Gå til innhold
Hundesonen.no

frustrert..


Velvet86

Recommended Posts

Sitter her i den nye flotte leiligheta vår i Bergen og er mildt sagt fortvilt over huseier.. Nå, etter at vi har flyttet inn, og skal skrive kontrakt krever huseier at vi ved utflytting skal slipe ned og lakke parkett på stue og gang på grunn av at vi har hund. Dette vil ca koste oss 10-15.000.

Vi har overhodet ikke fått beskjed om dette på forhånd, og nå sitter vi her altså med skjegget i postkassa.. Det som ble sagt var at OM vår lille hund skulle stripe opp parketten utover normal slitasje skulle vi dekke skaden! Dette er da normal prosedyre.. Men å måtte slipe ned og lakke opp igjen hele parketten UANSETT??

Bakgrunnen for dette er at det egentlig skulle gjøres før vi flyttet inn, men siden vi har hund som "kan" skrape opp parketten (som forøvrig er svært oppstripet fra før) ville de vente til vi hadde flyttet ut.. Fair enough! Men at vi skal betale for det?? Det er faktisk det dummeste jeg noen gang har hørt..

Hva synes dere? Er det bare jeg som synes dette er 110% urimelig, og på grensen til svindel?? Føler meg diskriminert fordi jeg har hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette blir alt for dumt, dette er toppen på frekkhet :) Fått meg leilighet selv nå, de har lagt parkett der nettopp men jeg fikk lov å ha hund der selv...Måtte ikke ut med depositum en gang... Så jeg syns veldig synd på dere alså...Dere får høre dere rundt om han har lov til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mildt sagt fortvilende.. For vi er studenter og har mye og gjøre de første ukene, så det er ikke bare å bare å begynne å flytte.. Har akkurat pakket ut alt.. Uff.. Men vi skal ha nytt møte med huseier i kveld, så da blir det avgjort! Å betale er uaktuellt.. Så enten blir det at de gir seg på det, eller så må vi flytte.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg aldri i verden gått med på.

Da skulle i hvertfall de ha fisket parketten før dere flyttene inn slik at den var ripefri så dere kunne sett hvor mye skade hunden har gjort så lenge dere har bodd der.

Vi har selv parkett i stuen her og hunden har ikke gjort noe som helst skade på den, men sand som kommer inn utenes fra har derimot ødelagt parketten nor forferdelig og dette har vi innformert vår husvert om og han er fullt klar over det da han selv har samme problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy så frekke. :)

Jeg har bodd her i 3år og det er parkett her og man kan ikke se at Chicka har gått her, det er normal slitasje ikke mer.

De jeg leier hos var her på kaffe før de dro på ferie i sommer og de var overrasket over hvor lite slitt det var, så IKKE gå med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med en jurist eller no. Det hørtes i overkanten av hva man kan forlange også. Normal slitasje skal man ikke erstatte så vidt jeg veit, og det er jo begrensa hva hunden din klarer å lage av slitasje.

Har selv i kontrakta at jeg skal bytte laminaten, men tre hunder har virkelig satt sine spor her og da... Så da overgår det jo normal slitasje (og så gjør jeg som huseieren, finner bare noe billig greier på salg.... :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke signerer noen ting i kveld, men fortsetter med å slå hodet i veggen over denne huseieren.. så ta kontakt med Jussformidlingen til jussen i Bergen.

http://www.jussformidlingen.no/

De hjelper til med gode svar, dessuten, så har de en egen "hushai" avdeling :)

Snakk med dem dere!

Hold oss oppdatert og LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere skal betale for sliping og lakking av gulv som ikke skal gjøres før dere har flyttet ut?? Siden det skal gjøres uansett når dere har flyttet ut. blir jo kravet helt på trynet! Selvom de gjør det (for huseiers regning, selvfølgelig) nå, må huseier regne med en viss slitasje av leilighet som blir leiet ut. Det er ikke sånn at leietager automatisk skal trekkes via depositum, eller på annen måte erstatte slitasje på leiligheten man har bodd i. Selvom man har hund! Huseier kan heller ikke finne på ting som ikke er kontraktfestet! Nei, dette hørtes sprøtt ut! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les igjennom husleieloven, og finn ut hvilke rettigheter og plikter dere har. Og ikke gå med på en slik avtale. Dere er ikke pliktig til å erstatte skader etter allminnelig slitasje, og ei har dere plikt til å pusse opp slik at husrommet er i bedre stand enn når dere flyttet inn.

§10.2 Har leieren plikt til å vedlikeholde husrommet eller tilbehøret, skal vedlikeholdet være forsvarlig utført, men utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at husrommet eller tilbehøret er i bedre stand enn det var ved overleveringen.

Blir det skader utover vanlig allminnelig slitasje så stiller saken seg litt annerledes igjen, men man sliter automatisk ikke mer på leiligheten fordi man har hund. Vi har snart bodd et år i denne leiligheten ,og det er ikke et eneste spor etter Buster som ikke kan vaskes bort.

Husleieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier kan ærlig talt ikke kreve at dere skal fikse parketten etter dere flytter ut, når parketten allerede er så slitt ved overtakelse av leiligheten.

Hadde ikke akseptert dette, og det må jo gå ann å finne en annen løsning.

Ellers bør jo utleier heller finne noen leietakere uten hund dersom det er det som er argumentet.

Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...