Gå til innhold
Hundesonen.no

Studielån,skole osv...


Ulvinne

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nå veldig lyst til og begynne med nettstudier hos nki, salg og service linja.

Det er et grunnkurs og en vk1 så blir det vel påbygging etterpå. De to kan jeg fikse på to år og det i fra min egen stue.. :)

Men, nki er godkjent av lånekassa så det er ikke noe problem.

Men så bor jeg hjemme(foreløpig), skal flytte, leiligheten jeg har fått tilbudet om koster 2.500 i mnd pluss strøm. Studielånet jeg eventuelt tar blir på 81.400 kroner. Jeg er arbeidsledig og det har jeg tenkt til og fortsette med til jeg er ferdig med utdanninga. For jeg satt og regnet på det: fulltidsstudie blir ca 8 timer om dagen, så om jeg står opp 08.00 og begynner lesinga så er jeg ferdig 4(jeg kan kanskje bli ferdig til 3), så si jeg begynner på jobb 4-5 og er da sikkert hjemme ved 10 tiden om kvelden. Hvor ble det av tid til bikkja? :unsure:

Det går jo ikke..

Men, om jeg bare studerer og skal leve av studielånet holder ikke det.. Etter studiet er betalt så sitter jeg igjen med ca 3000 kroner,-2500 i husleie da har jeg 500 kroner igjen til mat. Det er en dunk med bikkje mat det.. Hva skal jeg leve av?

Jeg får ikke stipend for jeg bor for nære foreldrenes hus.

Sosial kontoret hjelper meg vel ikke med sånt,for sist jeg var der fikkjeg beskjed om og begynne på skole så jeg kunne ta studielån og leve av det..

Aetat har jeg ingen krav hos så vidt meg bekjent og heller ikke trygdekontoret..

Hva gjør man da? :unsure: Er det noen som har noen som helst tips så blir jeg veeeeeldig glad.... Sitter med tårer i øya og skjelver her for jeg aner ikke hvordan jeg skal klare det her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta fagene som privatist istedet for som nettstudier. Da betaler du ikke annet enn bøker og eksamen (300 pr fag, ca). Det krever endel av deg, men er fullt mulig. Mange øker også karaktersnittet mye som privatister. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta fagene som privatist istedet for som nettstudier. Da betaler du ikke annet enn bøker og eksamen (300 pr fag, ca). Det krever endel av deg, men er fullt mulig. Mange øker også karaktersnittet mye som privatister. Lykke til:)

Er det med lærer osv eller? Kan du fortelle litt om det?

Du kan jobbe annenhver helg og en kveld i uka eller noe da. Det hjelper jo på.

Ja,det var ingen dum ide, men spørs vel om jeg tjener nok til husleien ved så lite jobbing?

Dobbelpost, bruk Sitér-knappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, ja kinkie greier Statens Lånekasse er :)

jeg studerer nå Vk1 salg og service ved nki, tok gk i fjor. kjempebrae greier! vel, stipend ordner du deg ved å gå til sosialkontoret og får de til å skrive et skriv som dokumenterer at du bor for deg selv. Jeg bodde i en leilighet ca 1 km fra mine foreldre, og jeg ordnet meg borteboerstipend! men da fikk jeg skolen til å dokumentere det for meg (vanlig videregående skole jeg studerte ved da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, ja kinkie greier Statens Lånekasse er :)

jeg studerer nå Vk1 salg og service ved nki, tok gk i fjor. kjempebrae greier! vel, stipend ordner du deg ved å gå til sosialkontoret og får de til å skrive et skriv som dokumenterer at du bor for deg selv. Jeg bodde i en leilighet ca 1 km fra mine foreldre, og jeg ordnet meg borteboerstipend! men da fikk jeg skolen til å dokumentere det for meg (vanlig videregående skole jeg studerte ved da).

Har du godt salg og service ved NKI? Lyst til og dele litt erfaringer med meg? Mange timer om dagen studerte du, fulltid eller deltid osv?

Hva kom du opp i i eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det var ingen dum ide, men spørs vel om jeg tjener nok til husleien ved så lite jobbing?

