Gå til innhold
Hundesonen.no

råd!


Nihon Supittsu

Recommended Posts

Hei jeg har en japaner på snart to år som har problemer med andre hunder.

som valp ble han angrepet to ganger, første av Schäfer andre av rottis.

jeg kastrerte han etter angrepene og har prøvd å sosialisere han mest mulig etterpå med både store og små hunder som har gått ganske bra, men her om dagen da vi var på tur på et litt hundefylt sted ble det andre boller.

vi hadde satt oss på en benk for å titte litt på livet da en søt liten Schäfer kom bort til oss for å hilse han var på størrelsen med min hund så jeg tenkte det ville gå bra men jeg sa ifra til eieren at han måtte ta det med ro. schäferen var veldig nysgjerrig som valper flest han stod ca en meter unna og bare stirra på oss da plutselig min hund klikker totalt og bjeffer som en gal, samme skjedde da en engelsk setter kom løpende forbi med eieren sin til sykkel, men da det kom en dvergpuddel gutt forbi hilste han pent på uten et eneste bjeff..

Det virker som at aggresjonen hans er rettet mot ganske store hann hunder, kan han lukte hvilket kjønn en hund er når den løper kjapt forbi? :unsure: og hvorfor bare de store?

dette er min første hund så har ikke masse av erfaring, men har jobbet med hunder før.

Det jeg lurer mest på er hvordan jeg skal reagere når han kommer med denne aferden?

jeg er ganske nervøs når det kommer store hunder på tur og begynner han med det så står jeg der og sier nei nei! slem hund! noe som ikke akkurat har hjulpet kanskje blir han bare nervøs han og? :)

han er en kjempe grei og fin hund å jobbe med ellers ingen problemhund nei, men som dere kanskje skjønner så er dette blitt et ganske stort problem! så kan noen pliiis hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok det samme problemet som jeg har med min tispe.

Hun er sint på nær sagt alle hunder vi går forbi, kommer hunden for nær henger hun u snuten på

den andre hunden.

Det som er problemet jeg har med henne er at jeg vet hvordan hun er

mot andre hunder, dermed blir jeg nervøs og dette merker hun.

Jeg har jobbet mye med meg selv og nå går det mye bedre med

tispen min.

Kanskje du bør tenke deg litt om og trene deg selv i å bli litt mer

lederbevisst. Hundene merker godt humøret ditt og reagerer deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avledet hunden når den utagerer, så forteller du den at "dette trenger du ikke stå å gjøre". Ikke la den hisse seg opp eller stå å bjeffe i lengre tid. Det beste er om du klarer å tolke hunden din så du vet når den skal utagere, og avlede før den utagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ganske nervøs når det kommer store hunder på tur og begynner han med det så står jeg der og sier nei nei! slem hund! noe som ikke akkurat har hjulpet kanskje blir han bare nervøs han og?

Du må ikke kjefte!

Har du noe du kan bruke til belønning? Noe hunden liker? Som avledning og belønning når den oppfører seg som "den skal".

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men verdt et forsøk: jeg går tur med en hund som bjeffer endel på andre hunder, men hun er ikke aggresiv på noen som helst måte. Verdens snilleste hund! Men hun er altfor ivrig og har lært seg å få oppmerksomhet på den måten, tror jeg da:) Uansett; jeg tar hun aldri med meg på tur uten godbiter og det fungerer veldig bra. Hun må sitte da, når vi møter andre hunder også klikker jeg og hun får godbit når hun er stille. Teller 1- 2- 3. Og er det mulig får hun hilse som belønning :icon_redface: Heldigvis har jeg en egen hund jeg og kan trene med og sosialisere henne med. Hun leker kjempeflott med andre hunder og lar henne hilse på flest mulig!

Ble du klokere?

Hvis han vil hilse? Vil han det? Da kan du snu hver gang han bjeffer, så gå imot, bjeffer han igjen, snur du, stopper han går du mot.. Det er også kjekt å bruke! Ok også da hvis den andre hunden er i ro.

