Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det greit å selge valper før 8 uker fordi de flaskes opp?

alucinor

Recommended Posts

En "oppdretter" av blandingshunder har valper nå. X så parringen skje, men valgte ikke gjøre noe med det, så resultatet ble 12 blandingsvalper.

Siden tispa fikk så mange valper, har "oppdretter" valgt å flaske opp en del av dem. Valper er jo ikke leveringsklare før de er 8 uker gamle, men "oppdretter" er villig til å selge dem om ikke så lenge, fordi de er flasket opp, så om noen kjøpere vil fortsette med oppflaskingen, så kan de få valpen tidligere.

Er dette en grei måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er greit å levere for tidlig. Tror de har utrolig godt av å være sammen med søsken og mor selv om de ikke er avhenging av mors melk. Jeg fikk selv min hund for tidlig pga at mor aviste valpene og gikk tom for melk. Men i ettertid skulle jeg ønske at han hadde vært sammen med søskene en stund til på grunn av bitehemninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En "oppdretter" av blandingshunder har valper nå. X så parringen skje, men valgte ikke gjøre noe med det, så resultatet ble 12 blandingsvalper.

Siden tispa fikk så mange valper, har "oppdretter" valgt å flaske opp en del av dem. Valper er jo ikke leveringsklare før de er 8 uker gamle, men "oppdretter" er villig til å selge dem om ikke så lenge, fordi de er flasket opp, så om noen kjøpere vil fortsette med oppflaskingen, så kan de få valpen tidligere.

Nei, det er ikke greit - jeg antar at valpene også har vært med mamma selv om en del av de har blitt flakset opp (hvis ikke så er det jo helt idiotisk) - og valpene trenger mamma og hverandre, spesielt hverandre i perioden 6-8 uker - da skal de lære spilleregler og til det trenger de søsken.

Så nei - det er ikke greit å levere valper før de er 8 uker uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge NKK er det lov/akseptabelt å levere valper ved 7 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg absolutt ikke er en grei måte å gjøre det på. For det første så er det utrolig trist at hundefolk bare lar et uplanlagt blandingskull komme til verden - som om vi ikke har nok hjemløse hunder fra før av - uten å gjøre noenting. Og når de først kommer så skal de flaskes opp og selges tidligere enn 8 uker? Jeg er klar over at det er LOV å selge valper fra 7 ukers alder, men jeg synes ikke det er akseptabelt. De bør die og være sammen med kullsøsken frem til de er hvertfall 8 uker, for å lære de grunnleggende spilleregler som vi mennesker ikke alltid er like flinke til å formidle. Det er valpemors jobb, og jeg synes det er litt arrogant å innbille seg at vi som mennesker skulle klare den jobben bedre, når man faktisk har et valg. Hvis valpene kan være hos mor til de er gamle nok, så burde de det. Hadde forstått det om valpemor ikke ville ha noe med valpene, var syk eller avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakket oppdretter om å levere valpene nesten med en gang, de er født i slutten av Juli.

Ok, da stiller det seg litt annerledes. Hadde jo vært greit om du skreiv det og...

Det er kanskje et bedre alternativ for oppdretter å få noen til å hjelpe seg til valpene er gamle nok da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i heletatt nødvendig å flaske opp valpene med mindre moren er død? Hvor går oppflaskningsgrensen?

Hvis moren har dårlig melkeproduksjon, ville jeg nok heller rullert falskingen slik at alle fikk være sammen og i tillegg fått i seg morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mye av oppveksten går ut på å være sammen søsknene sine og lære f.eks. smerteterskel ved biting.

Nemlig. Jeg kjenner en hund som er enebarn og han har ikke lært dette. Når han leker så biter han for å virkelig BITE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg absolutt ikke er en grei måte å gjøre det på. For det første så er det utrolig trist at hundefolk bare lar et uplanlagt blandingskull komme til verden - som om vi ikke har nok hjemløse hunder fra før av - uten å gjøre noenting. Og når de først kommer så skal de flaskes opp og selges tidligere enn 8 uker? Jeg er klar over at det er LOV å selge valper fra 7 ukers alder, men jeg synes ikke det er akseptabelt. De bør die og være sammen med kullsøsken frem til de er hvertfall 8 uker, for å lære de grunnleggende spilleregler som vi mennesker ikke alltid er like flinke til å formidle. Det er valpemors jobb, og jeg synes det er litt arrogant å innbille seg at vi som mennesker skulle klare den jobben bedre, når man faktisk har et valg. Hvis valpene kan være hos mor til de er gamle nok, så burde de det. Hadde forstått det om valpemor ikke ville ha noe med valpene, var syk eller avlivet.

er veldig enig i det du skriver! en valp lærer vanlittig mye i valpetida, og det skal den lære av mamman og søskena sine! en hund er verdens beste på å lære opp valpene! dette er noe alle hunder må få!

veldig lite gjennomtenkt av såkaldt "oppdretter". jeg synest hun må stå for sine handlinger! jeg forstår jo at hun vil slippe alt strevet med melkingen osv, men det er en dum måte å gjøre det på.

hun bør heller skaffe seg hjelp! kan tenke meg at det kan være slitsomt å gi melk til valper når de trenger så mye, så ofte! hun bør tenke litt over konsekvensene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...