Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva heter din hund?

Shortybebeh

Recommended Posts

Skrevet

Sóley betyr ikke smørblomst, men sol. Det har jeg i hvert fall blitt fortalt av min islandske venninne, og hun har Sóley som mellomnavn. :)

Da vi ventet på valpen søkte vi litt rundt på nettet for å finne forskjellige hundenavn og skreiv ned et par og printet dem ut for å bruke litt tid på avgjørelsen. Jeg ville helst at han skulle hete Biko, mens resten ville Kito. Det ble Kito, og jeg er glad for det. Han er en Kito, ikke en Biko. :rolleyes: ;P Også heter moren Nikita så det passet jo fint der og. Kennelnavnet hans er Berenas Paul Newman, men vi hadde allerede bestemt oss for Kito da vi fikk valpen og fikk vite kennelnavnet.

Vel, Smørblomst er ihvertfall Sóley på islandsk, men den kan ha fått navnet etter solen ja, det er mulig. Det heter jo også engsoleie på norsk liksom.

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Oscar heter Oscar fordi matmor jobber med film og derfor oppkalt etter prisen "Oscar". Så da kan jeg skryte på meg en Oscar jeg også :)

Skrevet

Pia heter Pia fordi det var det eneste navnet jeg fant på :)

Nikki heter Nikki fordi syns bare det navnet passet han siden jeg hadde et søtt lite marsvin som het det og han var ganske lik Nikki+marsvinet het også Nikki :)

Skrevet

Laurië

fikk navnet sitt fordi jeg er uhelbredelig Tolkien fan. Jeg ville ikke bruke typiske ringenes herre navn så jeg tok navnet hennes fra alvisk. Det betyr gull/gyllen, og siden hun var gullfarget som valp... :)

Og i tillegg er Laurelin navnet på et tre som representerte sola i Tolkiens mytologi. Og hun er jo den lille sola mi :)

Skrevet

Har alltid sagt at jeg ville ha en hannhund som skulle hete Theo. Synes det navnet er kjempe fint!

Men jeg trodde ôgså at det skulle bli en fawn Briard :P

Grand Danois har alltid vert en drømmehund, helt siden jeg var liten..

Men jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få meg en sånn kjempe :)

Valget falt nå på GD først, og jeg leitet, og fant en oppdretter jeg likte.

De skulle ha sitt andre kull- et B-kull, og jeg fikk spørsmål om hva jeg ville at valpen skulle hete på papirene.

Jeg ville ha noe mer enn et enkelt navn, noe utstillings navn liksom.

Theo heter Danes of Broen's Breeze Victory.

Synes Breeze Victory er noe spesielt, og det passet sammen.

Mange andre i kullet har enkle navn som :Danes of Broen's Brutus, Betsy...

blir litt for skjedelig syns jeg.

Men jeg er kjempe fornøyd med prinsen min & navnet hans :)

edit: Neste hannhund kunne jeg tenkt meg Akelo,

Tispe Fabi

Skrevet

Vi leitet lenge etter navn paa Canis(unskyld to a'er men jeg er i shetland).

Saa hadde vi hoort fra oppdretteren paa tlf at det var en av tispe valpene som var helt hvit paa kroppen, bare en flekk ooverst paa foten.

Da naar vi saa navnet Blondie, var det bare helt perfekt til den !!(selv om vi ikke valgte den med mest hvit)

Det stod til og med med store bokstaver(akkurat som om at det mente:det er meg du skal ta!)

Det var vanskelig og finne paa stamtavle navn paa O.

Det bestemte vi oss faktisk i bilen paa vei for aa se paa henne for foorte gang.

Maatte bare ta noe saa enkelt som Only Blondie. :)

Skrevet

Vanilla heter Vanilla fordi jeg drømte det :)

noen dager før vihentet henne drømte jeg at det plutselig kom inn en hund i huset og jeg kalte den Vanilla...

syntes det var ett fint navn og passet veldig godt da jeg fikk se henne..

ville også ha et navn ingen andre hadde på hunden sin:)

Skrevet

Hunden min heter Phoebe. Kanskje ikke så vanskelig å se hvorfor?

Jeg har 8 av 10 FRIENDS sesonger, og ser på dem HELE tiden, bare spør Heidi! Elsker den serien! Favoritt karakteren min blant de seks vennene er skrullete Phoebe. Syns det er et kult navn og det har en slags "mening" bak:P

Skrevet

Min nye BC heter Zalth (salt), han måtte jo det...

Han jeg har fra før heter jo Pepper.

OT:

Heisann:) du også komt hit nå:) kjempebra:)

Skrevet

Vi ville at navnet skulle ha noe med stamtavlenavnet å gjøre. Siden han heter Cream Royal tenkte vi at han kunne få en kongelig tittel, og da syntes vi Prince var fint :)

(Pappa som fant det på)

Skrevet

Hunden min heter Yrja. Vi bruker det navnet som står på stamtavlen på grunn av at det var det som ble brukt da vi fikk henne to år gammel. Hvorfor hun heter det? Hm... Oppdretterne syntes vel det var fint da. Tror de hadde tema Isfolket. Er ikke sikker altså, men vil tro det. :)

Skrevet

Lundehunden min skal hete Ylva. Det er norrønt - et must for en norsk rase. Og det betyr ulvetispe. :) Også er det kort, enkelt og pent da.

Tror det blir norrøne navn heretter. Det er noe eget ved disse... :D

Skrevet

Vår hund heter Ari Bein fordi han er oppkalt etter Ari Behn. Hvis vi får oss ei tispe etterhvert skal hun selvfølgelig hete Martha :huh:

Skrevet

Lundehunden min skal hete Ylva. Det er norrønt - et must for en norsk rase. Og det betyr ulvetispe. :P Også er det kort, enkelt og pent da.

Tror det blir norrøne navn heretter. Det er noe eget ved disse... :P

Mener nok det samme om norske raser, navn og norrønt vi! ;)

Ask, altså norrønt for Adam. Dessuten var det inspirert av den sosialiserte ulven på langedrag. :P Norrøne navn er så mye mer spennende enn andre navn synns jeg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...