Gå til innhold
Hundesonen.no

derfor kommer jeg ikke til å dra til kina!


henrikke

Recommended Posts

jeg og min kjære har nylig vært i Tokyo, og hadde noen fine dager i et praktfullt land jeg og han like fullt har fallt fullstendig for.. :P

Så rent, ryddig og fullstendig blottet for engelsk talende! Det ble mye peking på oss.

men vi så ikke en eneste hundepudding, elelr et sjokolade papir noe sted.Det var ikke så mange hunder det vi så, men de vi så var små og virket dyktig forkjælet og lykkelige, enten de var gatemixer eller typiske asiater som shiba og shin-zu

Så, nyforlovet :iloveu: ( i en tempel hage, 9 juli) drar vi på dagstur til Yokohama for å se den store attraksjonen -chinatown.

Det var et friskt pust å møte folk som forstod engelsk , men selve arkitekturen var rimelig kitchy.. så typisk at det ble litt vel forusigbart..Gøy å oppdage forskjellen i kinesisk og japansk..I det ehele tatt, en turisatrraksjon som får deg til å føle deg langt hjemmefra...

Nåvel, min kjære fant seg noen fotomotiver, og jeg ruslet litt på egen hånd i varmen, som var av dypen dampende drivhus, med høy luftfuktighet.

Nå er det slik at i japan ( og andre steder der språk er et problem antar jeg) er det bilder av matrettene som serveres.Mest sjømat, men mye "beef" også, noen har plastmodeller også.. så jeg gikk der og kikket da jeg får øye på..

en liten bod, med en liten kineser inni, som ikke gjorde mine til å komme ut, med bilde av noen fileer i en glorete nynase, tydlig gamle foto, og motivet var en type mørkerøde filleer på tallerkener.

og under dem...

1,2, 3 kvalm nå!

Fritt valgt fra en hvilket som helst rasehund bok, puddel, shcæfer ,chow choc,beagle..you name it.

jeg måtte tøyle meg selv, minne meg selv på at jeg var i et fremmed land i en kultur som faktisk ikke kom til å forstå meg om jeg fyra av samtlige gloser på de språk jeg kunne , selv ikke en rett høyre kunne fått gammlen til å forstå...

de glorete fasadene ble ennå mer glorete, og stemmene rundt meg begynte å skingre, smilene ble ikke lger vennlige, men ekle, frastøtende, onde.. jeg bråsnudde og gikk tilbake samme vei som jeg kom.Ca 100 meter lenger ned i gaten kikket jeg inn i en bakgård.Der med skjelvende bein,kunne knapt stå på dem , uten en vannskål,stramt bundet til en stol, var en liten hund med rufste pels, kinesisk puff? terrier? Den var så mager at det var umulig å si. den skalv, og han med hodet.

To kvinner holde på med noe med en bøtte, enset den ikke.

jeg fikk lyst til å hyle : men gi den litt vann da!

Den er jo så liten og ynkelig at den duger ikke som lørdagssnacks en gang!! :icon_redface:

men ville de to damene skjønt det??

jeg fant min kjære fort, for å si det sånn, og innen ti minutter var vi ute av chinatown.Angrer nesten på at jeg brukte en eneste yen der, selv om jeg bare kjøpte en liten panda figur..

Drar til japan igjen, men aldri kina, det blir heller ikke noen ny tur til chinatown, nei..

Fy søren, være vitne til noe sånt, det var mindre hyggelig.. :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det må ha vært helt forferdeligt alså :P Jeg hadde nok gått med klump i halsen resten av dagen.... Så merkeligt hvordan de lever der nede liksom i forhold til her.... Hadde blitt kvalm selv om jeg hadde sett det du hadde sett :icon_redface: Og at hund er normalt å spise der nede og, vet alldri hva du får på tallerken der nede sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man i asia spiser hunder og katter er jo helt forferdelig å tenke på for oss hundeeiere i vesten. Men vi må huske det er store kulturforskjeller og at disse hundene ikke er kjæledyr på linje med våre kjæledegger. Her i Norge blir vi jo fordømt for hvalfangst og seljakt, men vi gjør det like fullt. Hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg hadde gjort i en slik situasjon, det er fare for at jeg hadde hylt å begynt å grine.

