Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunde-cd


Rosin

Recommended Posts

Jeg skal jo som mange vet få en lundehund i hus om ikke så lenge. Hos denne raser er det et livstruende "syndrom" ute og går (husker ikke det vitenskaplige navnet på dette, men det kalles "lundehundsyndromet" ol. Kort fortalt får hunden fordøyelsesproblemer som ofte tar livet av den.), mange mener at en av triggerne som utløser dette er stress. Har hørt om mange lundehunder som er redde for høye lyder, så for meg kommer det å venne den til fyrverkeri ol en viktig oppgave. Vil ikke ha en hund som går crazy på nyttårsaften (har hørt om lunder som har dødd av dette syndromet etter nyttsårsaften fordi de ble så stressa .. :lol: )

Jeg lurer derfor på om noen har erfaringer - positive eller negative - med slike cd'er med opptak av fyrverkerilyder? Hvor tidlig bør man begyne å introdusere slike lyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du tar opp dette ! Jeg har ikke lundehund, men jeg ville nok spurt veterinæren om dette på forhånd, OG Lundehund klubben slik at du vet hva du bør og kan gjøre. Og evt. hvor utbredt det er.

mvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre mye ukjent rundt dette syndromet fortsatt, og på lundeforumet står det at det ikke finnes noen tall på hvor mange som dør av det (folk er for dårlige til å melde ifra til klubben når det skjer )

Den eneste behandlingen jeg kjenner til er en spesiell diett med masse bindende stoffer. Denne dietten kan vist redde hunden.

Jeg skal høre med klubben og veterinæren ang tilvenningen til slike lyder. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Det finnes en bøk som heter "valpeskolen"

Her får du med cd md kirkeklokker, sirener, tordenvær, fyrverkere og skudd...

Viviane Theby som har skrevet den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt "Fyrverkeri, åska och skott - Ljud för hundträning"cd'n fra Canis ifht Sophus. Og den har hjulpet en hel del, men han er ikke upåvirket av fyrverkeri. Sophus er kronisk og panikkslaget redd ved fyrverkeri og enkelte "bang" lyder. Som et ledd i lyd desensitiviseringen brukte jeg DAP først og så startet jeg med cd'n og DAP, og da har hjulpet masse, ikke så mye at jeg antageligvis ikke må dope han ned nyttårsaftenen, men han er blitt bedre. :lol:

Det er en hjerteskjærende ting å se hunden din så utrolig redd, så du gjør lurt i å starte med lyd-desensitivisering tidlig.

Valpeskolen-boka hørtes kjempebra ut, men du kan også få kjøpt lyd cd'r på

http://www.soundsscary.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort så mye annet enn å være sammen hunden på nyttårsaften og vært helt rolig rundt den.

Syntes mange er litt hysteriske når det gjelder hunder og høyelyder, ukjente steder, ukjente situasjoner osv.

Hvis DU som eier viser at dette er ikke farlig så vil hunden også være roligere.

Jeg er oppvokst med hund og vi har til dags dato aldri hatt en redd hund på nyttårsaften eller når det trodner, grunnen er at vi har ikke dillet så mye med hunden verken i forveien eller nåe lydene er der.

Lat som ingenting, jeg syntes at man er litt hysteriske når man begynner med cd'er osv...men det er mitt syn, er ikke vant med alt det nye som man holder på med, ikke rart hundene blir hysteriske når eier er hysterisk selv. :lol:

NB. må legge til at noen hunder er selvfølgelig sensitive og der skjønner jeg det, men jeg blir litt *riste på hodet* når man ikke kjenner en hunden en gang og begynner å planlegge innkjøp av cd'er osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Det kan godt hende. Det er etter hva jeg har forstått uenigheter om dette. Det er desverre noe som ikke er forsket nok på... Utrolig kjipt at noe slikt skal ramme lundehunden, for rasen er jo så flott og sunn og naturlig ellers... :) Og fåtallig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg forstår det slik at du skal ha en valp??

Hva med å rett å slett starte med å legge en plan for hunden når det gjelder miljøtrening. Det må være den beste forbyggende metoden. Å begynne med å sette på en CD med smell... ja da hadde jeg nok heller gått ut å trent lille valpen litt i det virkelige liv :)

Du kan selv lage ting i huset som laget lyd og la valpen utforske på egenhånd. Eks små sten i en tom cola boks. Legge en ufarlig metal gjenstand i en kake form sammen med godbiter osv

(selv så hadde jeg støvsugeren på 5min daglig, uten å støvsuge. Valpen fikk selv gå å hilse på "monstere" som jeg hadde gjemt div leker og godsaker på. Jeg bare satt å observerte og latet som jeg ikke så hverken valpen eller "monstere")

Les litt her, masse nyttige ideer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gamle svigers hadde to lundehunder... en tispe, og en hannhund. Tispen tålte INGENTING! Hørte hun en amerikaner i veien så klynket å stresset i flere minutter. På nyttårsaften var hun rett og slett ødelagt! :)

Hannhunden var ikke sånn før andre året (tok etter tispen, som desverre ble avlivet, pga at det forverret seg for kvart år...).

Men han er ikke så galen, men reagerer på torden/raketter/skyting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min hund "latet" jeg bare som fyrverkeri ol. ikke var farlig. Jeg satt sammen med han og han var ikke noe redd for fyrverkeri. Vi kunne gå ut med han og han var helt rolig. Men skjønner det hvis du er redd for lundehunden din. Min var 1/3 Lundehund da :angry:

(jeg vet ikke hva det er med lundehundene heller, men min måtte inn til operasjon på veterinærhøgskolen, han var "prøvehund" også da, men der tok de ut en del av tarmen, så kanskje det er noe med tarmene eller noe? :unsure: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...