Gå til innhold
Hundesonen.no

SOS hundehjelpen idag


Velvet86

Recommended Posts

Finnes det egentlig noen typisk miniatyrhund, da? Det er jo like store forskjeller i gemytt og egenskaper på miniatyrrasene som det er på større raser. Jeg kan ikke se at det er noen større forskjell mellom pommen og de andre miniatyrrasene enn forskjellene mellom miniatyrrasene generelt.

Det er jeg enig i. Jeg bare mener at pommen er i den "skarpere" delen av skalaen.

Vipsen: Det er godt mulig! Er ikke alltid like lett med slike begreper i hundeverden, da man som regel legger ulike ting i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette vet jeg ikke hvor du har fra. For pommer demper,knurrer og går vekk leeenge før de i det hele tatt tenker på å angripe

Det er ikke noe jeg har synset meg frem til.. Men det var det programlederen sa.. Og da lurte jeg på om de som kjenner rasen er enig eller uenig?

Hvorfor kan man egentlig lese flere steder at pommen ikke bør være i familier med barn under syv år da? Er det fordi den er så skjør, og kan brekke beina? eller er det for at den kan være ganske "hissig"?

jeg bare lurer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe jeg har synset meg frem til.. Men det var det programlederen sa.. Og da lurte jeg på om de som kjenner rasen er enig eller uenig?

Hvorfor kan man egentlig lese flere steder at pommen ikke bør være i familier med barn under syv år da? Er det fordi den er så skjør, og kan brekke beina? eller er det for at den kan være ganske "hissig"?

jeg bare lurer..

Det kan godt være fordi den er så liten ja, sånn er det vel med de fleste miniatyrer. Pleier i alle fall å stå det om papillon og chihuahua også. Det er nettopp fordi barn lett kan finne på å plukke opp hunden, og slippe den rett ned igjen når de er leie. Det er også andre uhell som kan forekomme mellom små barn og små hunder. Selvsagt er det ikke umulig, men det krever litt :lol: Min papillon på 2kg er forøvrig bestevenner med søskenbarnet mitt på 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg sagt at jeg har møtt flere slike pommer enn du?

Jeg sier bare at den generelle oppfatningen er sånn, i alle fall i "mine kretser". Mener ikke du også at det er forskjeller i gemyttet til en pomme og en cavalier, eller en mops for den saks skyld?

Eeeehhhh, jeg har aldri sagt at du sier at du har møtt flere pommer enn meg. Jeg snakker om generelt.

Det jeg blir irritert på er at pommen er en SPISS hund, de BJEFFER for å gi beskjed,kommunisere,kose,advare, ja til det meste. Men det er syns at mange ikke klarer å sjeldne mellom de forskjellige typene med bjeff og de blir stemplet som "nebbete" og gneldrete. Ja de bjeffer mer enn andre raser i andre grupper, men det er pga det ligger bakover fra gammel tid og de bruker stemmen til det meste.

Jo pommen har et helt annet gemytt enn en cavalier, men betyr det at den er hissigere? Nope, en cavalier kan bli like hissig den hvis den blir behandlet på samme måte som den pommen på tv ble - som en baby som omtrent ikke kan gå selv.

Hvorfor kan man egentlig lese flere steder at pommen ikke bør være i familier med barn under syv år da? Er det fordi den er så skjør, og kan brekke beina? eller er det for at den kan være ganske "hissig"?

Pommen er liten. Derfor kan den lett brekke beina hvis unger mister den. pluss at unger kan lett begynne å bruke den som "kosebamse" siden den er så liten og søt. Så det burde heller stått "Pommer skal ikke leve i samme hus som barn som ikke vet hvordan man behandler hunder" og når man tenker på det på den måten - hvilke hund burde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo pommen har et helt annet gemytt enn en cavalier, men betyr det at den er hissigere? Nope, en cavalier kan bli like hissig den hvis den blir behandlet på samme måte som den pommen på tv ble - som en baby som omtrent ikke kan gå selv.

Da er vi uenige. :lol: Jeg mener at en pomme mye lettere blir hissig enn en cavalier, på generell basis selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christina har du dokumentasjon på at pommen blir lettere hissig en f.eks en cavalier? Da vil jeg iallefall gjerne se det.

Isåfall hvor har du fått slike oppfatninger fra?

Neimen i alle dager. Når ble det nødvendig å dokumentere sine meninger? Jeg understreket til og med at det var min mening. Så nei, det har jeg ingen dokumentasjon på. Det kan også godt være at jeg tar feil! Men ut i fra den raselæren jeg har hatt, både på kurs, skolen og ellers i hundelivet, så er det altså sånn. Det jeg derimot kan påstå med mye større sikkerhet er at papillon har mye lettere for å bli hissig enn fx cavalier og tibetansk spaniel. Dette har jeg heller ingen dokumentasjon på, men jeg har sett nok eksempler på det. Noen raser reagerer lettere med "aggressiv oppførsel" enn andre, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pommen er en vel spisshund, ikke en spiss hund? :lol:

Når det er sagt; treneren i SOS hundehjelpen hjelper jo eiere hvis hundekunskaper er godt under nullpunktet - så litt "enkel" forklaring (dvs sette ting på spissen, bruke ord som "vanlige" folk forstår osv) er nok ofte påkrevd for å få slike til å forstå. Kanskje det var derfor hun omtalte pommen slik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei de er en spisshund :lol:

Men jeg syns det er virkelig synd hvis folk får det intrykket av pommen at de er lett hissig,små gneldrebikkjer og har lavere aggressjonsterskel enn andre raser. For det er slett ikke tilfellet. Hvis pommer blir behandlet med respekt slik som hunder skal så er det helt flotte familiehunder med INGENTING vondt i seg.

