Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn kanin - hvordan få den til å legge på seg


SD

Recommended Posts

Jeg har som sagt to kaniner. Den ene spiser masse og den andre spiser ingenting nesten og er veldig tynn.

Eller så virker det som den ene kaninen er tynn og ikke spiser fordi den andre gjør det motsatte. Uansett, noen som har noen råd til meg? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor disse sammen? Da har du isåfall støtt på ditt første problem ved å ha flere kaniner i samme bur.

Har du forsøkt å ha dem hver for seg ved foringstid? Hva forer du på? Har de fri tilgang til høy?

Ja, jeg har foret de hver for seg. De er mesteparten av tiden hver for seg, bortsett fra om natten da. Jeg fôrer på høy og Pellets.

Og det viser seg at den ene kaninen spiser mer enn den andre. Hun spiser masse høy, gulerøtter, gnagerblandingen, løvetannblader osv. Mens den andre spsier bare gnagerblandingen og gulerøtter.

Ogå var det tilbake til det jeg spurte om? Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de fri tilgang? Noen kaniner kan få mindre matlyst av at maten står fremme hele tiden.

Siden de bor sammen, kan det også være en grunn. Hadde selv to søstre som bodde sammen. Da den ene ble tynnere, skilte jeg de, og problemet var løst. Tror nok hun mistrivdes under sin søsters regime, selv om de aldri sloss.

Det står også at du forer på pellets, deretter står det gnagerblanding. Hvis det er en gnagerblanding du forer med, ville jeg byttet til et annet for. Slike blandinger er ofte laget for å passe flere dyrearter, feks marsvin, kaniner og chinchilla osv. Alle skjønner nok at et slikt for ikke er mulig å lage siden forskjellige arter har forskjellig næringsbehov. Det finnes jo ingen for som passer til både hund og katt feks. Eller hest, ku og sau.

Så jeg vil anbefale det foret som de aller fleste oppdrettere bruker, kaninpellets fra Felleskjøpet. Du får kjøpt dem i små sekker også, på 5 kilo. Mener de koster 69,- kroner. Det er en stund siden jeg kjøpte så små kvanta så mulig jeg husker feil.. De små sekkene er grønne med tegning av kanin utenpå og de heter Kalle kaninpellets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har forresten et spørsmål som jeg bare legger inn her , istedenfor å lage ny tråd.. En venn av meg sier at man skal ikke kunne se ryggrad\ribbbein ( riktig ) , men man skal kunne kjenne ryggraden og noen av riddbeina ? er dette riktig ? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, man skal ikke se beina i kroppen må en kanin da er den for tynn. Men du skal kunne kjenner ryggraden. Slik er det med de fleste individer uansett dyreslag. (noen untak fins dog)

Å som de andre har anbefalt deg før her, ikke gi gnagerblanding til kaniner. Enkelte kan få totalt feil foringsgrunnlag av det, noen blir dog syke. Kaninpellets, Kalle eller et annet rent merke er mye bedre for kaninen og mye mer tilpasset kaninens fordøyelssystem.

Høy er det viktig de har tilgang til hele døgnet, men pellets skal de kun ha en gang i døgnet og da ca 20-25 gram per voksenvekt den aktuelle kaninrasen skal ha. Så en Hermelin skal ha va 25 gram, en Løvehode ca 30-35 gram og en dvergvedder på ca 40-50 gram. ( man må ta litt hensyn til hvor aktiv kaninen lever , en hoppekanin som trenes nesten daglig kan ofte trenge litt mer. Så se ann hvert individ også)

Kjemperaser derimot kan man ikke bruke denne reglen på, de trenger mye mer enn 20 grams reglen .

Etter det du sier så høres det ut som den ene hunnen din dominerer den andre så hun ikke får spist det hun trenger. Du burde vurdere og dele på de, i allefall noen timer hvert døgn slik at de får "matro" begge to. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, man skal ikke se beina i kroppen må en kanin da er den for tynn. Men du skal kunne kjenner ryggraden. Slik er det med de fleste individer uansett dyreslag. (noen untak fins dog)

Å som de andre har anbefalt deg før her, ikke gi gnagerblanding til kaniner. Enkelte kan få totalt feil foringsgrunnlag av det, noen blir dog syke. Kaninpellets, Kalle eller et annet rent merke er mye bedre for kaninen og mye mer tilpasset kaninens fordøyelssystem.

Høy er det viktig de har tilgang til hele døgnet, men pellets skal de kun ha en gang i døgnet og da ca 20-25 gram per voksenvekt den aktuelle kaninrasen skal ha. Så en Hermelin skal ha va 25 gram, en Løvehode ca 30-35 gram og en dvergvedder på ca 40-50 gram. ( man må ta litt hensyn til hvor aktiv kaninen lever , en hoppekanin som trenes nesten daglig kan ofte trenge litt mer. Så se ann hvert individ også)

Kjemperaser derimot kan man ikke bruke denne reglen på, de trenger mye mer enn 20 grams reglen .

Etter det du sier så høres det ut som den ene hunnen din dominerer den andre så hun ikke får spist det hun trenger. Du burde vurdere og dele på de, i allefall noen timer hvert døgn slik at de får "matro" begge to. :rolleyes:

Problemet har ordnet seg for leeeeenge siden. Dette er en veldig gammel tråd - den er fra 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...