Gå til innhold
Hundesonen.no

Hyggelige dommeropplevelser

Anne

Recommended Posts

Skrevet

Det er en tråd her om "Frekke kommentarer" og der er det kommet en del innlegg om kommentarer fra dommere. Synes det er helt greitt at folk forteller om sine negative opplevelser. Men det e kanskje noen, f.eks. meg, som er nye i ringen og får litt kalde føtter av å lese der, tenkte derfor vi kunne ha en tilsvarende tråd om positive opplevelser i ringen :)

Sist utstilling stilte vi for en veldig hyggelig fyr! Da vi skulle gå runden vår fant Shaylee ut at når vi kom til slutten ville hun ikke gå mer. Jeg er veldig nervøs i ringen og fikk litt hetta og reagerte med å plukke henne opp. Dommeren sier da, på engelsk: Sett henne ned og ta den tiden dere trenger! (jeg har fått det for meg at alt må skje så fort i ringen) Vi kom oss i mål på et vis, det er liksom litt dårlig med husken etter det :) Og etterpå kom han bort og pratet med meg og var veldig hyggelig :)

Skrevet

På elghund utstillinger så er det altid en som leser opp kritikken og premieringen i høytaler. Og da jeg stilte som 11-12-13åring så fikk jeg flere ganger høre over høytaler at det var en ung og flink handler som handlet hunden. Det syntes jeg var hyggelig..

Ellers så har jeg hørt posetive komentarer fra dommere på valpeshow jeg har vært på, både om handlingen og hunden min. Så det er jo koslig.. :)

Skrevet

Jeg har tre veldig koselige dommeropplevelser på den korte tiden jeg har stilt hugolille.

Sist var i tromsø, da dommeren etter bedømmningen (der hugo ble bir) tok en liten pause for å komme bort til meg og fortelle hvor nydelig han var. Han hadde visstnok skjelden sett en st. bernard med så fint hode, proposjoner og muskler. :)

En annen snill dommer var i sandefjord, da hugo tapte ovenfor sin bror. Han kom bort med blåsløyfa og sa at de beste hundene gjerne trengte litt tid, (unghundklasse) og at han var en fremtidig stjerne, bare han fikk litt mer kjøtt på kroppen.

Den tredje, og den gøyeste, sa vel egentlig nesten ingenting. Han bare ga hugo certet, og koste han litt ekstra i ansiktet. Det var vår første utstilling, ni måneder gammel på dagen, og han fikk stjerne i boka av meg :)

Skrevet

Jada, min aller første gang i utstillingsringen fikk jeg en veldig hyggelig dommer.

Chica gikk ikke så bra den gangen(hun la seg faktisk ned tilslutt), så han prøvde å gi meg noen råd mens vi gikk på hvordan hun kunne gå bedre. Og det satt jeg pris på, for det betydde at han hadde lyst til å se Chica gå pent, og ikke bare tok oss for gitt..

Hun kunne desverre ikke vinne pågrunn av måten hun gikk, men han sa selv at hadde hun gått pent, så hadde hun vunnet. Jeg husker f.eks at når hun sto på bordet, sa han; "hun er altfor vakker til å gå som hun gjør!" og "hun har et veldig pent ansikt, fine mønstre og linjer"

Da han delte ut premiene forklarte han tydelig hvorfor vi ikke vant, og at alt som trengtes var mer trening på å gå pent. Han sa at han trodde at hun ville komme langt om hun gikk pent.. Og det er jeg glad for at han sa, for det ga meg håpet om at utstilling var noe jeg fortsatt ville drive med. Det var ingen vits i å gi opp, selv om det gikk veldig dårlig første gang.. :)

Skrevet

Stilte Oscar som valp og Zico som Junior på Trondheim hundefestival i fjor og på Zico kommenterte dommeren: "I love He`s size". Og på Oscar sa han: " I love you´r puppy. I`ll looking forward to see him next year".

Veldig koslig syns jeg. :)

Skrevet

Vell jeg har opplevd mangen greier dommere i ringen og kan vell nevne noe episoder som har skjedd.

