Gå til innhold
Hundesonen.no

Svidd pels?


Margrete

Recommended Posts

Aktiv på nye emner i dag :huh:

Men altså, Z har blitt så matt og grov/hard i pelsen i sommer! Kan det være sola som har tatt i et tak for mye? Flere som føler at sola ødlegger mer enn bare gresset?

Nå er han vasket med shampo for sensetiv hud (vetriderm), så jeg regner med at den er rimlig snill med pelsen å. Han har fortsatt stiv og glansløs pels. Faro har fått samme behandling men er blank og har god schäferpels. Så nå mistenker jeg sola for å herpe pelsen til gutten min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne jeg. Har akkurat det sammme problemet. Spesielt midt oppå ryggen og bakover mot rompa er Oscar blitt så "grovpelset" og matt! Han som ALLTID har vært så blank og fin i pelsen.. Har alltid fått komplimenter for det. Og mange har lurt på hvordan jeg har fått han så fin og blank.. Men nå er det slutt på den tiden jeg. Nå er det tvert i mot her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid å spraye skatten med en slags balsamspray når jeg børster han, og den skal beskytte mot uv-stråling også. Har ikke opplevd svidd pels, men har jo merket at mitt hår blir tørrere og sprøere etter mye sol og saltvann, og sånn uv-spray funker på mitt hår ihvertfall.

Tror det er en balsamspray i kw-serien med uv-filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har dere brukt expot eller andre giftpreparater for å motvirke flått?

Har hundene deres badet mye i saltvann?

Mange hunder får totalt ødelagt pels av expot, mange får faktisk svidd av seg pelsen, blir hårløse - andre får en stripe over ryggen som er "trå" matt og ekkel............ og det blir aldri bra igjen... i alle fall tar det flere år.

Vet om hunder som faktisk mistet all pels på ryggen grunnet expot, det er nå fire eller fem år siden - fortsatt har den hunden bare kort kort pels på ryggen. En annen hadde "råtten" pels på ryggen i flere år etter bruk av expot.

Flere jeg vet om har fått sånne "døde" pelsfelter rundt halsen som følge av scalibor halsbånd..

Bading i saltvann er også drepen for pels dersom hunden ikke vaskes grundig hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere brukt expot eller andre giftpreparater for å motvirke flått?

Har hundene deres badet mye i saltvann?

Mange hunder får totalt ødelagt pels av expot, mange får faktisk svidd av seg pelsen, blir hårløse - andre får en stripe over ryggen som er "trå" matt og ekkel............ og det blir aldri bra igjen... i alle fall tar det flere år.

Vet om hunder som faktisk mistet all pels på ryggen grunnet expot, det er nå fire eller fem år siden - fortsatt har den hunden bare kort kort pels på ryggen. En annen hadde "råtten" pels på ryggen i flere år etter bruk av expot.

Flere jeg vet om har fått sånne "døde" pelsfelter rundt halsen som følge av scalibor halsbånd..

Bading i saltvann er også drepen for pels dersom hunden ikke vaskes grundig hver gang.

Ja, jeg har brukt exspot i år, ettersom vi bor midlertidg i Risør og jeg måtte børste rundt 30 flått av bikkjene etter én tur. Der gikk grensen min...

De var noe klisne i pelsen noen dager ja, men så startet vi med svømming etter de dagene det er anbefalt at de ikke skal bades. Så ettersom de hadde badet ble det klisne borte, og også lukta (det lukter ikke akkurat godt). Bader de både i fersk- og saltvann, og har kun skylt av dem til vanlig etter bading, uten at pelsen tar noe skade som jeg kan se.

Forøvrig har pelsen blitt ødelagt av sol alene på min eldste tispe en sommer, da ble hun nesten hvetefarget, så bleket ble hun, og hun er ganske mørk skygget og vanligvis nesten mahognifarget. heldigvis ble pelsen bra etter et valpekull og total nedrøyting, bortsett fra at den ble noe bølgete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...