Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundedikt

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Heisann :)

Holder på med en side, som jeg trenger noen hundedikt på.

Vil ikke ha hundens 15 bud eller no sånt, jeg vil ha noe om hunden osv.

Du kan godt ha skrevet diktet selv.

Takker for alle svar...

PS! Har søkt på dierse fora, google, men ikke funent noen ting...

Ha en strålende Lørdag aften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kjenner nok ikke til noen kjente hundedikt, men jeg har et lite et her som jeg lagde for noen år siden :)

Hunden

Den kommer mot deg

Glad og blid

Den logrer med halen

Og har hodet på si

”klapp meg da”,

sier den,

og viser at den er

menneskets beste venn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei bok(eller to egentlig..) Boka heter Gullkorn om hunder, så jeg kan se hva jeg finner.. Hva slags dikt er du ute etter?

kan jo finne boka og skrive ned noen :)

Det finnes flere historier om trofaste hunder enn om trofaste venner.

-Alexander Pope

Ingen hengivenhet, annen enn den som legges for dagen av en virkelig trofast hund,

har hittil vist seg å være uten svik.

-Konrad Z. Lorenz

Kjøp en valp, og du får urokkelig kjærlighet for pengene.

-Rudyard Kipling

Vi trenger ikke vinne hans tillit eller hans vennskap; han blir vår venn ved fødselen.

Allerede mens øynene hans er lukket, tror han på oss; endog før han ble født,

hadde han gitt seg hen til mennesket.

-Maurice Maeterlinck

Det var noen :) Si ifra hvis du vil ha fler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to om du vil ha. :)

En hunds personlige kvaliteter kan ikke måles i førstepremier, certifikater eller BIR...

En med 2. premie eller lavere, kan være minst like verdifull å eie.

Nettopp fordi den er din beste venn og ditt kjæreste eie.

VERDENS BESTE HUND!

Det er forskjell på din hund og min hund:

Din hund er lat - min er rolig.

Din hund er feit - min er litt kraftig.

Din hund er dum - min bare lærer sakte.

Din hund er stresset - min er bare leken.

Din hund er uoppdragen - min er selvstendig.

Din hund er bortskjemt - min er et familiemedlem.

Din hund er sta og sær - min hund er trygg på seg selv.

Din hund hadde dårlige bevegelser - min hadde dårlig underlag.

Din hund vant fordi du kjente dommeren - min vant fordi han var best.

Din hund tapte fordi dommeren var god - min tapte fordi dommeren ikke kunne rasen.

Selvfølgelig er nettopp VÅR hund verdens beste hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...