Syns det er helt grusomt med dyr som blir behandlet på den måten, fatter ikke at vi mennesker kan være så... onde :icon_redface::P

Gratulerer med forlovelsen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man i asia spiser hunder og katter er jo helt forferdelig å tenke på for oss hundeeiere i vesten. Men vi må huske det er store kulturforskjeller og at disse hundene ikke er kjæledyr på linje med våre kjæledegger. Her i Norge blir vi jo fordømt for hvalfangst og seljakt, men vi gjør det like fullt. Hva er egentlig forskjellen?

Det er ikke tanken på at de spiser hunder og katter som plager meg. Derimot blir jeg fly forbannet fordi jeg vet hvor mye disse dyrene lider før de havner i gryten. Tranger bur, mangel på vann og vetrinær behandling osv er dagligdags. Mange blir også flådd og kokt levende. Det er altså dette som plager meg :icon_redface: Og hvordan du kan sammenligne dette med sel og hvalfangst skjønner ikke jeg...Det må da være mye bedre å leve et godt liv i frihet for så en gang å bli tatt av dage, enn å tilbringe hele livet med å lide i et netting bur mens du venter på din tur til å havne i gryten. Ta en titt på PETA sine sider du, så kanskje du forandrer mening :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i Kina for 8 år siden så jeg ferdig flodde hundekropper som hang i vinduet på restauranten. Det hang flyst av andre flodde dyr også, som jeg ikke ver hva var. I restaurantene hadde de akvarier med fisk som delvis svømte med buken ned og skikkelig søte skilpadder. Poenget er at man skal kunne peke ut sin egen mat og hvilket individ man vil spise.

Vi fant aldri noen som kunne forklare menyen, den sto på kinesisk. Dersom vi ikke hadde mulighet til å peke ut maten (som i og for seg var ganske kjipt i seg selv) måtte vi bare bestille noe. Jeg aner derfor ikke hva jeghar spist. Vi var i Kina i tre uker, virket som ingen hadde sett hvitevestlige mennesker før og vi ble stoppet for å bli tatt bilde av konstant.

Kina anbefales ikkefor de som er kresne i matveien..

forresten, gratulerer med forlovelsen Henrikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest (på Petas sider?) at de koker/flår hundene levende, fordi ettellerannet stoff produseres i kroppen til hunden som gjør at kjøttet smaker bedre. + At hundene lever i bittesmå bur osv.

Det er pga hvordan hundene og kattene har det før de slaktes(/hvordan de slaktes), ikke fordi hunder er såå søøøøøte lizzzom dakar bizzevovvene, at vi reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tanken på at de spiser hunder og katter som plager meg. Derimot blir jeg fly forbannet fordi jeg vet hvor mye disse dyrene lider før de havner i gryten. Tranger bur, mangel på vann og vetrinær behandling osv er dagligdags. Mange blir også flådd og kokt levende. Det er altså dette som plager meg :icon_redface: Og hvordan du kan sammenligne dette med sel og hvalfangst skjønner ikke jeg...Det må da være mye bedre å leve et godt liv i frihet for så en gang å bli tatt av dage, enn å tilbringe hele livet med å lide i et netting bur mens du venter på din tur til å havne i gryten. Ta en titt på PETA sine sider du, så kanskje du forandrer mening :lærer:

Nå var ikke måten avlivningen skjedde på nevnt med et ord tidligere. Kun at det var så forferdelig at de spiste hunder og at man så hvilken rase osv. Dyremishandling er et helt annet tema enn hva forskjellige land anser for å være delikatesser og ikke. Men når det er sagt så har vel ikke akkurat Norge høstet lovord for sine avlivningsmetoder av hval og sel heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå litt det at for meg er en hund eller en katt en venn også...

Er vel ikke for ingenting at en bytter griser etter slakta på flere gårder i Norge...

En spiser ikke venner, og en mishandler ikke dyr , selv ikke de som skal spises.

å vise til dyremishandling i Norge har jeg ikke problemer med - gjør noe med det da?? melde seg inn i dyrebeskyttelsen , kanskje??

Verken rovdyrvern eller hønehold i Norge er noe å juble for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel - man vet jo at det er sånn der, de har ett helt annet syn på dyr enn det man har i vesten og ferdig med det liksom.............