Noen flere som har noen bra tips?

Du må uansett gjøre det som fungerer for deg og din hund og være konsekvent slik at hunden forstår sammenhengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik leser JEG dette, ut fra det du skriver/beskriver:

Din lille hund har fått med seg at store hunder kan være farlige. Når det blir mange rundt ham, så går terskelen hans for å reagere antagelig ned - da blir det såpass overveldende, at han "må" prøve å få jaget dem bort.

Jepp, hunder skiller mellom størrelse. Kjenner flere hunder som tydelig skiller mellom store og små hunder i form av det å utgjøre en mulig trussel; den ene flytter seg like gjerne fra en grinete jacktispe som fra en grand danois-tispe, men vil reagere mer mistenksomt ved synet av sistnevnte - fordi den er stor. Se også hvor annerledes småhunder oppfører seg når de møter bare jevnstore, da er de i "sin" verden - og ikke med størrelseshandikap i "de stores" verden.

Høyere fart er skumlere enn rolig, dempet tempo i hundeverdenen - derfor oppfattes en løpende hund mer truende enn en som kommer spaserende. Hunder skjønner ikke de "finere" nyanser som vi mennesker skaper, for eksempel at hunden som "må" løpe ved siden av en sykkel! Din hund vil oppfatte det som at "den velger å løpe mot meg", da er det skumlere.

Kjenne igjen hannhunder på avstand? Jepp, laaaaang avstand :icon_redface:

Din hund er blitt to år, han hadde to negative episoder som valp, og likevel har han ikke kommer over frykten helt. Om du klarer å få ham til å "like" alle andre hunder? Tja. Men du kan lære ham og deg selv hvordan dere håndterer situasjonene, og med nok situasjoner håndtert greit så vil du kunne få gode resultater, tror jeg - siden det jo virker som han skiller, og ikke bare generaliserer alt.

Men så mye kommer an på hva DU gjør, at jeg synes det blir litt vanskelig å gi noen råd uten verken se hunden eller deg. Jeg tror du burde prøvd å kommet deg på et weekendkurs eller noe hos en god hundeskole, der DU får råd om hvordan du skal trene - av noen som ser dere sammen. For går du der og pusler med dette alene, kan du risikere ikke å komme noen særlig vei, hvis det er "noe" som ikke stemmer i måten dette håndteres på - mens med litt styrehjelp kan du kanskje komme mye lenger.

Tar du tak i ting tidlig, og på ordentlig måte, så er det i min erfaring bedre enn å gå og "prøve seg frem" hjemme uten hjelp til å SE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hadde/har samme problemet selv.

Hunden min ble tatt av 2 Schæfere og 3 Bearded Collies som unghund.

Etter det ha vi egentlig slitt med andre hannhunder. Skjønte bare ikke mine armeråd, og sto der og kjeftet på han hver gang han utreagerte. Nå i etterkant føler jeg meg som en idiot...Hvorfor står jeg og kjefter på hunden min og får han til og føle seg tøffere?

Vel, begynte meg og overse han hvergang han utreagerte. Roste litt eller bare sa hysj og brydde meg ikke mer.

Vel, forbedringer kom. Nå kan vi faktisk passere andre hannhunder uten og utreagere. Vel, en sjelden gang, f.eks når vi møter på broren hans så skjer det.

Hvor lang tid jeg brukte på det?

Njaa..Rundt 2 år, jeg var 11-12 når vi fikk bukt på problemet.

Skjønner deg godt- Det er serdels irriterende, men du må ta deg god tid(sier ikke at det tar 2 år nå altså!), ikke begynne og vimse rundt og si "Fido..NEi.FIDO! SITT!" Tro meg..Jeg har blitt skikkelig stresset selv, og hunden ble bare mer tøff i trynet så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...