Gå til innhold
Hundesonen.no

Lurer på ny rase? hvilken?


Henriette

Recommended Posts

Doffen har for mye gjeterinstingt for mitt bruk, så vi har sankka litt med gjeter folket i nerheten å de mener det beste for meg og han er at han kommer til en plass der folk gjeter nesten hver dag.

Så da har jeg begynt å se på andre raser.

De 3 rasen som står på lista nå er:

Shetland Sheepdog

Groendael

Howavart.

Mine kriterier er at de ikke er alt for små, kan brukes til diverse sporter(jeg kommer til å prøve nesten alt av sporter)

kom gjerne med andre forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvorfor dere må ha en hund til? Kan dere ikke kose dere med Donny og så heller vurdere hund nummer to når han blir gammel?

Min erfaring er at det ikke er lett å ha to hunder på en gang. Av en eller annen grunn er de veldig flinke til å lære unoter av hverandre, men lure ting må vi slite for å få dem til å lære!

Det tar også mye tid å lufte hver for seg, trene hver for seg etc. Dere har jo prøvd noen ganger nå, så jeg syns du skal se det an i noen år, jeg :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Av en eller annen grunn er de veldig flinke til å lære unoter av hverandre, men lure ting må vi slite for å få dem til å lære!"

Det er ikke noe å lure på, ha ha... ( har en på 8 år og en på 5,5 mnd. )

Men det ser ut som den eldste har godt av det, han har begynt å leke igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doffen har for mye gjeterinstingt for mitt bruk, så vi har sankka litt med gjeter folket i nerheten å de mener det beste for meg og han er at han kommer til en plass der folk gjeter nesten hver dag.

Så da har jeg begynt å se på andre raser.

De 3 rasen som står på lista nå er:

Shetland Sheepdog

Groendael

Howavart.

Mine kriterier er at de ikke er alt for små, kan brukes til diverse sporter(jeg kommer til å prøve nesten alt av sporter)

kom gjerne med andre forslag:)

Om du tenker å starte noe innen brukshund sporten så tror jeg nok at Shetland Sheepdog kan bli litt liten. Vet at det er noen som har prøvd, men har vell egetnlig ikke kommet noe lengre enn det.

Ellers så må du også tenke på det med skuddredsel. Groendal er det, desverre, mange som er skudd berørt av. Howavart har jeg ingen oversikt over, men jeg har blitt fortalt at det er rimelig bra der på det punkte. (har ikke sjekket selv)

Det du skal tenke på er at skuddredsel gjerne ikke bare gjelder bruks, men har også mye med miljø å gjøre. En hund som er skuddredd kan f.eks også ha problemer med at vippen i ag smeller i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howavart er en kjempe flott hunderase. Venninda av meg har sin 3 og det er en sund og god rase, men den krever å bli bruk. Dette er en bruks hund, blir den brukt til bruk, LP, AG, spor og div er dette en kjempe fin familige hund.

Synes forslage med shelti var kjemep bra, den er liten men en hund som liker å jobbe. Og så finnes det masse terriere som liker å jobbe. Berderd Collie er en allsidig hund. Flott hund å jobbe med og en god familiehund i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke teit som foreslår min egen rase; springer spaniel, gjerne av working-linjer. :) De er ikke for små, og kan brukes til det meste.

Ellers ville jeg valgt howavart av de hundene du har på listen. Håvard howavart kunne den jo hete.. haha.. :)

Fra spøk til revolver; det finnes jo massevis av raser å velge i; schæfer var et bra alternativ, aussie, kelpie, doberman, schnauzer, rottweiler.. Masse rart å velge i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale Shetland Sheepdog!

En passe stor allroundhund som gjør det bra i lydighet, agility og bruks.

Jeg har ikke gått noe kurs i bruks enda, men gutten min på 2 er en super sporhund og også veldig flink på feltsøk(har bare lært det av meg foreløbig).

Når det gjelder skuddredsel så holder det med å trene den på skudd, den burde vennes til skudd fra den er liten, da er det null problem!

Sheltie oppdretterne avler på forskjellige ting så pass på at du finner noen med bikkjer som er tøffe psykisk!(Hvis du finner ut at du skal ha sheltie riktig nok! :) )

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på ambisjonene du har. Skal du bare forsøke det meste av hundesporter og trene litt, konkurrere litt i små klassene, eller har du ambisjoner om å komme opp i Norges eliten? Har du sistnevnte, må du nok velge vekk litt (veldig få blir gode i alt), og være litt mer gjennomtenkt i rasevalget.

Ta å gå litt igjennom resultatlister fra øverste klasser i de forskjellige sportene. Se hva slags raser som stiller der, hvilke raser som kvalifiserer seg til NM og slikt. Kan gi et lite pekepinn på hvilken retning du skal velge i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...