Nå har ikke jeg noen motforestillinger i forhold til det at hunder, katter osv. blir spist - DET er greit nok det, men jeg er rimelig klar på at dyr skal ivaretas på best mulig måte før de spises og DET gjøres ikke i asiatiske land.

Personlig så forsøker jeg så godt jeg kan å unngå å bruke penger på ting som er produsert i disse landene (også klær osv.) - og jeg gir ikke nødhjelp o.l. Jeg sender rett og slett ikke penger dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så forsøker jeg så godt jeg kan å unngå å bruke penger på ting som er produsert i disse landene (også klær osv.) - og jeg gir ikke nødhjelp o.l. Jeg sender rett og slett ikke penger dit.

Blir ikke det litt rart? Skulle kanskje tro at økt levestandard faktisk ville styrket dyreholdet (selv om mye helt sikkert er kulturelt betinget, er det kanskje lettere at dyra lider nød dersom menneskene som skal ta vare på dem lever på et eksistensminimum) - og det er nå to forskjellige ting med menneskelig nød og dyrehold.

Blir det ikke litt som å nekte å gi penger til nødhjelp i afrikanske land fordi man reagerer på f.eks kvinnesyn eller mangel på demokratisk sinnelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Blir ikke det litt rart? Skulle kanskje tro at økt levestandard faktisk ville styrket dyreholdet (selv om mye helt sikkert er kulturelt betinget, er det kanskje lettere at dyra lider nød dersom menneskene som skal ta vare på dem lever på et eksistensminimum) - og det er nå to forskjellige ting med menneskelig nød og dyrehold.

Blir det ikke litt som å nekte å gi penger til nødhjelp i afrikanske land fordi man reagerer på f.eks kvinnesyn eller mangel på demokratisk sinnelag?

Det gjør ikke det synes jeg, det er kulturelt betinget - dyr er ikke verdt noen ting, alt man kan gjøre med dyr er å tjene penger på dem. I restauranter i Thailand (tror jeg det var) - dyre fancy restauranter - har de bittesmå bur bak restauranten hvor det sitter flere tyvetalls bjørner som de tapper galle fra (uten bedøvelse) fordi folk vil betale for det - kom ikke å si at disse restauranteierne lever på eksistensminimum...

Sånt er det mye av - veldig mye av - og jeg kommer aldri til å støtte organisasjoner som arbeider i disse områdene, jeg kommer heller aldri til å reise til Thailand osv. på ferie - det er bare helt uaktuelt.

Nå spiller ikke mine få kroner noen stor rolle, men det er min måte å protestere på.

Ad Afrika og kvinnesyn og politikk - jeg reagerer på det også jeg, kvinneundertrykkelse osv. - men der handler det om mennesker, mennesker som faktisk er i stand til å tenke selv og til å velge selv - de kan - om de er mange nok gjøre noe med ting ............ hunder og andre dyr kan ikke det, de er prisgitt menneskets vilje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så forsøker jeg så godt jeg kan å unngå å bruke penger på ting som er produsert i disse landene (også klær osv.) - og jeg gir ikke nødhjelp o.l. Jeg sender rett og slett ikke penger dit.

Reagerte litt på dette.... ;) Hva begrunner du med den uttalelsen? At noen steder behandler de ikke dyr bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med belgerpia her, en får gjøre det lille en kan, være bevisst sine egne holdninger, og kanskje spre bittelitt informasjon??

anbefaler et medlemskap i dyrebeskyttelsen, nok en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med belgerpia her, en får gjøre det lille en kan, være bevisst sine egne holdninger, og kanskje spre bittelitt informasjon??

anbefaler et medlemskap i dyrebeskyttelsen, nok en gang..

Joda, sier ikke at man ikke kan jobbe for å bedre dyrs vilkår i disse landene. Være med på å spre informasjon til de som besøker landene for å unngå at de direkte støtter virksomheter slik som restauranter av typen Belgerpia nevner.

Men sorry - å unnlate å hjelpe til med å redde menneskeliv fordi landet har et tvilsomt dyrehold blir rart i min verden. Støttet dere ikke hjelpearbeidet etter tsunamikatastrofen, for eksempel?

