Gå til innhold
Hundesonen.no

når går flått sesongen ut?

janne&kenny

Recommended Posts

når går flått sesongen ut? Bajas bruker flått halsband og jeg vil veldig gjerne ta det av. det er skittent og gammelt, jeg vil også bade hunden og vaske den skikkelig med shampoo. (da går effekten ut)

han har hatt en flått for ikke så lange siden. kanskje den har sluttet å virke...

er det for risikabelt å ta av halsbandet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

når går flått sesongen ut? Bajas bruker flått halsband og jeg vil veldig gjerne ta det av. det er skittent og gammelt, jeg vil også bade hunden og vaske den skikkelig med shampoo. (da går effekten ut)

han har hatt en flått for ikke så lange siden. kanskje den har sluttet å virke...

Det er vel ikke risikabelt..Tenk alle de hundene som ikke har flåtthalsbånd da, slettes ikke farlig og risikabelt og ta det av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror flåttsesongen slutter i sep/okt. Jeg har ikke brukt noe middel mot flått på Gizmo og han ikke ikke fått en eneste en banana

Jeg tviler på at det er så veldig risikabelt å ta av halsbåndet, men nå vet jo ikke jeg hvor mye flott det er hos dere. Ellers skjønner jeg godt at du ønsker å bade hunden om den ikke har fått gjort det i løpet av sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke.. Er det ikke flåtthalsbåndet som "oser" middel da? Jeg trodde man kunne ta det av jeg, når det passet seg slik. Mao slik at du får vasket Bajas, også heller ta det på igjen når han er tørr i pelsen. Men er dette ingen mulighet? Høres jo fryktelig rart ut.. Jeg har jo sett dem med flåtthalsbånd som tar dem av og på (f.eks. ved lek med andre hunder da dette ikke er sunt for dem å bite i), men kan være jeg er totalt ute her nå.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Men jeg skjønner ikke.. Er det ikke flåtthalsbåndet som "oser" middel da? Jeg trodde man kunne ta det av jeg, når det passet seg slik. Mao slik at du får vasket Bajas, også heller ta det på igjen når han er tørr i pelsen. Men er dette ingen mulighet? Høres jo fryktelig rart ut.. Jeg har jo sett dem med flåtthalsbånd som tar dem av og på (f.eks. ved lek med andre hunder da dette ikke er sunt for dem å bite i), men kan være jeg er totalt ute her nå.. :unsure:

Ja, man skal alltid ta det av ved lek og bading i sjøen. Har hørt at om en hund biter i flåttalsbåndet kan den dø. Bader hunden din i saltvann eller i vann hvor det bor dyr generelt tar du knekken på fiskene og dyra.

Så man skal ta det av ved vask og lek.

Greit og ta det av og på, bare pass på og vaske henda i kaldt van og masse såpe etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar det alltid av når jeg vasker hunden. men effekten går ut vad bruk at shampoo. giften sprer seg etter hvert. jeg tror ikke halsbandet har samme effek lengre. jeg fant en flått i dag, og han har bitt av kroppen, så bare hodet sitter igjen. tror jeg bare tar det av. siden flåtten har begynt å feste seg på han.

bør jeg kjøpe nytt halsband? det er litt kjedelig når han biter av kroppen, og biter og klør. jeg får ikke ut hodet. noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å gikk tur i skogen i går, og på midten av runden så stoppa jeg og plukka av sikkert 7 flått som krøp rundt på Ice. Han er jo hvit så de synes godt der de kravler. I dag plukka jeg av ham 4 som hadde satt seg og en på meg. Så det er mye flått enda, og det varer vel til godt utpå høsten tenker jeg. På med x-spot i dag så hvis det er flere på han nå så dør de forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å gikk tur i skogen i går, og på midten av runden så stoppa jeg og plukka av sikkert 7 flått som krøp rundt på Ice. Han er jo hvit så de synes godt der de kravler. I dag plukka jeg av ham 4 som hadde satt seg og en på meg. Så det er mye flått enda, og det varer vel til godt utpå høsten tenker jeg. På med x-spot i dag så hvis det er flere på han nå så dør de forhåpentligvis.

hvor lenge varer x-spot? kan jeg bruke det en gang nå? hvor mye koster det? halsbandet koster 300kr! det er litt mye med tanke på at det går mot høst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flåttsesongen kan fint vare et par mnd til. de forsvinner når det nærmer seg frosten. Så lenge det er varmt nok for de, så trives de.

Det er liksom *flåttsesong* på våren og på høsten, dvs utover nå er det MYE flått i områder hvor det er mye flått.