Quattro(far til Småen) ble stilt på Bønes en gang(han var 12 år) og på bordet prøvde han hele tiden å vri seg unna dommeren(men dommeren synes det var bare morsomt) og jeg fikk beskjed at han var en flott hund, det som jeg synes var litt morsomt var at i kritikken så hadde dommeren komentert at hunden var en veteran på 12 år men som oppførte seg som en junior.

Et år senere 13 år og bare påmeldt i veteranklassen.

Quattro var plaget med en tannkjøttsykdom som gjør at tennene løsner så han hadde da bare 2 fortenner igjen og dommeren skulle se på tennene hans(jeg hadde med vetrinæratest på tannmangelen hans).

Dommeren får hunden på bordet og ser på tennene og sier med et smil om munnen "spiser han mat med sugerør?" Ja! svarte jeg også lo vi godt begge to, den dagen slo han ut to hunder i veteran klassen jeg egentlig ikke trodde han ville slå og gikk da videre til BIS Veteran og ble BIS 3 :)

Har hatt en del episoder som man bare ikke glemmer, som når Aiwa ble ropt inn i ringen til en finsk dommer og de roper åpen unghundklasse tispe! og jeg går inn og etter at dommeren har sett på hunden og etter 1 mitnutts intens graving etter testikkler som hun ikke finner går til skriver og seier det er noe rart med den hunden, jeg finner ikke testikklene hans! og skriveren sier men det er jo en tispe :)

Folk som satt på utsiden av ringen som jeg kjenner holdt seg så godt de kunne men når jeg kom ut med en blå sløyfe og sa at dommeren ikke fant testikklene så brøt alle som satt på den siden vi var av ringen ut i det latterbrølet.

En annen dommer som jeg faktisk liker å stille for har i ringen fortalt meg at når du skal ta runden så skal du går fortere enn når du skal gå frem og tilbake med hunden, kjekt å få med seg litt tips til hvordan du skal få vist hunden best mulig. :)

Skrevet

Joda, det er da en grunn til at man får favoritter, ikke alle mine dommerfavoritter har dømt meg såå bra :D

Hehe, dette er ikke fra ekstriør da, men jeg hadde stilt mine 2 hunder nå i juni tror jeg på Skarnes, så skulle jeg inn i Barn og Hund, og heldigvis for meg så var det flat dommeren som skulle dømme dette. Han hadde ikke sagt så mye om handling min bortsett fra at jeg fikk hundene til og løpe veldig bra, men da jeg kom inn i ringen (først) sa han " Der er jo du med flaten ja" og smilte, så merka han at det hørtes litt feil ut over for de 2 andre så han skyndte seg og legge til "Og en labrador og en toller" hehe, jeg vant faktisk også ;)

En annen hyggelig opplevelse var nå i Sarpsborg og Moss (sist helg) Hvor jeg begge dager på begge hundene (Aris og mammaen) fikk velvist, på lørdagen fikk jeg det til og med med understrek og utropstegn! Jeg kjente skriveren og han sa dommeren hadde bedt han skrive det sånn, morsomt etter som Aris er så fôringsgal at det er umulig og få vist han helt skikkelig :P

Skrevet

Jeg har fått 2 ganger i kritikken at jeg var en god handler/hadde handlet bra ;)

Ellers så var det en dommer som kom bort en gang etter at BT var kåret og sa at Blondie var en flott hun og vis vi trente litt til så kom hun til å slå den som slo oss.

I dag i Nesbyen så takket dommeren meg når vi var på vei ut fra ringen etter at BT var kåret, vet ikke hvorfor, sikkert noe posetivt :D:P

Skrevet

Det jeg husker best fra ringen er i førde for to år siden så stillte jeg Pito. Vi fikk blått da men så sa dommeren til meg "Dette er det beste gemyttet på en hund vi har hatt i dag!"

Gjett hvem som var stolt av lille q-tipsen da ;)

Skrevet

Det var veldig koselig på Felix sitt siste valpeshow da han ble BIR og BIG3, etter BIR bedømmelsen kom dommeren bort til oss og sa (på danske) at Felix var en kanon hannhund! Det var veldig koselig, så hvis harn skal dømme på en mulig utstilling en gang skal vi i hvertfall dit ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...