Jeg ser ikke sammenhengen heller - hvilken forskjell gjør det for dyra der nede hvorvidt vi støtter landet med nødhjelp (da forutsetter jeg selvsagt at det er nettopp det det er - NØDhjelp)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke det synes jeg, det er kulturelt betinget - dyr er ikke verdt noen ting, alt man kan gjøre med dyr er å tjene penger på dem. I restauranter i Thailand (tror jeg det var) - dyre fancy restauranter - har de bittesmå bur bak restauranten hvor det sitter flere tyvetalls bjørner som de tapper galle fra (uten bedøvelse) fordi folk vil betale for det - kom ikke å si at disse restauranteierne lever på eksistensminimum...

Sånt er det mye av - veldig mye av - og jeg kommer aldri til å støtte organisasjoner som arbeider i disse områdene, jeg kommer heller aldri til å reise til Thailand osv. på ferie - det er bare helt uaktuelt.

Nå spiller ikke mine få kroner noen stor rolle, men det er min måte å protestere på.

Ad Afrika og kvinnesyn og politikk - jeg reagerer på det også jeg, kvinneundertrykkelse osv. - men der handler det om mennesker, mennesker som faktisk er i stand til å tenke selv og til å velge selv - de kan - om de er mange nok gjøre noe med ting ............ hunder og andre dyr kan ikke det, de er prisgitt menneskets vilje..

Men tenk på alle dem i Thailand og Kina og lignedne land som faktisk ikke er dyremishandlere men trenger sårt penger til få bygget opp huset sitt, få en jobb, kjøpe mat. Det må gå an å se flere sider av en sak.

Slakterier i norge er ikke særlig bra de heller. Tenk bare på hvordan kyllinger blir behandlet før de blir slaktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk på alle dem i Thailand og Kina og lignedne land som faktisk ikke er dyremishandlere men trenger sårt penger til få bygget opp huset sitt, få en jobb, kjøpe mat. Det må gå an å se flere sider av en sak.

Slakterier i norge er ikke særlig bra de heller. Tenk bare på hvordan kyllinger blir behandlet før de blir slaktet.

Uff, ja..Det med kyllingene er grusomt..

Jeg har heller ingen planer som helst om å dra til Kina grunnet dette med at de spiser hunder og andre dyr som jeg mener man ikke skal spise. Men ta India, der er kyrne hellige, så de spises ikke der, de tenker sikkert på samme måte som oss, bare at kyrne har (forhåpentligvis de fleste plasser) bedre livskvalitet enn disse hundene og apene for den saks skyld..

Men i bunn og grunn så kan ikke jeg forstå hvordan de bare kan slakte hunder! Jeg er enig med henrikke, for meg så er katter og hunder venner! Ikke bare kjærledegger man koser med og deretter kvitter seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men tenk på alle dem i Thailand og Kina og lignedne land som faktisk ikke er dyremishandlere men trenger sårt penger til få bygget opp huset sitt, få en jobb, kjøpe mat. Det må gå an å se flere sider av en sak.

Slakterier i norge er ikke særlig bra de heller. Tenk bare på hvordan kyllinger blir behandlet før de blir slaktet.

Ja, og synes du kyllingene i Norge har det ille - vel, så kan du vel bare forestille deg hvordan de har det i f.eks Thailand, hvor de HENGER LEVENDE opp ned på markeder til noen kjøper dem og da blir de vridd hodet rundt på............

Jeg sier ikke at alle dyr i Norge har det bra liksom - men sammenlignet med en del andre land så lever slaktedyr, og andre kreaturer ett liv i luksus her - fordi vi faktisk har lover og regler som sier noe om hva som er regnet som minste minimum.

Ad det å gi støttet til Tsunamioffrene - nei jeg støttett ikke røde kors og disse, men jeg har gitt penger til en organisasjon som tok vare på hunder etterpå. (en Amerikansk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke takket nei til et tilbud om å dra til Kina pga dette for å si det slik.

Dyremishandling foregår overalt, selvsagt i Norge også.

Om det er hunder eller kyllinger utgjør ingen forskjell..

Å nekte å dra til et land bare fordi de spiser dyr vi ikke ser på som slaktedyr synes jeg personlig blir noget .. spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikser ikke å se slikt, så jeg hadde nok gjort alt som stod i min makt for at noen skulle få gitt den bikkja noe vann. Herregud, sånn blir jeg skjelven idag, og det er skikkelig fælt, men hadde som sagt gjort alt som stod i min makt for å få i den bikkja noe vann!! Ta den med hjem? :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...