Gå til innhold
Hundesonen.no

Hyggelige dommeropplevelser

Anne

Recommended Posts

Det er en tråd her om "Frekke kommentarer" og der er det kommet en del innlegg om kommentarer fra dommere. Synes det er helt greitt at folk forteller om sine negative opplevelser. Men det e kanskje noen, f.eks. meg, som er nye i ringen og får litt kalde føtter av å lese der, tenkte derfor vi kunne ha en tilsvarende tråd om positive opplevelser i ringen :)

Sist utstilling stilte vi for en veldig hyggelig fyr! Da vi skulle gå runden vår fant Shaylee ut at når vi kom til slutten ville hun ikke gå mer. Jeg er veldig nervøs i ringen og fikk litt hetta og reagerte med å plukke henne opp. Dommeren sier da, på engelsk: Sett henne ned og ta den tiden dere trenger! (jeg har fått det for meg at alt må skje så fort i ringen) Vi kom oss i mål på et vis, det er liksom litt dårlig med husken etter det :) Og etterpå kom han bort og pratet med meg og var veldig hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På elghund utstillinger så er det altid en som leser opp kritikken og premieringen i høytaler. Og da jeg stilte som 11-12-13åring så fikk jeg flere ganger høre over høytaler at det var en ung og flink handler som handlet hunden. Det syntes jeg var hyggelig..

Ellers så har jeg hørt posetive komentarer fra dommere på valpeshow jeg har vært på, både om handlingen og hunden min. Så det er jo koslig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre veldig koselige dommeropplevelser på den korte tiden jeg har stilt hugolille.

Sist var i tromsø, da dommeren etter bedømmningen (der hugo ble bir) tok en liten pause for å komme bort til meg og fortelle hvor nydelig han var. Han hadde visstnok skjelden sett en st. bernard med så fint hode, proposjoner og muskler. :)

En annen snill dommer var i sandefjord, da hugo tapte ovenfor sin bror. Han kom bort med blåsløyfa og sa at de beste hundene gjerne trengte litt tid, (unghundklasse) og at han var en fremtidig stjerne, bare han fikk litt mer kjøtt på kroppen.

Den tredje, og den gøyeste, sa vel egentlig nesten ingenting. Han bare ga hugo certet, og koste han litt ekstra i ansiktet. Det var vår første utstilling, ni måneder gammel på dagen, og han fikk stjerne i boka av meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, min aller første gang i utstillingsringen fikk jeg en veldig hyggelig dommer.

Chica gikk ikke så bra den gangen(hun la seg faktisk ned tilslutt), så han prøvde å gi meg noen råd mens vi gikk på hvordan hun kunne gå bedre. Og det satt jeg pris på, for det betydde at han hadde lyst til å se Chica gå pent, og ikke bare tok oss for gitt..

Hun kunne desverre ikke vinne pågrunn av måten hun gikk, men han sa selv at hadde hun gått pent, så hadde hun vunnet. Jeg husker f.eks at når hun sto på bordet, sa han; "hun er altfor vakker til å gå som hun gjør!" og "hun har et veldig pent ansikt, fine mønstre og linjer"

Da han delte ut premiene forklarte han tydelig hvorfor vi ikke vant, og at alt som trengtes var mer trening på å gå pent. Han sa at han trodde at hun ville komme langt om hun gikk pent.. Og det er jeg glad for at han sa, for det ga meg håpet om at utstilling var noe jeg fortsatt ville drive med. Det var ingen vits i å gi opp, selv om det gikk veldig dårlig første gang.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte Oscar som valp og Zico som Junior på Trondheim hundefestival i fjor og på Zico kommenterte dommeren: "I love He`s size". Og på Oscar sa han: " I love you´r puppy. I`ll looking forward to see him next year".

Veldig koslig syns jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg har opplevd mangen greier dommere i ringen og kan vell nevne noe episoder som har skjedd.