Hvis du finner deg en jobb som du kan jobbe både lørdag og søndag, eventuelt også ulike skift (kveld/natt) så tjener du mer enn om du bare hadde jobbet på dagtid. Hvis du i tillegg får en jobb som er oppe på helligdager, så kan du tjene mye penger i ferier (feks påske). Hvis du har dårlig råd må du kanskje belage deg på å måtte jobbe mye i ferier slik at du får spart opp penger. Dersom du skal bo nærme foreldrene dine, så kan du jo spise middag der en gang i uka eller to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg kan godt det :D

jeg tok grunnkurset på et halvt år, men hadde bare studieretningsfagene pga at jeg allerede har allmennfagene. da studerte jeg ganske intenst. jeg kom selvfølgelig opp i alle studieretningsfagene inklusive den tverrfaglige, fordi du må melde deg opp som privatist på den lokale skolen hvor du skal avlegge eksamen.

nå tar jeg vk1 over 1 1/2 år, og har det dermed myyyye løsere og friere. nå studerer jeg ikke så intenst. nå kan jeg jo kose meg med studeringen :)

skal du ha både studieretningsfagene og allmennfagene?

kurset koster jo en del, men skolepenger blir regnet ut av Statens Lånekasse, slik at det blir jo ikke mindre stipend/lån på deg. men jeg lurer på at det er et visst beløp de dekker opp til......? mener det var noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg kan godt det :D

jeg tok grunnkurset på et halvt år, men hadde bare studieretningsfagene pga at jeg allerede har allmennfagene. da studerte jeg ganske intenst. jeg kom selvfølgelig opp i alle studieretningsfagene inklusive den tverrfaglige, fordi du må melde deg opp som privatist på den lokale skolen hvor du skal avlegge eksamen.

nå tar jeg vk1 over 1 1/2 år, og har det dermed myyyye løsere og friere. nå studerer jeg ikke så intenst. nå kan jeg jo kose meg med studeringen :)

skal du ha både studieretningsfagene og allmennfagene?

kurset koster jo en del, men skolepenger blir regnet ut av Statens Lånekasse, slik at det blir jo ikke mindre stipend/lån på deg. men jeg lurer på at det er et visst beløp de dekker opp til......? mener det var noe i det.

Og der datt jeg av lasset.. :D

Studieretningsfagene og allmennefagene? (jeg trenger ordbok). Så vidt jeg skjønte av studiekatalogen var det et grunnkurs og en vk1, enkelt og greit.. :P Det var feil eller?

Så man klarer gk på 6 mnd? Jeg har regnet ut lån hos lånekassa(de har sånn fin kalkulator som gjør det), og 1 års fulltidsstudie kunne jeg få et lån på 81.400 kroner stod det..

kurset koster jo en del, men skolepenger blir regnet ut av Statens Lånekasse, slik at det blir jo ikke mindre stipend/lån på deg. men jeg lurer på at det er et visst beløp de dekker opp til......? mener det var noe i det.

Og det betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennfagene: Du må ha et visst anntal timer i norsk, engelsk, matte, historie osv for å få studiekompetanse. Studieretningsfagene vil si, f.eks på VK:1 naturbruk, naturforvaltning, plantedyrkning, husdyr, teknikk o.l. De fagene som er spesielle for studieretningen.

Privatist: Nei, ingen lærer her. Om du kontakter lærere på vgs i nærheten er som regel disse villige til å hjelpe om det er noe du lurer på. Å ta det som privatist vil si at du kjøper bøkene, lærer alt selv, og har en eksamen, som du kan ta opp igjen om du ikke er fornøyd med resultatet. Har selv vært privatist, og likte det veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen Ulvinne :D

en annen forklarte veldig godt hva studieretningsfag og allmennfag er. jeg har studiekompetanse, og det vil si at jeg ikke trenger allmennfagene, for de har jeg. hvis du ikke har gått allmennfag, eller gått et gk eller vk1 kurs før, så må du ha allmennfagene også.

jeg annbefaler ikke å ta gk på et halvt år slik jeg gjorde, det var mye hard jobbing, og da hadde jeg kun studieretningsfagene. :)

det jeg mener med skolepenger (Statens Lånekasse) er det kurset du kjøper hos Nki koster. det regner Lånekassen ut etter din søknad, og det trenger ikke du å opplyse om. jeg tror Gk for deg kommer til å koste ca 24 000,-, og du får skolepenger fra Statens Lånekasse, men hvor mye vet jeg ikke. men jeg mener å ha lest at det er inntil ett visst beløp. men du kan jo lese på Lånekassen sin nettside, eller ta en telefon til de, så får du jo vite det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...