Expot varer i 3-4 uker avhengig av hvor mye våt hunden er. Husker ikke prisen, men det er ikke sådyrt.

Lever man i områder uten flått så er slike ting unødvendig .Lever man i områder med mye flått, lønner det seg og ha på en form for flått middel. Lever man i områder hvor man VET flåtten er infisert , MÅ man bruke flåttmidler. Altfor stor risk og la være .....

Bruker expot og den har virket veldig godt. På tide å ta på nytt når man ser flåtten begynner å feste seg igjen. (elelr helst før da hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt alternativ til gift er å legge 4 fedd hvitløk i en liters oljeflaske, snit litt i feddene før du legger dem i. LA det trekke i minst 4 dager, etter det kan du sile av hvitløken, eller du kan la dem ligge om du vil ha kraftigere olje. Snu på flaska et par ganger om dagen. Gi litt i maten hver dag, mine 50kg's får ca 2 ss om dagen, min 20 kg's får ca en ss om dagen (du kan bruke oljen i matlagingen også).

Hundene lukter ikke hvitløk, men flåtten er ikke så begeistret. I tillegg (om man bor i "flåttland" som vi gjør) kan du koke timian og sitron og lage spray av det: ta en potte med timian som du får kjøpt i butikken, klipp av alt, legg det i en liter vann med en sitron i biter. Kok dette godt, og la det trekke og kjølne helt ned før du siler og har det over på en sprayflaske. Spray over hunden (og evt deg selv) før du går tur. Rosmaring kan også brukes.

Hvorfor bruke gift, når det finnes fullgode alternativer. Hop OFF fungerer også, har ikke prøvd det selv, men har venner som bruker det.

Har du barn, eller er ung selv, bør du unngå for mye av giftprodukter; Scalibor avgir gasser til inneluft, som ikke er sunne å puste inn for mye av. Mange hunder får kløe, pelsavfall, eksem osv av det.

Frontline inneholder et stoff som heter fipronil, har hunden det på seg, og f.eks bader i en dam med firfisler e.l amfibier, vil de dø. Fipronil brytes ikke ned i naturen, og giftstoffene vil således ha en langtidsvirkning på plante- dyre- og insektliv.

Tiguvon/exspot er kanskje litt snillere, men likefullt en gift. Det anbefales å ikke klappe hudnen de første 24 timene etter påføring! Barn skal ikke ligge og kose med nesa nedi pelsen.

osv osv.

Vil dere virkelig utsette hundene og naturen, og ikke minst dere selv for slike stoffer, bare for lettvinthets skyld, når det finnes naturlige alternativer???

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt alternativ til gift er å legge 4 fedd hvitløk i en liters oljeflaske, snit litt i feddene før du legger dem i. LA det trekke i minst 4 dager, etter det kan du sile av hvitløken, eller du kan la dem ligge om du vil ha kraftigere olje. Snu på flaska et par ganger om dagen. Gi litt i maten hver dag, mine 50kg's får ca 2 ss om dagen, min 20 kg's får ca en ss om dagen (du kan bruke oljen i matlagingen også).

Hundene lukter ikke hvitløk, men flåtten er ikke så begeistret. I tillegg (om man bor i "flåttland" som vi gjør) kan du koke timian og sitron og lage spray av det: ta en potte med timian som du får kjøpt i butikken, klipp av alt, legg det i en liter vann med en sitron i biter. Kok dette godt, og la det trekke og kjølne helt ned før du siler og har det over på en sprayflaske. Spray over hunden (og evt deg selv) før du går tur. Rosmaring kan også brukes.

Hvorfor bruke gift, når det finnes fullgode alternativer. Hop OFF fungerer også, har ikke prøvd det selv, men har venner som bruker det.

Har du barn, eller er ung selv, bør du unngå for mye av giftprodukter; Scalibor avgir gasser til inneluft, som ikke er sunne å puste inn for mye av. Mange hunder får kløe, pelsavfall, eksem osv av det.

Frontline inneholder et stoff som heter fipronil, har hunden det på seg, og f.eks bader i en dam med firfisler e.l amfibier, vil de dø. Fipronil brytes ikke ned i naturen, og giftstoffene vil således ha en langtidsvirkning på plante- dyre- og insektliv.

Tiguvon/exspot er kanskje litt snillere, men likefullt en gift. Det anbefales å ikke klappe hudnen de første 24 timene etter påføring! Barn skal ikke ligge og kose med nesa nedi pelsen.

osv osv.

Vil dere virkelig utsette hundene og naturen, og ikke minst dere selv for slike stoffer, bare for lettvinthets skyld, når det finnes naturlige alternativer???

Lisbet.

takk for godt utfyldene svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...