Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens livskvalitet....

camilla bye-pedersen

Recommended Posts

Vi alle har vår egen måte å se på hva et godt hundeliv er.

Jeg syntes Chicka har et godt hundeliv når hun får sine daglige turer i skogen sammen med hunden til ei venninne av meg, de leker ikke så mye men er på tur sammen.

Hun får kvalitets mat så jeg er sikker på at allergien hennes holdes i sjakk og hun har bitebein fremme helttiden så jeg vet at tennene blir renset skikkelig (hun har colgate glis, ikke noe tannsten)

Hun får kun middags rester på søndagene når vi er hos bestemoren min og spiser middag, her hjemme får hun ikke rester fordi jeg mener hun kans spise sin egen mat og hun legger veldig fort på seg, så sånn sett er det lettere å holde vekten hennes med hennnes vanlige for.

Når jeg ser på min hund så ser jeg en hund med blank pels, klare øyne, flotte poter og livsgnist, da vet jeg at hun har et godt liv.

Og hun viser også at hun har et godt liv ved å like og være sammen med meg og det viser hun tydelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte dere om mitt hundehold for å gi et inntrykk av hva jeg legger i ordet livskvalitet for min hund. Selv om dere har andre meninger og en annen måten enn meg å gjøre tingene på, så har jeg da aldri kritisert det. Fortell heller hvordan deres hundhold er enn å kritisere mitt!

Du bør kanskje lese ditt eget startinnlegg når du mener vi kritiserer deg, for der er du rask til å kritisere en annen hundeeier. Du kaster stein i glasshus her nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom livskvalitet måles i oppfyllelse av ønsker og lyster, står det meget dårlig til her i huset! Den stakkars hunden kommer til kort på så mange områder...

Han kunne nok tenkt seg senga mi, men der ligger jeg.

Nystekte vafler til enhver tid, men han må nøye seg med hundemat.

Fritt ride-leide på alle tisper. Jeg har innført nulltoleranse og totalforbud.

Hilse med glade hopp på alle han ser. Han får ikke hilse på alle, og iallefall ikke hoppe.

Faste rutiner. Morgenturen i helgene blir noe senere enn vanlig, og ferien innebærer store endringer.

Aldri ha på bånd. Jeg tar hensyn til trafikk, redde folk og dyreliv / båndtvang.

Aldri være alene. Det er ikke alle steder og i alle anledninger en hund kan være med.

Ingen veterinærbesøk. Jeg vil ha han vaksinert og helsesjekket.

Jage katter. Jeg synes synd på katten og nekter han det.

La klørne i fred. Jeg liker ikke striper i gulvet og forkrøplede poter.

osv, osv, osv...

Hunden min er en hund og bare en hund! (Men verdens beste, selvfølgelig). Hva jeg synes en hunds livskvalitet er, er avhengig av mine verdier og syn på livet. Hadde han bestemt ville nok det blitt endringer på mange områder. Om han med det ville fått bedre livskvalitet? Se det betviler jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...