Quattro(far til Småen) ble stilt på Bønes en gang(han var 12 år) og på bordet prøvde han hele tiden å vri seg unna dommeren(men dommeren synes det var bare morsomt) og jeg fikk beskjed at han var en flott hund, det som jeg synes var litt morsomt var at i kritikken så hadde dommeren komentert at hunden var en veteran på 12 år men som oppførte seg som en junior.

Et år senere 13 år og bare påmeldt i veteranklassen.

Quattro var plaget med en tannkjøttsykdom som gjør at tennene løsner så han hadde da bare 2 fortenner igjen og dommeren skulle se på tennene hans(jeg hadde med vetrinæratest på tannmangelen hans).

Dommeren får hunden på bordet og ser på tennene og sier med et smil om munnen "spiser han mat med sugerør?" Ja! svarte jeg også lo vi godt begge to, den dagen slo han ut to hunder i veteran klassen jeg egentlig ikke trodde han ville slå og gikk da videre til BIS Veteran og ble BIS 3 :)

Har hatt en del episoder som man bare ikke glemmer, som når Aiwa ble ropt inn i ringen til en finsk dommer og de roper åpen unghundklasse tispe! og jeg går inn og etter at dommeren har sett på hunden og etter 1 mitnutts intens graving etter testikkler som hun ikke finner går til skriver og seier det er noe rart med den hunden, jeg finner ikke testikklene hans! og skriveren sier men det er jo en tispe :)

Folk som satt på utsiden av ringen som jeg kjenner holdt seg så godt de kunne men når jeg kom ut med en blå sløyfe og sa at dommeren ikke fant testikklene så brøt alle som satt på den siden vi var av ringen ut i det latterbrølet.

En annen dommer som jeg faktisk liker å stille for har i ringen fortalt meg at når du skal ta runden så skal du går fortere enn når du skal gå frem og tilbake med hunden, kjekt å få med seg litt tips til hvordan du skal få vist hunden best mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er da en grunn til at man får favoritter, ikke alle mine dommerfavoritter har dømt meg såå bra :D

Hehe, dette er ikke fra ekstriør da, men jeg hadde stilt mine 2 hunder nå i juni tror jeg på Skarnes, så skulle jeg inn i Barn og Hund, og heldigvis for meg så var det flat dommeren som skulle dømme dette. Han hadde ikke sagt så mye om handling min bortsett fra at jeg fikk hundene til og løpe veldig bra, men da jeg kom inn i ringen (først) sa han " Der er jo du med flaten ja" og smilte, så merka han at det hørtes litt feil ut over for de 2 andre så han skyndte seg og legge til "Og en labrador og en toller" hehe, jeg vant faktisk også ;)

En annen hyggelig opplevelse var nå i Sarpsborg og Moss (sist helg) Hvor jeg begge dager på begge hundene (Aris og mammaen) fikk velvist, på lørdagen fikk jeg det til og med med understrek og utropstegn! Jeg kjente skriveren og han sa dommeren hadde bedt han skrive det sånn, morsomt etter som Aris er så fôringsgal at det er umulig og få vist han helt skikkelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått 2 ganger i kritikken at jeg var en god handler/hadde handlet bra ;)

Ellers så var det en dommer som kom bort en gang etter at BT var kåret og sa at Blondie var en flott hun og vis vi trente litt til så kom hun til å slå den som slo oss.

I dag i Nesbyen så takket dommeren meg når vi var på vei ut fra ringen etter at BT var kåret, vet ikke hvorfor, sikkert noe posetivt :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg husker best fra ringen er i førde for to år siden så stillte jeg Pito. Vi fikk blått da men så sa dommeren til meg "Dette er det beste gemyttet på en hund vi har hatt i dag!"

Gjett hvem som var stolt av lille q-tipsen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig koselig på Felix sitt siste valpeshow da han ble BIR og BIG3, etter BIR bedømmelsen kom dommeren bort til oss og sa (på danske) at Felix var en kanon hannhund! Det var veldig koselig, så hvis harn skal dømme på en mulig utstilling en gang skal vi i hvertfall dit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...