Gå til innhold
Hundesonen.no

ikke registrert på meg...


Marianne&Java

Recommended Posts

Rikke er da ikke registrert på meg, og hun kommer heller ikke til å bli det.

da lurer jeg på noen ting.

jeg vil veldig gjerne chip-merke henne, men kommer den til å bli registrert på oppdretter (som Rikke er registrert på) eller kan jeg få navn og adressen min der? litt rart skrevet, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle si det! ;)

og hvis jeg vil konkurrere eller stille ut, blir det no annerledes at hun ikke er registrert på meg da?

håper dere skjønte hva jeg mente og at noen kan hjelpe meg til å bli litt klokere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke er da ikke registrert på meg, og hun kommer heller ikke til å bli det.

da lurer jeg på noen ting.

jeg vil veldig gjerne chip-merke henne, men kommer den til å bli registrert på oppdretter (som Rikke er registrert på) eller kan jeg få navn og adressen min der? litt rart skrevet, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle si det! ;)

og hvis jeg vil konkurrere eller stille ut, blir det no annerledes at hun ikke er registrert på meg da?

håper dere skjønte hva jeg mente og at noen kan hjelpe meg til å bli litt klokere!

Hvis hun er oppdretter sin, så burde nok oppdretter stå for ID merkingen. Det skulle vært gjort før du fikk henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er oppdretter sin, så burde nok oppdretter stå for ID merkingen. Det skulle vært gjort før du fikk henne!

vet ikke hvorfor det ikke var gjort. men oppdretter er død nå... og da blir det jo litt rart at hvis Rikke blir borte, og de sjekker chip merkinga, så kommer adressen hennes opp...

hun er bare registrert på oppdretter for at jeg ikke skal kunne bruke henne i avl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du må dokumentere at hun er din? Hadde aldri den problemstillingen da jeg jobbet på klinikk.. Men i de tilfellene jeg kjenner til, hvor hunden enten har vært satt ut på for eller deleie, så har man løst dette ved å føre opp begge eierene, og ført opp adresse og telefonnummer til den som har hunden til daglig, som eier nr 1, liksom.. Ble det forståelig? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du må dokumentere at hun er din? Hadde aldri den problemstillingen da jeg jobbet på klinikk.. Men i de tilfellene jeg kjenner til, hvor hunden enten har vært satt ut på for eller deleie, så har man løst dette ved å føre opp begge eierene, og ført opp adresse og telefonnummer til den som har hunden til daglig, som eier nr 1, liksom.. Ble det forståelig? :unsure:

bra svar, tusen takk!

men er det i det hele tatt nødvendig å ta med hennes adresse, da hun er død?

jeg har litt problemer med å forstå dette! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke er da ikke registrert på meg, og hun kommer heller ikke til å bli det.

da lurer jeg på noen ting.

jeg vil veldig gjerne chip-merke henne, men kommer den til å bli registrert på oppdretter (som Rikke er registrert på) eller kan jeg få navn og adressen min der? litt rart skrevet, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle si det! :icon_redface:

og hvis jeg vil konkurrere eller stille ut, blir det no annerledes at hun ikke er registrert på meg da?

håper dere skjønte hva jeg mente og at noen kan hjelpe meg til å bli litt klokere!

Off, vil hun ikke gi seg? :icon_redface:

Får du lov til å stille henne ut da? Kanskje akkurat det du lurte på også ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, vil hun ikke gi seg? :icon_redface:

Får du lov til å stille henne ut da? Kanskje akkurat det du lurte på også ;p

vil ikke gi seg nei... er litt usikker på om jeg kan stille henne eller ikke! men det å konkurrere i lydighet eller agility må da kunne gå an! men er litt usikker på hvordan det blir da, siden hun ikke er registrert på meg!

off, ikke lett detta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra svar, tusen takk!

men er det i det hele tatt nødvendig å ta med hennes adresse, da hun er død?

jeg har litt problemer med å forstå dette! :P

Nei, jeg tror ikke hun er nødt til å stå der i det hele tatt, men jeg er ikke sikker?

