Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn kanin - hvordan få den til å legge på seg


SD

Recommended Posts

Jeg har som sagt to kaniner. Den ene spiser masse og den andre spiser ingenting nesten og er veldig tynn.

Eller så virker det som den ene kaninen er tynn og ikke spiser fordi den andre gjør det motsatte. Uansett, noen som har noen råd til meg? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor disse sammen? Da har du isåfall støtt på ditt første problem ved å ha flere kaniner i samme bur.

Har du forsøkt å ha dem hver for seg ved foringstid? Hva forer du på? Har de fri tilgang til høy?

Ja, jeg har foret de hver for seg. De er mesteparten av tiden hver for seg, bortsett fra om natten da. Jeg fôrer på høy og Pellets.

Og det viser seg at den ene kaninen spiser mer enn den andre. Hun spiser masse høy, gulerøtter, gnagerblandingen, løvetannblader osv. Mens den andre spsier bare gnagerblandingen og gulerøtter.

Ogå var det tilbake til det jeg spurte om? Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de fri tilgang? Noen kaniner kan få mindre matlyst av at maten står fremme hele tiden.

Siden de bor sammen, kan det også være en grunn. Hadde selv to søstre som bodde sammen. Da den ene ble tynnere, skilte jeg de, og problemet var løst. Tror nok hun mistrivdes under sin søsters regime, selv om de aldri sloss.

Det står også at du forer på pellets, deretter står det gnagerblanding. Hvis det er en gnagerblanding du forer med, ville jeg byttet til et annet for. Slike blandinger er ofte laget for å passe flere dyrearter, feks marsvin, kaniner og chinchilla osv. Alle skjønner nok at et slikt for ikke er mulig å lage siden forskjellige arter har forskjellig næringsbehov. Det finnes jo ingen for som passer til både hund og katt feks. Eller hest, ku og sau.

Så jeg vil anbefale det foret som de aller fleste oppdrettere bruker, kaninpellets fra Felleskjøpet. Du får kjøpt dem i små sekker også, på 5 kilo. Mener de koster 69,- kroner. Det er en stund siden jeg kjøpte så små kvanta så mulig jeg husker feil.. De små sekkene er grønne med tegning av kanin utenpå og de heter Kalle kaninpellets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har forresten et spørsmål som jeg bare legger inn her , istedenfor å lage ny tråd.. En venn av meg sier at man skal ikke kunne se ryggrad\ribbbein ( riktig ) , men man skal kunne kjenne ryggraden og noen av riddbeina ? er dette riktig ? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, man skal ikke se beina i kroppen må en kanin da er den for tynn. Men du skal kunne kjenner ryggraden. Slik er det med de fleste individer uansett dyreslag. (noen untak fins dog)

Å som de andre har anbefalt deg før her, ikke gi gnagerblanding til kaniner. Enkelte kan få totalt feil foringsgrunnlag av det, noen blir dog syke. Kaninpellets, Kalle eller et annet rent merke er mye bedre for kaninen og mye mer tilpasset kaninens fordøyelssystem.

Høy er det viktig de har tilgang til hele døgnet, men pellets skal de kun ha en gang i døgnet og da ca 20-25 gram per voksenvekt den aktuelle kaninrasen skal ha. Så en Hermelin skal ha va 25 gram, en Løvehode ca 30-35 gram og en dvergvedder på ca 40-50 gram. ( man må ta litt hensyn til hvor aktiv kaninen lever , en hoppekanin som trenes nesten daglig kan ofte trenge litt mer. Så se ann hvert individ også)

Kjemperaser derimot kan man ikke bruke denne reglen på, de trenger mye mer enn 20 grams reglen .

Etter det du sier så høres det ut som den ene hunnen din dominerer den andre så hun ikke får spist det hun trenger. Du burde vurdere og dele på de, i allefall noen timer hvert døgn slik at de får "matro" begge to. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, man skal ikke se beina i kroppen må en kanin da er den for tynn. Men du skal kunne kjenner ryggraden. Slik er det med de fleste individer uansett dyreslag. (noen untak fins dog)

Å som de andre har anbefalt deg før her, ikke gi gnagerblanding til kaniner. Enkelte kan få totalt feil foringsgrunnlag av det, noen blir dog syke. Kaninpellets, Kalle eller et annet rent merke er mye bedre for kaninen og mye mer tilpasset kaninens fordøyelssystem.

Høy er det viktig de har tilgang til hele døgnet, men pellets skal de kun ha en gang i døgnet og da ca 20-25 gram per voksenvekt den aktuelle kaninrasen skal ha. Så en Hermelin skal ha va 25 gram, en Løvehode ca 30-35 gram og en dvergvedder på ca 40-50 gram. ( man må ta litt hensyn til hvor aktiv kaninen lever , en hoppekanin som trenes nesten daglig kan ofte trenge litt mer. Så se ann hvert individ også)

Kjemperaser derimot kan man ikke bruke denne reglen på, de trenger mye mer enn 20 grams reglen .

Etter det du sier så høres det ut som den ene hunnen din dominerer den andre så hun ikke får spist det hun trenger. Du burde vurdere og dele på de, i allefall noen timer hvert døgn slik at de får "matro" begge to. :rolleyes:

Problemet har ordnet seg for leeeeenge siden. Dette er en veldig gammel tråd - den er fra 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...