Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisering


>Lene<

Recommended Posts

Hei,

Har en valp på 10 uker, og har sosialisert han en del allerede.

Men hvor stor "mengde" sosialisering er nødvendig, f.eks hvor mange ganger per uke?

Har hatt med valpen et par ganger til turområder, men det er sjeldent folk med hund vil stoppe opp for å hilse på. Så man må jo nesten ha "avtaler" for å få sosialisert hunden ordentlig.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at den viktigste sosialiseringen ikke nødvendigvis er mellom hunder, men heller den form for erfaring hunden får av å bevege seg i forskjellige miljøer. Møte mennesker, nye steder, nye lukter, nye underlag, nye fremkomstmidler, nye lyder etc etc...

Hunder møter du tidsnok og det viktigste i hundeoppdragelsen mellom hunder er allerede etablert. Det er bedre å unngå å treffe for mange fremmede hunder og heller fokusere på å gjøre hunden trygg, stabil, fokusert og rolig sammen med DEG i forskjellige situasjoner. Det er for meg den viktigste sosialiseringen du kan få og det er i den alderen hunden din er i nå at dette for alvor blir satt på plass.

Det at få mennesker med hunder stopper opp og vil leke er bare bra, da får du masse gratis trening i at valpen skal kunne passere hunder uten å måtte leke og hilse til enhver tid. :angry:

Glemte noe...

angående frekvens vil jeg si at to-tre dager i uka med små "treningsøkter" i varierte miljøer er fint. Ikke overdriv, men la hunden få lære seg at noen dager skjer det lite også. :(

Edit: dobbel post. Mod Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for sosialisering, masse sosialisering! Hele tiden... Bestandig! :(

Fra jeg fikk Bajas, min eldste hund, valgte jeg og ha han med på alt! Og nå har jeg to, og de er fortsatt med på alt.....

Dessuten ser jeg alt som sosialisering... En tur i posten, på butikken, bare ut i hagen for å tisse! Kan jo hende nabo`r eller lignende kommer forbi! Da fanger jeg de bare inn, gir de en godbit og ber de kose og ta på hunden min masse.... Og de gjør det med glede! :angry:

Jeg har en rase som kan bli sære og usikre hvis sosialisering uteblir! Derfor har jeg valgt å ha de med på alt.. Bare jeg skal kjøpe meg en hamburger f.eks er de med.. En liten tur ut av bilen kan være nok!

Derfor.. Sosialisering HVER eneste dag! Som sagt over korte økter, men HVER dag.... :rolleyes:

Jeg er også for at hundene skal hilse like mye på andre mennesker, som hunder! Lar gjerne ukjente folk holde og klappe for å gjøre hunden trygg!

Mulig jeg tar litt av her, men VIL ha en sosial og trygg hund som kan være med på alt jeg vil ha de med på...

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for sosialisering, masse sosialisering! Hele tiden... Bestandig! :angry:

Helt uenig!

Jeg tolker da altså sosialisering som omgang (og nærkontakt) med andre hunder og mennesker. I min verden foregår det kun med hunder jeg vet er trygge mot valper. Dette fordi jeg vet at ett uheldig møte der valpen får bank av en annen hund kan gi store problemer senere i livet. Heller litt for få, men gode og trygge hunder, enn litt for mye med hunder du ikke kjenner!

Alt du trenger er en hundeklubb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker nok litt i samme bane som Yngvil. Ta gjerne hunden med på masse forskjellig, men i små og trivelige doser om gangen. Vær likevel kritisk! Uheldige erfaringer påvirker valpen minst like mye som gode erfaringer. La derfor de gode erfaringene bli i overvekt. Ta også litt hensyn til hva slags utviklingsfase valpen befinner seg i (finnes litteratur om dette) og legg opp aktiviteter ut fra det.

I samme slengen må det vel også nevnes at det VI som hundeeiere - og mennesker, syns er hyggelig, trenger ikke være forenlig med hva valpen syns... (vi er mennesker, en hund er et dyr) Press aldri valpen når det gjelder mennesker eller andre dyr. Lær å lese signaler den sender ut (jf T. Rugaas)

Muffin lar sine valper bli løftet på og koset med av "alle".( Har sikkert fungert greit hos dere :angry:) Men jeg ville ikke uten videre begitt med ut på den strategien (litt avhengig av rase og individ). Jeg ville nok i hovedsak kun la nærmeste fortrolige bekjentskapskrets stå for denne type påtrengende sosialisering, men heller latt valpen selv få ta initiativ om den vil hilse på tilfeldige fremmede eller ei.

Jeg leser om flere som mener å ha sosialisert hunden sin "etter boka", men har likevel fått en sky/utagerende hund. Kanskje kan det bli for mye av det gode også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke dere tro at jeg sender min valp på 12 uker bort til fremmede hunder, uten at jeg vet hvordan den hunden er..... Jeg spør alltid hundeier om hunden er "snill" mot andre hunder! Vil jo ikke at min valp skal bli ødelagt heller...

Ja.. Jeg lar alle og enhver av mennesker ta og kose med min hund, hvis menneskene vil! Dette syntes jeg er bra.. Og min eldste hund, som har gjennomgått akkurat de samme ritualene som min valp, er meget trygg på alle typer mennesker...

Hvordan tror du/dere det blir på en utstilling f.eks, hvis deres hunder ikke er vant til å bli tatt på av ukjente mennesker? Den KAN, legg merke til hva jeg skriver, KAN bli så usikker på dommer at den faktisk hogger etter den, nettopp fordi den ikke er vant til å bli tatt på...... Eller den blir usikker på en annen måte.. Ved å trekke seg sammen!

Når jeg har med min valp på utstilling, for sosialiseringens skyld :rolleyes:, putter jeg den i fanget på ukjente mennesker.. Dette har de bare godt av, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har en valp på 10 uker, og har sosialisert han en del allerede.

Men hvor stor "mengde" sosialisering er nødvendig, f.eks hvor mange ganger per uke?

Har hatt med valpen et par ganger til turområder, men det er sjeldent folk med hund vil stoppe opp for å hilse på. Så man må jo nesten ha "avtaler" for å få sosialisert hunden ordentlig.

Hva mener dere?

Det var en sosialieringstråd her for noen dager siden med en liste. Du kan jo se om du finner den. Jeg er enig med de som sier at du kan ta det litt med ro. Han skal jo lære at han ikke skal bort til alt og alle, like mye som han skal lære seg at andre hunder og mennesker er koselig å møte på. Så det er ikke så farlig om han ikke hilser på alt dere møter på. Snarere tvert i mot. Avtalte møter er lurt. Avtal "tannsjekk" og fysisk håndtering med noen som han ikke kjenner. Lær ham at mennesker som bøyer seg fram for å hilse, er litt dumme, men hyggelige :angry: . Han trenger ikke å sitte på fanget til fremmede. Han blir jo en tollermann og skal ned på bakken! Dette går sikkert bra! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...