Du kan fint melde på utstillinger selv om det står en annen eier, frk. Dinersen står på en annen enn meg, og jeg har meldt henne på utstillinger.. Zarten står på meg og oppdretteren, og han har jeg meldt på utstillinger den gangen det var vits i :P Jeg regner med at det er det samme med agilitystevner, men det kan sikkert NKK svare deg på :P

Hvem er det som ikke vil la deg omregistrere henne på deg, om oppdretteren er død? Jeg er nysgjerrig jeg.. Har du snakket med NKK om den problemstillingen? Kan hende de kan hjelpe deg.. Eller forbrukerombudet eller noe.. Det går ikke an å be om omregistrering med avlsrestriksjoner da, om det er avl vedkommende prøver å forhindre at du bruker hunden til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke hun er nødt til å stå der i det hele tatt, men jeg er ikke sikker?

Du kan fint melde på utstillinger selv om det står en annen eier, frk. Dinersen står på en annen enn meg, og jeg har meldt henne på utstillinger.. Zarten står på meg og oppdretteren, og han har jeg meldt på utstillinger den gangen det var vits i :P Jeg regner med at det er det samme med agilitystevner, men det kan sikkert NKK svare deg på :P

Hvem er det som ikke vil la deg omregistrere henne på deg, om oppdretteren er død? Jeg er nysgjerrig jeg.. Har du snakket med NKK om den problemstillingen? Kan hende de kan hjelpe deg.. Eller forbrukerombudet eller noe.. Det går ikke an å be om omregistrering med avlsrestriksjoner da, om det er avl vedkommende prøver å forhindre at du bruker hunden til?

takk for bra svar igjen! :P

jeg sendte en mail til nkk å hørte om jeg kunne omregistrere henne, og hva jeg isåfall måtte gjøre! og da trengte de en underskrift fra pårørende (datteren) på en eierskifte avtale! så jeg sendte en mail til henne, men hun vil ikke skrive under, fordi jeg da kan bruke Rikke i avl! noe jeg uansett ikke har tenkt til, men skjønner jo at hun ikke kan ta mitt ord!

går jo an å sterilisere henne å, men har hørt at det egentlig ikke er lov hvis man ikke har medisink grunn..

aldri hørt om omregistrering med avlsrestriksjoner jeg, men hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke er da ikke registrert på meg, og hun kommer heller ikke til å bli det.

da lurer jeg på noen ting.

jeg vil veldig gjerne chip-merke henne, men kommer den til å bli registrert på oppdretter (som Rikke er registrert på) eller kan jeg få navn og adressen min der? litt rart skrevet, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle si det! :P

og hvis jeg vil konkurrere eller stille ut, blir det no annerledes at hun ikke er registrert på meg da?

håper dere skjønte hva jeg mente og at noen kan hjelpe meg til å bli litt klokere!

Om du har kjøpt hunden så har du kvittering og da er det din hund. Du står helt fritt til å omregistrere det du eier uten å spørre noen. Her er det kjøpsloven som gjelder ene og alene. Nkk har ingenting å gjøre med hvem som eier hunden og har bare å registrere den på den du ber dem om...så lenge du kan bevise at hunden er kjøpt og betalt. Ev.klausuler i kjøpekontrakt kan du se bort i fra. De er ugyldige så lenge du eier hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Om du har kjøpt hunden så har du kvittering og da er det din hund. Du står helt fritt til å omregistrere det du eier uten å spørre noen. Her er det kjøpsloven som gjelder ene og alene. Nkk har ingenting å gjøre med hvem som eier hunden og har bare å registrere den på den du ber dem om...så lenge du kan bevise at hunden er kjøpt og betalt. Ev.klausuler i kjøpekontrakt kan du se bort i fra. De er ugyldige så lenge du eier hunden.

Her strides de lærde, og det er faktisk ikke så enkelt å bli klok på hva som gjelder når.

NKK forholder seg til navnet på stamtavlen - dvs. sålenge hunden er registrert på avdøde så MÅ underskrift av en slektning foreligge for at hunden skal omregistreres. Og det gjelder uansett om det er betalt noe for hunden eller ikke. NKK omregistrerer ingen hunder med mindre det foreligger underskrift fra tidligere eier/oppdretter eller pårørende av disse (som i denne settingen)

Så har man loven - dersom man tar denne saken til forbrukerrådet, eventuelt forliksrådet så vil man få en dom som sier at "fôrvert" er eier av hunden fordi vedkommede har hatt hunden i sin varetekt og betalt utgifter osv. Hvem som står som eier på stamtavlen tar ikke loven hensyn til - det er den som har hunden hos seg som i de fleste tilfeller blir ansett som eier faktisk. Og når oppdretter og den som i utgangspunktet undertegnet avtalen med vedkommede er død - ja, så stiller fôrvert enda sterkere vil jeg tro......

