Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund markerer og gjør ifra seg inne

SD

Recommended Posts

I litt over to og halv uke nå har jeg passet en italiensk myndegutt på 9 måneder som tilhører ei venninne av meg. Selv har jeg ei labradortispe på straks 14 måneder. Italieneren jeg passer blir hentet om tre dager og på en måte gleder jeg meg, selv om det har vært kjekt å ha han her. Eneste problemet, som jeg anser som et stort problem, er at han gjør i fra seg inne. Jeg fikk vite at han kunne markere litt inne da han nettopp har oppdaget denne muligheten. Det jeg da ikke visste er at det skulle være så mye markering og på alt hele tiden og det stinker piss inne i huset.

Jeg bor fortsatt hjemme og takk og lov så er ikke foreldrene mine hjemme, for da vet jeg ikke hva som har skjedd. Ikke bare markerer han ikke, men han tisser inne og bæsjer. Når han markerer løfter han foten og og når han bare tisser "sitter" han. Og dette gjør han hele tiden, har jeg vært så uheldig og glemt å lukke ei dør går han inn der og gjør i fra seg. Dere skal vite hvor mange teppet og klær o.l jeg vasket. Han må selvfølgelig gjøre ifra seg på klær, tepper, pledd, sofa og sengen. Jeg er ofte ut å lufter han og går som regel ut med han etter soving, mat og lek, slik som man gjør til renslighetstrening. Men han blir bare verre og verre. Verandadøren står oppe så og si 24/7 (selvfølgelig ikke når jeg sover) og han og min hund går ofte der ute å gjør i fra seg og leker og bare henger der ute, men så kan han komme inn å gjøre i fra seg.

Jeg passet han ei helg når han han var 3 mnd og da var han mye flinkere, han har og vært hos meg mye og vi har tilbringt mye tid sammen hjemme hos meg når eieren har vært her, da har han heller ikke vært så ille. Var med de en tur til Lillehammer ei helg og da så jeg ingenting til det problemet, da gjorde han aldri fra seg inne.

Det skal og sier at han har ridd på mi si frøken siden han var tre mnd og ever since. Da min hund aldri har brukt og sagt ifra, men heller lagt seg i buret sitt eller prøvd å kommet seg vekk og "spurt" meg om hjelp (ved å bruke sitt kroppsspråk) når han ikke ville gi seg, så har jeg sagt ifra til eieren at kanskje de skal prøve å få av han det der. Noe eiren nettopp har begynt med, men som tydeligvis ikke hjelper.

Så den første uka jeg passet han, holdt han på å ridd hele tiden på min hund. Og jeg så på hunden min at dette begynte hun å bli mektig lei av. Jeg mener og at det er uakseptapel oppførsel. Så det jeg prøvde forskjellige måter å få det av han. Den siste utveien var å legge ham i bakken hver gang han begynte å ri på hunden min. Ikke legge ham ned brutalt, men legge ham ned i bakken og vise at jeg dominerer over han og den ridinga er ikke tillatt. Dette hjalp mot jukkingen, men etter det ble det mye mer markering inne. Bortsett fra dette er han en fantastisk hund og koslig å være med og vi går veldig godt sammen. Det er bare dette lille, store problemet.

Spørsmålet er altså: Hvorfor gjør han dette? Er det markering for dominans, siden det ble mer markering inne etter at han ikke fikk lov å ri? Eller hvorfor gjør han dette? Og hvordan få en slutt på dette?

Og når han drar må jo jeg vaske over hele huset som stinker, hva bør jeg vaske med? Hva tar bort lukten verst? Og dessverre vet jeg jo ikke alle plassene han har markert seg, så jeg må jo vaske over absolutt alt som kan ha piss på seg. Jeg er ekstremt tett i nesen etter pollenallergi så jeg har ei heller noen luktesans :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markering inne kjenner jeg til. Min hund gjorde det lenge, men etter å ha tatt han på fersken to ganger og tatt han hardt på det, så gjorde han det ikke mer (nå må det nevnes at jeg har aldri tatt han hardt på å tisse inne, men å markere, også var det jo ikke brutalt hardt heller da). Jeg tror nok min gjorde det for å teste sine grenser og for å vise dominans da han var i sin første kjønnsmodning. Kan jo være at mynden og gjør det.

Ellers har jeg hørt at når valper forlater moren sin, så kan de tisse masse inne for at moren skal finne dem igjen ved å lukte urin, kanskje mynden gjorde dette for at eieren skulle komme tilbake? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...