Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan hunden din?

42526282028292

Recommended Posts

Skrevet

Jeg glemte at Maiko kan "slipp" og "snu deg" (pleier å si snu deg, når jeg bader han i badekaret og sal vaske andre siden) :D ...Og så kan han sitte bamse.

Det er så utrolig mange ting han kan! Jøje meg!

Ja,og Theo kan krype å snakke på kommando ôgså

Skrevet

Oj... Gamlefar Trevi på 11 har jo hatt et helt liv på å lære alt mulig... Kom aldri så langt som til å konkurrere med han, da jeg mistenker han for å ha ADHD (og nei... det er ikke hoftene og albuene det er snakk om :( )

Men litt kan jo han:

de obligatoriske:

- navnet sitt (etter så mange år skulle det bare mangle)

- sitt/sitt deg/sitt deg ned/sitt opp

- dekk/ligg/legg seg/gå og "ligg" deg (bergenser) og alle varianter av den

- stå (eller det blir jo da "ståååååååååååh" *labber seigt videre og later som han ikke hører*)

-bli (under tvil av og til, men hvis han setter sjelen sin i det, kan jeg gå så langt jeg vil)

- på plass/fot

- kom/hit/komme her

- nei/ikke/slutt

- ti stille/hysj/slutt å mas

- "ka sa eg?!" (med streng stemme, når han ikke gidder å høre etter på hva jeg sier... så gjør han det, med hørbare protester)

- rull rundt (ikke så bra nå lenger, siden han begynner å bli gammal og støl)

- bukk - med kommando/kropps- og håndbevegelse

- på to (tenkte aldri på å lære han bamse) - heller ikke så stødig lenger...

- si hadet (bjeffer høyt og skingrende to ganger)

- si god natt (bjeffer hést og stille)

- pass på (*boff*)

- henne *navnet**tingen*

- hold fast (brukes gjerne når jeg passer mindre hunder og ikke gidder å holde de i bånd... da gjør onkel Trevi det, heller motvillig, men han gjør det nå)

- drikke vann/ spis maten din (han har vært en matvegrer i 11 år nå)

- rist deg (veldig praktisk i bergen ;) )

- labb/high five (begge, annenhver osv)

- hopp over, oppå

- gå under, over, ved siden av, rundt

- suss (ikke alltid like kjekt når han gjør det på eget initiativ etter å ha tygget på ett eller annet griseri fra dyrebutikken)

- kos (samme som over)

kommer ikke på alt i farten, men jeg vet det er mer...

Lille Roma på nesten 12 uker kan ikke så veldig mye enda:

- navnet (roma)

- sitt

- bamse (nesten... litt dårlig balanse foreløpig... *hehe*)

- dekk

- bli (veldig greit når det har vært vått ute... eneste problemet er at når hun ser tørkeduken kommer hun stormende og vil leke :D )

- nei (skjønner gjør hun, men høre etter er noe annet)

- Roma være flink jente å tisse (den er jeg stolt av.. hadde hun bare vært like flink til alt det andre...)

- komme kom (er ikke så streng på innkallingen enda... hun kommer når jeg stikker av... hehe)

- nammenammenam (om ikke innkallingen eller løpingen hjelper, kommer hun garantert på denne *hehe*)

- begynner å skjønne navnene på meg og sambo...

og mer skal det bli

*puh*

Skrevet

Jeg må bare si det: Kan og kan.... Kommer det en katt, kan Fibi plutselig ingen verdens ting! Eller hun er verdensmester i en atferdsskjede jeg ikke har forsterket frem, iallfall! Sukk!

Skrevet

Kite kan appellmerke øvelsene.

Agility

Sitte ekkorn

Snurre foran meg når jeg går

high five

gi labb

"hvor er pus?" - leter etter pus og bjeffer veelidig mye, prøver å jage pus :D

Hoppe opp(i armene mine)

"kan mamma få nuss?" - løper bort og slikker i ansiktet

"gå!" - går sånn noenlunde der jeg peker.

Ligg og ligg helt(ligge på siden med hodet på bakken)

"Dø!" - ligger på ryggen og er død, har begynt å gå over i en rull rundt

"beskytt" - begynner å bjeffe og evt. knurre mot potensiell fare :(

danse - gå på to ben.

hopp opp - på ting

gå inn - gå inn i huset eller inn en bort

gå ut - samme prinsipp som gå inn

opp trappa - går opp trappa

ned trappa - går ned trappa

gå og leg deg - legger seg ned et sted

gå i buret - går i buret

gå på do - går og gjør fra seg

Selvfølgelig kan han også:

sitt

dekk

stå

kom

bli

osv...

Dette var de jeg kom på nå, han kan sikkert noe mer, men... ;)

Lærer inn Skamme seg og Bukke.

Men det må sies at han ikke "kan" alle øvelsene, skjer det noe annet spennende må jeg enten bruke 20 kommandoer eller bare la han slippe å gjøre øvelsen. :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...