Så mens NKK sier nei, så kan altså loven ved forliksrådet si at "joda, sånn er det bare" - og da må NKK følge det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her strides de lærde, og det er faktisk ikke så enkelt å bli klok på hva som gjelder når.

NKK forholder seg til navnet på stamtavlen - dvs. sålenge hunden er registrert på avdøde så MÅ underskrift av en slektning foreligge for at hunden skal omregistreres. Og det gjelder uansett om det er betalt noe for hunden eller ikke. NKK omregistrerer ingen hunder med mindre det foreligger underskrift fra tidligere eier/oppdretter eller pårørende av disse (som i denne settingen)

Så har man loven - dersom man tar denne saken til forbrukerrådet, eventuelt forliksrådet så vil man få en dom som sier at "fôrvert" er eier av hunden fordi vedkommede har hatt hunden i sin varetekt og betalt utgifter osv. Hvem som står som eier på stamtavlen tar ikke loven hensyn til - det er den som har hunden hos seg som i de fleste tilfeller blir ansett som eier faktisk. Og når oppdretter og den som i utgangspunktet undertegnet avtalen med vedkommede er død - ja, så stiller fôrvert enda sterkere vil jeg tro......

Så mens NKK sier nei, så kan altså loven ved forliksrådet si at "joda, sånn er det bare" - og da må NKK følge det faktisk.

Ja det er det fine med kjøpsloven..den overstyrer alle finurlig avtaler og personlige lover og regler. Det er kanskje derfor vi har fått den?...for å lage litt ryddige forhold mht. kjøp og salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå står det jo i kjøpekontrakten at vi ikke omregistrerte hunden fordi hun ikke skal brukes i avl da.. og da er det vel ikke noe å gjøre, hvis ikke jeg får den underskriften?

Klart du kan avle på hunden om du ønsker det. Det er opp til deg, men nkk`s org. er jo privat og de kan godt nekte deg å registrere valper om du ikke følger deres rettningslinjer. Men å avle på hunden er helt altså opp til deg. Å få solgt valper utenom nkk systemet er kanskje vanskligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan avle på hunden om du ønsker det. Det er opp til deg, men nkk`s org. er jo privat og de kan godt nekte deg å registrere valper om du ikke følger deres rettningslinjer. Men å avle på hunden er helt altså opp til deg. Å få solgt valper utenom nkk systemet er kanskje vanskligere.

så egentlig så har jeg all "retten" på min side da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men la oss si at du ville avle på hunden, hvorfor vil ikke oppdretter/datter at du skal det? Hva er så galt med det, jeg mener, de gjør det jo selv, så med mindre hunden har noen alvorlige feil, så blir det jo egentlig litt dobbeltmoral å nekte deg å avle på hunden :unsure:

Det burde da ikke være noe problem å få chipet hunden i din adresse? Altså, din hund er jo (?) registret i nkk, og der står det navn på eier. Hos meg, som har blanding, så er han ikke registrert noen sted, eneste som kan bevise at han er min er min oppdretter, jeg har ingen kvitering eller lignende. Men alikevel får jeg jo registrere chippen i min adresse, selv om jeg ikke kommer med papirer som beviser at han er min. Så da skulle det jo ikke være noe problem for deg heller? Tviler på at de kommer og sier "gi meg papirer som beviser at bikkja er din, ellers får du ikke chippe henne"!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men la oss si at du ville avle på hunden, hvorfor vil ikke oppdretter/datter at du skal det? Hva er så galt med det, jeg mener, de gjør det jo selv, så med mindre hunden har noen alvorlige feil, så blir det jo egentlig litt dobbeltmoral å nekte deg å avle på hunden :unsure:

