Gå til innhold
Hundesonen.no

Lurer på ny rase? hvilken?

Henriette

Recommended Posts

Doffen har for mye gjeterinstingt for mitt bruk, så vi har sankka litt med gjeter folket i nerheten å de mener det beste for meg og han er at han kommer til en plass der folk gjeter nesten hver dag.

Så da har jeg begynt å se på andre raser.

De 3 rasen som står på lista nå er:

Shetland Sheepdog

Groendael

Howavart.

Mine kriterier er at de ikke er alt for små, kan brukes til diverse sporter(jeg kommer til å prøve nesten alt av sporter)

kom gjerne med andre forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvorfor dere må ha en hund til? Kan dere ikke kose dere med Donny og så heller vurdere hund nummer to når han blir gammel?

Min erfaring er at det ikke er lett å ha to hunder på en gang. Av en eller annen grunn er de veldig flinke til å lære unoter av hverandre, men lure ting må vi slite for å få dem til å lære!

Det tar også mye tid å lufte hver for seg, trene hver for seg etc. Dere har jo prøvd noen ganger nå, så jeg syns du skal se det an i noen år, jeg :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Av en eller annen grunn er de veldig flinke til å lære unoter av hverandre, men lure ting må vi slite for å få dem til å lære!"

Det er ikke noe å lure på, ha ha... ( har en på 8 år og en på 5,5 mnd. )

Men det ser ut som den eldste har godt av det, han har begynt å leke igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doffen har for mye gjeterinstingt for mitt bruk, så vi har sankka litt med gjeter folket i nerheten å de mener det beste for meg og han er at han kommer til en plass der folk gjeter nesten hver dag.

Så da har jeg begynt å se på andre raser.

De 3 rasen som står på lista nå er:

Shetland Sheepdog

Groendael

Howavart.

Mine kriterier er at de ikke er alt for små, kan brukes til diverse sporter(jeg kommer til å prøve nesten alt av sporter)

kom gjerne med andre forslag:)

Om du tenker å starte noe innen brukshund sporten så tror jeg nok at Shetland Sheepdog kan bli litt liten. Vet at det er noen som har prøvd, men har vell egetnlig ikke kommet noe lengre enn det.

Ellers så må du også tenke på det med skuddredsel. Groendal er det, desverre, mange som er skudd berørt av. Howavart har jeg ingen oversikt over, men jeg har blitt fortalt at det er rimelig bra der på det punkte. (har ikke sjekket selv)

Det du skal tenke på er at skuddredsel gjerne ikke bare gjelder bruks, men har også mye med miljø å gjøre. En hund som er skuddredd kan f.eks også ha problemer med at vippen i ag smeller i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howavart er en kjempe flott hunderase. Venninda av meg har sin 3 og det er en sund og god rase, men den krever å bli bruk. Dette er en bruks hund, blir den brukt til bruk, LP, AG, spor og div er dette en kjempe fin familige hund.

Synes forslage med shelti var kjemep bra, den er liten men en hund som liker å jobbe. Og så finnes det masse terriere som liker å jobbe. Berderd Collie er en allsidig hund. Flott hund å jobbe med og en god familiehund i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke teit som foreslår min egen rase; springer spaniel, gjerne av working-linjer. :) De er ikke for små, og kan brukes til det meste.

Ellers ville jeg valgt howavart av de hundene du har på listen. Håvard howavart kunne den jo hete.. haha.. :)

Fra spøk til revolver; det finnes jo massevis av raser å velge i; schæfer var et bra alternativ, aussie, kelpie, doberman, schnauzer, rottweiler.. Masse rart å velge i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale Shetland Sheepdog!

En passe stor allroundhund som gjør det bra i lydighet, agility og bruks.

Jeg har ikke gått noe kurs i bruks enda, men gutten min på 2 er en super sporhund og også veldig flink på feltsøk(har bare lært det av meg foreløbig).

Når det gjelder skuddredsel så holder det med å trene den på skudd, den burde vennes til skudd fra den er liten, da er det null problem!

Sheltie oppdretterne avler på forskjellige ting så pass på at du finner noen med bikkjer som er tøffe psykisk!(Hvis du finner ut at du skal ha sheltie riktig nok! :) )

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på ambisjonene du har. Skal du bare forsøke det meste av hundesporter og trene litt, konkurrere litt i små klassene, eller har du ambisjoner om å komme opp i Norges eliten? Har du sistnevnte, må du nok velge vekk litt (veldig få blir gode i alt), og være litt mer gjennomtenkt i rasevalget.

Ta å gå litt igjennom resultatlister fra øverste klasser i de forskjellige sportene. Se hva slags raser som stiller der, hvilke raser som kvalifiserer seg til NM og slikt. Kan gi et lite pekepinn på hvilken retning du skal velge i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...