Gå til innhold
Hundesonen.no

valpe *trening*

Heidi P

Recommended Posts

Fikk lyst til å spørre dere her hva dere pleier å gjøre med valper rundt 4 mnd ... tenker da type, *går dere tur * med de i skogen ? Båndtrening ? er de bare valp og leker i hagen ?

HVor mye anbefales det og gjøre med en valp på den alderen, kort og godt ;) Har de godt av å få gå korte turer løse i skog og mark ,eller er det for mye forlangt for skjelett og muskulatur ? DBør de kunne gå korte turer i bånd, eller bød det ventes med til de er eldre. ? Hvor mye eldre ?

Kort og godt, hva gjør/gjorde du med valpen når den var 4 mnd :P (og hvordan hund er det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra den alderen av var min med på korte skogsturer, og ellers i en lysløype vi hadde ovenfor internatet vi bodde på da. Og vi hadde noen turer ned i boligfelt, hvor vi trente båndgåing, og møtte på flere snille voksne hunder i forskjellig alder og kjønn. Han var og sammen med mye forskjellige dyr (ildre, kaniner, hamstre, hester osv). Han fikk og være med når vi hadde skogbrukg og naturbrukstimer. Da sammen med en annen valp og en voksen hund. Han var med på flere overnattingsturer både i skog og i fjære. Han var og med på noen bussturer, togturer (laange) og med ferge (hvor han både var oppe i fergen og nede i bilen).

Ellers var det mye rotrening innendørs sammen med andre valper og voksne hunder. Særlig det siste hadde jeg mye igjen for, og jeg la spesielt mye vekt på det siden han er den blandingen han er, og har/hadde lett for å bli heftig og begeistret. Nå er han en engel innendørs, og en B-hund uten like.

Vi samlet og et par tre flere valper og hadde egne treninger på fotballbanen ved siden av internatet (ingen av oss som hadde tilgang til bil/sjåfør så vi kom oss dessverre ikke på valpekurs).

Det er mye forskjellige oppfatninger om hva man bør og hva man ikke bør gjøre med valper. Noen mener at turer og slikt bør ventes med, og at det heller bør fokuseres på sosialisering og miljøtrening. Jeg er forsåvidt enig i det men, jeg syns valper fra den alderen av godt kan være med på skogsturer så lenge man passer på at terrenget ikke blir for kupert og hardt. Og at man passer på tempoet og lengden på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vi gjør med valpen er å ta den med på mye forskjellig, og lar den hilse på forskjellige hunder.

Vi går ikke så mye tur med den, men tar den heller med steder hvor den kan løpe fra seg, og ta ting i sitt eget tempo. Så er det lett å se når den har fått nok.

Båndtrening har vi også trent litt på.

Vår valp er snart 4 måneder, så til nå har det helst gått i renslighetstrening, kontakttrening og diverse forebygging av enkelte ting.

Man ser vel fort hva man må trene mer på etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden jeg har nå var med på grunnkurs i lydighet og alt det innebærer av øvelser (da var hun nesten fem måneder), skogsturer, byturer, hjemme alene, hytteturer, konserter, ro-trening innendørs, ventetrening utendørs - ja alt mulig. Når jeg tenker meg om, så var hun kanskje med på mer da enn nå. Alt hun var moden for og hadde mulighet til å mestre, fikk hun være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener mye med Mike når vi er ute på tur, vi trener på innkalling, sitt, ligg, gå pent i bånd og leker og koser oss. Han går mye løs i bånd der hvor det er mulig å ha han løs, vi går turer opp til en halvtime (han er snart 5 måneder nå) Trener også endel på blikkkontakt, at han ser på meg før han få gå løs, før han går ut dører, får maten sin osv... har med meg Mike på mange forskjellige steder, hilser på andre hunder, mennesker og ting han kan møte på. Vi begynte tidlig med å "vise han verden" og han er blitt utrolig trygg den dag i dag. Han har sett og opplevd veldig mye.

Silje :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...