Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund numr2,ausssie?

SheltieHeart

Recommended Posts

Jeg går med tanker her om dagen med hund numr 2. Jeg skal flytte nå om ikke lange, og da blir sheltien min igjen hjemme hos familien. Søsknene mine vil ikke gi slipp på sjarmøren vår=)

Han er vant til livet på lande og folk som er hjemme stort sett hele tiden.(har en tendens til og ule når han er alene hjemme). Det vil ikke fungere så godt og bo midt i byen i 3 etasje, og med 2 som ska jobbe.

Akkurat når det blir aktuelt med hund numr2 vet jeg ikke enda. Kanskje om en 1 1/2-2års tid, vi får se. Vil ha aldr godt tilrettelagt for det i alle fall. Når det gjelder tid, plass og økonomisk.

. Jeg har lyst på en hund som er litt større en den jeg har, men heller ikke for stort. Jeg har heller ikke lyst til å gå bort fra gjeterhunden. Det er noe med gjeterhunden jeg har falt sånn for. Hvordan den er så fokusert på "floken", og hvor lettlærte di er. Og ikke minst være måte og gemytt.

Border Collie blir nok litt for mye hund for meg, men kanskje aussien vil være noe? De kaller den jo for "bc Light". Jeg har lest en del og falt ganske så pladask!

Det jeg først og fremst er ute etter er en familiehund og turkammerat. En god barnehund(ingen planer om noe barn på en god stund, men har små barn i familien), og er rolig og avslappet inne. Og som ikke gjør noe av latte dager hjemme, med små lufteturer.

Det hadde vært fint med en sikkelig turkammerat å jogge/sykkle med. Kondisen min har ikke vondt av en forbedring!

Det er mye jeg har lyst til og prøve ut.

Jeg har også lyst til og prøve litt utstilling for gøy, så får vi se hvordan det går.

Agility har alltid vært noe jeg har hat veldig lyst til og prøve meg på. Gøy for eier, og hundene ser jo ut til å elske det! Men lydighet kunne også vært noe, det kommer an på hva hundeklubben/skolen der jeg ska bo kan tilby.

Eller er jeg veldig for klikkermetoden, syns det er gøy og lære triks. Hunden lyser opp når kikkeren dukker opp, og prøver og prøver til den gjør det riktig. En kan se hvor stolt den blir etterpå, da må en jo bare smile!

Hvor gjennomført det blir kommer an på, jeg vet ikke om jeg blir den mest aktive. Men viljen er i hvert fall der til og finne ut! Alt blir litt mer tilgjengelig når en kan kjøre dit selv. Det var problemet tidligere.

Med en aussie burde kondisen bli bedre i hvert fall, en har ikke vondt av litt frisk luft.

Dere som har erfaring med aussie, har dere noen råd til meg? Positivt og negativt.

Noe jeg burde tenke på?

Hvor mye mener du at den krever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie blir nok litt for mye hund for meg, men kanskje aussien vil være noe? De kaller den jo for "bc Light". Jeg har lest en del og falt ganske så pladask!

en ekte aussie er nok ikke light... men det blir på en helt annen måte. Den er mer samlet, og hardere i gjemyttet og mentaliteten. En veldig god hund, men ikke en for alle. men kjøper du en utstillingsavlet/show aussie kan det sikkert gå under betegnelsen bc light. Den krever ikke så mye. Den kan brukes som familiehund og sånt. Ligner litt mer på en typisk golden retriever i mentalitet syns jeg da. Men det er en grei hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om Aussie er noe for deg hvis du ikke vil være så aktiv (hvis det var det du mente?). Nå har ikke jeg veldig mye erfaringer med Aussier, men vet nok om dem til å si at de trenger mye hjerne stimulering. Det holder liksom ikke bare å jogge med den, den trenger jo mye morson så klart, men også hjernemorsjon. Ellers er jeg enig med vicky, at det er veldig forskjell om du kjøper show eller bruks. Se NØYE på oppdretteren sier bare jeg! Men se også nøye på om rasen passer til ditt bruk. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to, ja jeg hadde nok godt for "show typen", vis det ble akktuelt. Men jeg har forhørt meg med en del nå, og tror nok den blir for aktiv. Jeg har lyst til og begynne og gå en del kurs og sånn, hvor aktiv jeg til slutt blir vet jeg ikke helt. Kan ikke akkurat forutse alt,andre ting inn i bilde.

Vil da heller ha en som kan brukes veldig aktiv ,men som ikke har det samme behovet for det=)

Da er nå rasen jeg allerede har litt in i bilde igjen,men har andre i tankene også.

Men jeg får nå se,er en stund til det blir akktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...