amstaffnorge.org , du kan stikke innom der å se:p

Venninnen min har Amstaff, det er skikkelig nydelige hunder!

Skrevet

Det er ei side jeg vet om som heter www.amstaffnorge.org , du kan stikke innom der å se:p

Venninnen min har Amstaff, det er skikkelig nydelige hunder!

Engelsk staff og amstaff er jo to forskjellige raser, hvor den ene (amstaffen) faktisk er forbudt i landet..

Skrevet

takk for linken!

har skevet mail til en oppdretter, skal ringe henne snart...!

skal nok ikke ha en staff. før om et år, men gleder meg skikkelig! leser masse, og har tittet litt rundt på de forskjellige oppdretterne. -og fant den perfekte! :P

Er det noen spesielle sykdommer/mangler som er utbredt landt rasen?

Skrevet

takk for linken!

har skevet mail til en oppdretter, skal ringe henne snart...!

skal nok ikke ha en staff. før om et år, men gleder meg skikkelig! leser masse, og har tittet litt rundt på de forskjellige oppdretterne. -og fant den perfekte! ;)

Er det noen spesielle sykdommer/mangler som er utbredt landt rasen?

Ser du har en chihuahua og vet ikke om jeg ville hatt en staff eller andre større hunder for den del, sammen med denne hunden. Selv om staffene er ganske så har de samme tettheten som utarmet uran og veier en 16-19 kilo vs 2-3kg, dette kombinert med at de elsker litt hopp og sprett løp inni hverandre lek kan faktisk gjøre at en så skjør hund som en chi kan bli skadd under leken. Uansett det blir jo opp til deg til slutt uansett, men jeg ville hatt en staff som min neste hund såfall. Og skal du ha en hund nr 2 sett på en mindre hund. Når det er sagt så har jeg på TV sett hann-chi med hunn-rottis og det gikk jo kjempefint, så aldri si aldri.

Staffene er egentlig ganske sunne, men det er en del individer med allergi og/eller demodex(om de har dette kun som valper er ikke så farlig. Demodexen er kun et problem hos voksne hunder). HD er det noen som har, men de har så mye muskler at de ikke merker dette noe særlig. Så har du sef øyesykdommer og en slags epilepsi, men disse er mer sjeldne igjen. Mitt tips er å passe seg for allergien iallfall, dette er den som gir mest plager. se på www.staffordshirebull.no for mer info...

Skrevet

nå er det ikke en chihuahua på 2 kg jeg har, men en robust liten kar på 5 kg. maor blanda med DP, men jeg skjønner poenget ditt!

Emil er en tøff liten krabat, tåler å få seg en trøkk. Har møtt mange staffer, har 3 av de i blokka, og de leker kjempe fint sammen. i tilegg, så tilpasser hundene hverandre, de aller fleste hører på den andre hvis den får vondt o.l så de kjnner hverandres grenser. Så akkuratt det bekymrer meg ikke. Hadde han vei 2 kg så hadde jeg nok revurdert det.

Høretes ikke ut som om de var så veldig plaget av div. sykdommer da, det var bra.. værre med han lille tassen her..

takk for info!

Vil ikke si hvem oppdretter det er, siden jeg ikke har snakket med henne ennå og ingenting er sikkert, men kan si så mye at det er en kjendt oppdretter her i Norge, med utrolig fine hunder! ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...