Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva heter din hund?


Shortybebeh

Recommended Posts

Sóley betyr ikke smørblomst, men sol. Det har jeg i hvert fall blitt fortalt av min islandske venninne, og hun har Sóley som mellomnavn. :)

Da vi ventet på valpen søkte vi litt rundt på nettet for å finne forskjellige hundenavn og skreiv ned et par og printet dem ut for å bruke litt tid på avgjørelsen. Jeg ville helst at han skulle hete Biko, mens resten ville Kito. Det ble Kito, og jeg er glad for det. Han er en Kito, ikke en Biko. :rolleyes: ;P Også heter moren Nikita så det passet jo fint der og. Kennelnavnet hans er Berenas Paul Newman, men vi hadde allerede bestemt oss for Kito da vi fikk valpen og fikk vite kennelnavnet.

Vel, Smørblomst er ihvertfall Sóley på islandsk, men den kan ha fått navnet etter solen ja, det er mulig. Det heter jo også engsoleie på norsk liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Laurië

fikk navnet sitt fordi jeg er uhelbredelig Tolkien fan. Jeg ville ikke bruke typiske ringenes herre navn så jeg tok navnet hennes fra alvisk. Det betyr gull/gyllen, og siden hun var gullfarget som valp... :)

Og i tillegg er Laurelin navnet på et tre som representerte sola i Tolkiens mytologi. Og hun er jo den lille sola mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid sagt at jeg ville ha en hannhund som skulle hete Theo. Synes det navnet er kjempe fint!

Men jeg trodde ôgså at det skulle bli en fawn Briard :P

Grand Danois har alltid vert en drømmehund, helt siden jeg var liten..

Men jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få meg en sånn kjempe :)

Valget falt nå på GD først, og jeg leitet, og fant en oppdretter jeg likte.

De skulle ha sitt andre kull- et B-kull, og jeg fikk spørsmål om hva jeg ville at valpen skulle hete på papirene.

Jeg ville ha noe mer enn et enkelt navn, noe utstillings navn liksom.

Theo heter Danes of Broen's Breeze Victory.

Synes Breeze Victory er noe spesielt, og det passet sammen.

Mange andre i kullet har enkle navn som :Danes of Broen's Brutus, Betsy...

blir litt for skjedelig syns jeg.

Men jeg er kjempe fornøyd med prinsen min & navnet hans :)

edit: Neste hannhund kunne jeg tenkt meg Akelo,

Tispe Fabi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leitet lenge etter navn paa Canis(unskyld to a'er men jeg er i shetland).

Saa hadde vi hoort fra oppdretteren paa tlf at det var en av tispe valpene som var helt hvit paa kroppen, bare en flekk ooverst paa foten.

Da naar vi saa navnet Blondie, var det bare helt perfekt til den !!(selv om vi ikke valgte den med mest hvit)

Det stod til og med med store bokstaver(akkurat som om at det mente:det er meg du skal ta!)

Det var vanskelig og finne paa stamtavle navn paa O.

Det bestemte vi oss faktisk i bilen paa vei for aa se paa henne for foorte gang.

Maatte bare ta noe saa enkelt som Only Blondie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanilla heter Vanilla fordi jeg drømte det :)

noen dager før vihentet henne drømte jeg at det plutselig kom inn en hund i huset og jeg kalte den Vanilla...

syntes det var ett fint navn og passet veldig godt da jeg fikk se henne..

ville også ha et navn ingen andre hadde på hunden sin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min heter Phoebe. Kanskje ikke så vanskelig å se hvorfor?

Jeg har 8 av 10 FRIENDS sesonger, og ser på dem HELE tiden, bare spør Heidi! Elsker den serien! Favoritt karakteren min blant de seks vennene er skrullete Phoebe. Syns det er et kult navn og det har en slags "mening" bak:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min heter Yrja. Vi bruker det navnet som står på stamtavlen på grunn av at det var det som ble brukt da vi fikk henne to år gammel. Hvorfor hun heter det? Hm... Oppdretterne syntes vel det var fint da. Tror de hadde tema Isfolket. Er ikke sikker altså, men vil tro det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehunden min skal hete Ylva. Det er norrønt - et must for en norsk rase. Og det betyr ulvetispe. :P Også er det kort, enkelt og pent da.

Tror det blir norrøne navn heretter. Det er noe eget ved disse... :P

Mener nok det samme om norske raser, navn og norrønt vi! ;)

Ask, altså norrønt for Adam. Dessuten var det inspirert av den sosialiserte ulven på langedrag. :P Norrøne navn er så mye mer spennende enn andre navn synns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...