Gå til innhold
Hundesonen.no

bringkobbel eller svenskebitt?

Eva og Tinka

Recommended Posts

har lyst til å begynne med rundering med Tinka:) mn lurer på om jeg må bruke svenskebitt elr om det "finnes" veldig små bringkobbel ute på markedet:P

og hvordan skal jeg gå fram for å lære å gripe fastbitt når jeg en gang kan slutte med løsbitt?

Svenskebitte er mer "slitsomt" for hunden å holde. Du bør da ha en hund med ett kratftigbitt soml holder fast selv om den peser.

Fordelen med Bringkoppel (BI2) er at når hunden har plukket det opp så ligger det i munnen. Da må den ha hjelp av fører for å ta det ut. Hunden kan også pese og åpne munnen uten at det faller ut (noe jeg ser på som en stor fordel!)

Jeg vil påstå at Norskebitte (BI2) er enklere for hunden å jobbe med. Det krever mindre "tankegang" ;)

Innlæringsveie er den samme på begge bittene. Somoftest når du kjøper BI2 bitte så fær du med noen løsbitt. Dem bruker du ved innlæring. En måte er at det alltid er på bakken i nærheten av en flat hånd. Da må hunden bøye hode og søke ned for å gripe løsbitte. Når hunden er 100% sikker på at den skal søke etter løsbitte og vet at det skal inn osv (hele meldingsbiten med løsbitt) så senker mann fastbitte og sender hunden med det nede. Hunden vil da senke hode når den søker hånden og lurer på hvor løsbitte er, da vil fastbitte falle ned og "lande" på høyde med hånden og hunden vil da (forhåpentligvis) gripe det.

Problemer dukker somoftest opp :rolleyes: men det er inviduelle problemer mann nesten må se. All innlæring av fastbitte henger på fig, det er egentlig meget lite du får gjort.

En annen viktig ting er å alltid ha bitte på hunden når du runderer, selv om du holder på med løsbitt. Dette for at hunden skal vende seg til at den har noe hengende å slenge forann seg uten å plukke det opp. Det skal kun gjøres hos fig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si det ja. Jeg har det minste til Blaze. Nå vet jeg ikke hvor stor dil hund er (syns rasen du har varrierer i str iblandt), men Blaze er ganske lett og smekker. Veier 15kg og rekker meg nesten til knærene. Henne bruker jeg det minste bitte til. Her er ett bilde som kanskje viser str forholde.

blazermelding.jpg

ps: Dette bitte er dyrt, men det varer hund etter hund etter hund (andre typer får du ofte problemer med at dem løsner, eller rett og slett blir ødelagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte den fra Bjarne, den oransje, men hadde en hund som beveget seg i terrenget på en slik måte at den fikk forbeinet inn i det - og løste ut sikkerhetskroken! Den løp nok lavt i terrenget, så når dette hadde skjedd ørten ganger og den så sånn passe betuttet ut, så laget jeg mitt eget bitt.

Det var rett og slett å flette litt nylontråder sammen, så det ble passe langt og også lett, og feste det i et litt romslig halsbånd. Funket som bare det, jeg har sett at Terje Østli også drev og fikk flettet noen slike en gang i tiden. Når det ble såpass langt, men også såpass lett, så var det greit for hunden å holde det - vi trente jo i verste sommervarmen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si det ja. Jeg har det minste til Blaze. Nå vet jeg ikke hvor stor dil hund er (syns rasen du har varrierer i str iblandt), men Blaze er ganske lett og smekker. Veier 15kg og rekker meg nesten til knærene. Henne bruker jeg det minste bitte til. Her er ett bilde som kanskje viser str forholde.

blazermelding.jpg

ps: Dette bitte er dyrt, men det varer hund etter hund etter hund (andre typer får du ofte problemer med at dem løsner, eller rett og slett blir ødelagt)

Tinka er litt over 30cm i skulderhøyde, tror du bittet ville passet til henne da, elr blir det for stort? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er litt over 30cm i skulderhøyde, tror du bittet ville passet til henne da, elr blir det for stort? :unsure:

Vanskelig å si egenlig. Du burde nesten få tak på ett og prøve det. Det er litt små ting som spiller inn (som hals tykkelse) Jeg er faktisk litt usikker, slike ting må man liksom se på hunden for å avgjøre det. Magefølesen min sier at det blir nok for stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vanskelig å si egenlig. Du burde nesten få tak på ett og prøve det. Det er litt små ting som spiller inn (som hals tykkelse) Jeg er faktisk litt usikker, slike ting må man liksom se på hunden for å avgjøre det. Magefølesen min sier at det blir nok for stort...

jeg tror også det ville blitt for stort, hun har veldig smal hals..

og jeg vet ikke hvor jeg kan få tak i bringkobbel slik at vi får prøvd et ;)

Svenskebitte er mer "slitsomt" for hunden å holde. Du bør da ha en hund med ett kratftigbitt soml holder fast selv om den peser.

Fordelen med Bringkoppel (BI2) er at når hunden har plukket det opp så ligger det i munnen. Da må den ha hjelp av fører for å ta det ut. Hunden kan også pese og åpne munnen uten at det faller ut (noe jeg ser på som en stor fordel!)

det hørtes bra ut! :huh:

mn tror du bringkobbelet enklere å holde enn løsbittet?

Tinka har et ganske dårlig bitt, så sliter litt med hold fast treningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva annet har dere gjort? Får han nok aktivisering? Hvor går grensen mellom at dette er et problem, og naturlig adferd? Det er normalt at en hannhund ikke går overens med andre hannhunder. Og at de kan stresse en del når det er løpetid i nærheten, og stikke på damejakt om de får muligheten. En del adferd blir fort forsterket om hunden ikke får nok eller riktig aktivisering. Og en del kan bli bedre med trening. Og så er det noen som har såppas sterk hormonell adferd at det er et problem som bare kan løses med å kastrere. Uten at jeg vet bakgrunnen din for hundetrening så ville jeg vurdert en time med en adferdsekspert for å vurdere hunden også, om han får riktig aktivitet, og om det er noe som evt. kan hjelpe.
    • Jeg har en hannhund på 3,5 år. Han var tidlig (1 år) veldig stresset,peip,sov ikke, dro seg ut av seler/åpnet dører for å stikke av, jokket på ting. Så han ble kjemisk kastrert da han var litt 14 måneder. Dette funket kjempe bra! Vi fikk en rolig hund, uten piping, stressing, sov om natten, stakk ikke av og sluttet å jokke. For 6 måneder siden valgte vi å ikke kjemisk kastrere han, for å sjekke hvordan han var i væremåte nå. Nå, 6 måneder etter er han superstresset, piper og ynker seg, og blitt yppete og hissig mot hannhunder, noe vi aldri har sett før! Han har også behybtå dominere leken. Han har pr nå ikke fått sjangs til å stikke av, men jeg stoler heller ikke på han. Væremåten er helt forandret.  Kommer dette av at vi sluttet med kjemisk tro? Burde vi bare bestille kastrering? Vet vi burde, og skal, snakke med veterinæren vår, men måtte bare lufte ting nå, høre om dere har hatt noen lignende tilfeller..?? Hilsen frustrert eier, og hund!
    • Går an å tørke av hunden, samt ha et teppe i sofaen feks. La hunden få velge selv om den vil ligge i sin egen seng, eller på sofaen med menneskene. Det er vel det minste man kan gjøre for denne skapningen som er i vårt fangenskap, totalt prisgitt oss.. så mye trist hundehold.
    • Takk for innspill, men jeg tror hunden min kommer til å ha et fullverdig og helt fint liv selv om den ikke får være i sofaen når den er våt og skitten. Jeg ville heller ikke latt en et barn som nettopp hadde rullet seg i gjørme eller bæsjet på seg sette seg rett ned i sofaen i stua (da bør jeg kanskje heller aldri ha barn?). Jeg tror at en hund som får ligge i sin egen seng i stua, midt i mellom alle menneskene den er glad i, har det veldig fint og føler seg som en del av flokken. 
    • De menneskelige medlemmene forventes å gjøre det etterhvert, ja.. som er hele poenget her.. ser ikke ut til at du forstår hva jeg skriver. Jeg orker ikke å gjenta meg selv, de som evner å reflektere over dette får gjøre det. At du ikke ser noen grunn til at hunden får et dårligere liv av å nektes å oppholde seg i sofaen sammen med familien sin er triste greier.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...