Gå til innhold
Hundesonen.no

staffordshire Eng. bullterrier?

Rønnaug

Recommended Posts

Skrevet

hei hei

vi har lenge tenkt på å kjøpe en hund nr. 2, og har vært igjennom en del raser.

vi har kommet frem til at vi vil ha en eng.staff om et års tid(om alt går etter planen)

det jeg lurer på er:-

om det finnes noe forum om denne rasen?

noen som har erfaringer om ulike oppdrettere?

på forhånd takk!

fortell gjerne om deres erfaringer med denne nydelige rasen som jeg har forelsket meg helt i :)

Skrevet

Det finnes ikke noe staffe-forum som jeg vet om nå.

Men du kan gå inn på www.staffordshirebull.no Veldig bra side med mye nyttig informasjon. Du kan også finne diverse oppdrettere der.

Ellers må jeg si at du har valgt en perfekt rase, du kommer ikke til å angre :)

Skrevet

Som Silje skrev er det mye nyttig informasjon på www.staffordshirebull.no.

På Canis.no er det også en oversikt over forskjellige oppdrettere. Forhør deg litt rundt hos forskjellige før du bestemmer deg for hvilken oppdretter du ønsker å få fra. Lykke til med letingen. Bare spør hvis du lurer på noe! :)

• 2 weeks later...
Skrevet

hei hei

vi har lenge tenkt på å kjøpe en hund nr. 2, og har vært igjennom en del raser.

vi har kommet frem til at vi vil ha en eng.staff om et års tid(om alt går etter planen)

det jeg lurer på er:-

om det finnes noe forum om denne rasen?

noen som har erfaringer om ulike oppdrettere?

på forhånd takk!

fortell gjerne om deres erfaringer med denne nydelige rasen som jeg har forelsket meg helt i :P

Det er ei side jeg vet om som heter www.amstaffnorge.org , du kan stikke innom der å se:p

Venninnen min har Amstaff, det er skikkelig nydelige hunder!

Skrevet

Det er ei side jeg vet om som heter www.amstaffnorge.org , du kan stikke innom der å se:p

Venninnen min har Amstaff, det er skikkelig nydelige hunder!

Engelsk staff og amstaff er jo to forskjellige raser, hvor den ene (amstaffen) faktisk er forbudt i landet..

Skrevet

takk for linken!

har skevet mail til en oppdretter, skal ringe henne snart...!

skal nok ikke ha en staff. før om et år, men gleder meg skikkelig! leser masse, og har tittet litt rundt på de forskjellige oppdretterne. -og fant den perfekte! :P

Er det noen spesielle sykdommer/mangler som er utbredt landt rasen?

Skrevet

takk for linken!

har skevet mail til en oppdretter, skal ringe henne snart...!

skal nok ikke ha en staff. før om et år, men gleder meg skikkelig! leser masse, og har tittet litt rundt på de forskjellige oppdretterne. -og fant den perfekte! ;)

Er det noen spesielle sykdommer/mangler som er utbredt landt rasen?

Ser du har en chihuahua og vet ikke om jeg ville hatt en staff eller andre større hunder for den del, sammen med denne hunden. Selv om staffene er ganske så har de samme tettheten som utarmet uran og veier en 16-19 kilo vs 2-3kg, dette kombinert med at de elsker litt hopp og sprett løp inni hverandre lek kan faktisk gjøre at en så skjør hund som en chi kan bli skadd under leken. Uansett det blir jo opp til deg til slutt uansett, men jeg ville hatt en staff som min neste hund såfall. Og skal du ha en hund nr 2 sett på en mindre hund. Når det er sagt så har jeg på TV sett hann-chi med hunn-rottis og det gikk jo kjempefint, så aldri si aldri.

Staffene er egentlig ganske sunne, men det er en del individer med allergi og/eller demodex(om de har dette kun som valper er ikke så farlig. Demodexen er kun et problem hos voksne hunder). HD er det noen som har, men de har så mye muskler at de ikke merker dette noe særlig. Så har du sef øyesykdommer og en slags epilepsi, men disse er mer sjeldne igjen. Mitt tips er å passe seg for allergien iallfall, dette er den som gir mest plager. se på www.staffordshirebull.no for mer info...

Skrevet

nå er det ikke en chihuahua på 2 kg jeg har, men en robust liten kar på 5 kg. maor blanda med DP, men jeg skjønner poenget ditt!

Emil er en tøff liten krabat, tåler å få seg en trøkk. Har møtt mange staffer, har 3 av de i blokka, og de leker kjempe fint sammen. i tilegg, så tilpasser hundene hverandre, de aller fleste hører på den andre hvis den får vondt o.l så de kjnner hverandres grenser. Så akkuratt det bekymrer meg ikke. Hadde han vei 2 kg så hadde jeg nok revurdert det.

Høretes ikke ut som om de var så veldig plaget av div. sykdommer da, det var bra.. værre med han lille tassen her..

takk for info!

Vil ikke si hvem oppdretter det er, siden jeg ikke har snakket med henne ennå og ingenting er sikkert, men kan si så mye at det er en kjendt oppdretter her i Norge, med utrolig fine hunder! ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...