Det burde da ikke være noe problem å få chipet hunden i din adresse? Altså, din hund er jo (?) registret i nkk, og der står det navn på eier. Hos meg, som har blanding, så er han ikke registrert noen sted, eneste som kan bevise at han er min er min oppdretter, jeg har ingen kvitering eller lignende. Men alikevel får jeg jo registrere chippen i min adresse, selv om jeg ikke kommer med papirer som beviser at han er min. Så da skulle det jo ikke være noe problem for deg heller? Tviler på at de kommer og sier "gi meg papirer som beviser at bikkja er din, ellers får du ikke chippe henne"!...

oppdretter mener at hun ikke kan avles på fordi hun er for liten. det var også det hun sa var utstillingsfeilen! men en phalene tispe på 3 kg er ikke for liten...! så jeg skjønner ikke mye...

kan jo ihvertfall ringe til dyreklinikken å høre hvordan det er med chippinga! :)

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke så ofte her, men leser desto oftere. Og det er fascinerende hvordan NKK ofte blir syndebukk. Det er NKK som er "vanskelige" når det er noe som ikke går vår vei.

Har noen tenkt på at deres (strenge?) regelverk også er en beskyttelse? Hvis jeg eide en hund sammen med en annen person, og vi røk uklar, ville det jo være bittert om personen kunne gjøre hva den ville med hunden - som jeg også eide. Derfor skal begge eiere av hunden skrive under på papirene før et kull registreres. Eller hva om jeg løy, og sa at han som eide hunden med meg var død, slik at eierskifte skulle bli foretatt så jeg ble eneeier? Derfor må NKK ha en skifteattest, derfor skal pårørende underskrive. Det er faktisk også til beskyttelse for de som eier hunden, og for å være mest mulig sikker på at alle impliserte parter er enig.

Når det gjelder akkurat denne saken, ville jeg foreslått for datteren at hun ble medeier - dermed kunne hun forhindre enhver avl. Det burde oppdretter ha foreslått fra første stund; trådstarter sto som eier, hunden var registrert på hennes adresse, og oppdretter var medeier.

Jeg forstår veldig godt at du vil stå som eier - for eksempel er det jo morsommere å konkurrere med en hund det står ditt navn på, og det er ditt navn som ropes opp ved premieutdeling. Synes ingen - inkludert datteren - at det er litt ekkelt at navnet på en død person skal ropes opp og brukes i slike situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at du vil stå som eier - for eksempel er det jo morsommere å konkurrere med en hund det står ditt navn på, og det er ditt navn som ropes opp ved premieutdeling. Synes ingen - inkludert datteren - at det er litt ekkelt at navnet på en død person skal ropes opp og brukes i slike situasjoner?

det er dette jeg mener å, og har sagt det rett ut at jeg syns det er litt unaturlig at hun er registrert på en som er død! og at hun kommer til å være det i ganske mange år! (hun er 2 år nå!)

men jeg tror egentlig ikke at datter har lyst til å ha noe med hunden å gjøre, eneste er at hun føler at hun har et ansvar å ikke forandre på det moren avgjorde!

og jeg angrer selvfølgelig veldig på at jeg ikke gjorde noe med det med en gang jeg fikk hunden, men det var min første hund, så jeg var jo ikke akkurat no ekspert på området! :)

jeg skjønner bare ikke helt hva jeg skal gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å sette avlssperre på voksne hunder - det må gjøres ved første registrering. Så det er dessverre ingen løsning for deg.

Jeg mener at det burde være en ideell løsning for datteren å stå som medeier. Hun behøver ikke å ha noe med hunden å gjøre, men sørger for å oppfylle sin mors vilje (eller hva hun tenker). Eventuelt om det er noen andre som kan stå som medeier hun stoler på? Fars eier?

Du tilbyr deg selvfølgelig overfor datteren å betale eierskiftet selv (knappe 400 kroner, tror jeg).

Du nevnte å fjerne livmora, og det fraråder jeg på det sterkeste. De tispene jeg har møtt som har gjort det, har hatt store endringer både i fysikk og personlighet/mentalitet. Noen har blitt sure og gretne, noen late. Og pelsen vokser noe helt fryktelig, mange blir kroniske røytere. Spar deg og hunden for noe slikt, om ikke hunden blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...