Gå til innhold
Hundesonen.no

noen som har fugl?


janne&kenny

Recommended Posts

  • 3 months later...

Hvordan er det å ha dvergpapegøyer??

Syns de er så utrolig søte. Vet at dem lager mye lyd (hørt det på dyrebutikken).

Men dere som sier at de var med dere ute. Mener dere da ute i hagen? Uten for huste?

Og hvordan har dere fått til dette? Er de løs da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Papegøyer kan være med ut uten å stikke av hvis de er tamme og trives sammen med eieren sin. :P

Det vil si de største papegøyene. De har intelligens på nivå med et tre år gammelt barn og blir hos den de føler seg trygg på.

Om de stikker av skjer det helst hvis de blir skremt av noe, flyr opp, og ikke klarer å finne tilbake til eieren igjen.

Både små og store papegøyer, som er trygge og får utforske huset og etterhvert hagen rundt i eget tempo, kan være ute om sommeren. :P

Da flyr de gjerne ut på morgene og kommer tilbake på kvelden for å sove der de bor og føler seg hjemme.

Det variere hvor langt de flyr. Noen drar bare ut i hagen, mens andre kan ta seg en sving over hele byen før de flyr hjem igjen.

Jeg kjente en famile som lot sine undulater fly ute på samme måte som papegøyene, og undulatene forsvant aldri.

Små tamfugler som forsvinner ut gjennom åpne vinduer blir somregel borte fordi de blir lamslått av skrekk over hvor høy himlen er, hvor stor verden er og alle lydene, lyset og vinden. De har jo somregel alltid vært omgitt av vegger og tak.

De flyr i panikk og kan ikke finne igjen vinduet de kom ut av, eller veien hjem til buret sitt. ;)

Det ender somregel raskt med døden for disse.Katter,skjærer,sjokk,kulde eller mangel på mat og vann tar livet av dem.

Jeg har selv mistet fugler på den måten... ;)

Det er annerledes med en større, intelligent fugl som er sammen med en eier den føler seg knyttet til, eller en fugl som selv har fått lære veien ut av vinduet og tilbake igjen.

Fugler er smartere og mer stedbundne enn vi tror ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Undulat er en fin rase å starte med :) Er den temmet av oppdretteren er det lettere for deg å temme den videre. En fugl trenger mosjons flye turer i rommet og burdet må vaskes ofte pga. De spiser frø og plukker av skall som blir liggende i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har to grå jakopapegøyer.

De er ganske så lette å temme, om du får de når de er små.. Slik det med nesten alle dyr:) Mine ligger i fanget, under dyna.. Og snakker i ett sett.. Flyr på buret når de må bæsje, og sier gjerne "bæsje" når de gjør det.. Jeg ville aldri ha byttet ut mine papegøyer mot noen som helst hund:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt en nakenøye kakadue:) jeg fikk med det buret han hadde fra før. Jeg hadde henne løs i bilen hele turen(20 min) og hadde hun ute litt når vi kom hjem. Var det feil av meg? Jeg fikk henne på mandag. Når jeg lukker opp døra trekker hun seg vekk og hun biter litt i fingen når jeg skal ha tak i henne. men når jeg går vekk fra buret med døra open så kommer hun ut. da kan jeg gå bort til buret og hun hopper gledelig på fingen eller skuldera. jeg har ikke hatt henne så mye ute enda. jeg tenkte jeg ikke skulle ta henne ut i det hele tatt før neste uke, så det ikke blir for mye for henne. hunden er jo helv vill etter henne. jeg skrøyder av han når han sitter noen meter fra buret helt stille. jeg går ikke fra hunden og kakken alene. det virker ikke som kakken bryr seg noe særlig om hunden utenom når han står på to oppetter buet, men det skal jeg holde han unna. noen tips til tilvenning? jeg håper hunden roer seg om en stund. han peser når de er i samme rom. han griner litt når vi skal legge oss, men roer seg. om morningen er han ikke så vill.. da er han den gode gamle. jeg tror aldri hunden hadde gjort kakken noe vondt, for han har truffet andre dyr uten å gjort noe. kanskje han bærer litt på noen dyr, men han gjør de ikke vondt( vet ikke akkurtatt hvor godt det er for et dyr bli bært rundt av en hund men...) han får selvfølgelig ikke gjøre som han vil. Det virker som kakken trives bra til nå:P jeg er veldig positivt overaska over henne! hun er utrolig kosesyk og tam:) har dere noen ide til leker eller andre aktiviteter?

jeg skal ta bilder av henne når jeg kommer hjem så kanskje jeg klarer å legge de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...