Og behandler man en tibbe på samme måten som hun damen gjorde med pommen sin så skal jeg LOVE deg at den hadde blitt likedan. Var det ikke en annen rase de hadde også? Og den var ikke akkurat silkebløt den heller.

Jeg syns det er trasig når folk kaller pommene hissig når de egentlig ikke vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei de er en spisshund :lol:

Men jeg syns det er virkelig synd hvis folk får det intrykket av pommen at de er lett hissig,små gneldrebikkjer og har lavere aggressjonsterskel enn andre raser. For det er slett ikke tilfellet. Hvis pommer blir behandlet med respekt slik som hunder skal så er det helt flotte familiehunder med INGENTING vondt i seg.

Og behandler man en tibbe på samme måten som hun damen gjorde med pommen sin så skal jeg LOVE deg at den hadde blitt likedan. Var det ikke en annen rase de hadde også? Og den var ikke akkurat silkebløt den heller.

Jeg syns det er trasig når folk kaller pommene hissig når de egentlig ikke vet hva de snakker om.

Der sier du det jo faktisk selv. De hadde en Pekingneser, denne hadde de før "Teddy PomPom" kom i hus, og denne var da helt grei å ha med å gjøre. Derimot når Teddy kom i hus, ble også pekingneseren med på ugangen, selv om den også da var mye greiere enn Teddy. Dette trenger helt klart ikke å ha med rase å gjøre, det kan ha med individ å gjøre, men det er nå et eksempel på det jeg prøver å få fram. Enkelte raser har lettere for å bli hissige enn andre. Kanskje pommen ikke egentlig er sånn, men mange raser er det. Greit at man kan få en hvilken som helst rase sånn, men noen blir sånn enklere enn andre. Akkurat som det er lettere å få en BC til å "gå på veggene" enn en St. Bernhard.

For meg er dette så selvsagt at jeg kan liksom ikke forstå at det skal være noe å krangle på, men man er nå forskjellige...

For å presisere det en gang til, så sier jeg ikke at noen raser er født hissigere enn andre, men at det skal mindre til for å få dem hissige. Det finnes selvsagt også individuelle unntak, men det er faktisk som regel lettere å trekke opp en liten terrier enn en diger mastiff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette så selvsagt at jeg kan liksom ikke forstå at det skal være noe å krangle på, men man er nå forskjellige...

Man hallo i luken! For deg er det selvsagt, men hva med meg som faktisk har rasen?!

Og det er en til som har svart i dette inlegget som har rasen, og som ble like sjokka som meg av å se pommen oppføre seg slik, nettopp fordi at dette er ikke rasetypisk!

Og selv om jeg har en hund som ikke glefser når man løfter den/tar på den så betyr jo ikke det at andre i rasen kan det, men pommen har ikke lettere å bli hissig enn andre raser!

Om du syns det er så selvsagt så syns jeg at det bare viser at du har satt deg en fordom du ikke vil endre på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hallo i luken! For deg er det selvsagt, men hva med meg som faktisk har rasen?!

Og det er en til som har svart i dette inlegget som har rasen, og som ble like sjokka som meg av å se pommen oppføre seg slik, nettopp fordi at dette er ikke rasetypisk!

Og selv om jeg har en hund som ikke glefser når man løfter den/tar på den så betyr jo ikke det at andre i rasen kan det, men pommen har ikke lettere å bli hissig enn andre raser!

Om du syns det er så selvsagt så syns jeg at det bare viser at du har satt deg en fordom du ikke vil endre på :D

Så du ikke hva jeg skrev?

Jeg sier jo at, ok, kanskje pommen ikke er sånn! Kan godt være jeg har tatt feil angående denne rasen, jeg kjenner den ikke så godt. Men fortsatt blir enkelte raser lettere hissig enn andre. Mulig pommen er en som tåler veldig mye før den tenner, jeg trodde ikke den var sånn, men om du sier det, så skal jeg ikke krangle på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Pomeranian must know the owner is the boss, or he will not listen. This breed may become too demanding if the owner allows it. Not recommended for very young children. Too much attention from children can make these dogs nervous and they may become snappish. (www.dogbreedinfo.com/pomeranian)

Så her er det ikke snakk om at barna kan løfte de opp og slippe de i gulvet.. Så kanskje det ikke er bare det som menes da (med at de ikke passer sammen med små barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Pomeranian must know the owner is the boss, or he will not listen. This breed may become too demanding if the owner allows it. Not recommended for very young children. Too much attention from children can make these dogs nervous and they may become snappish. (www.dogbreedinfo.com/pomeranian)

Så her er det ikke snakk om at barna kan løfte de opp og slippe de i gulvet.. Så kanskje det ikke er bare det som menes da (med at de ikke passer sammen med små barn)

Tror ikke man skal stole så altfor mye på alt man leser om div raser. Leter man godt nok finner man feilinformasjon om alle raser. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Pomeranian must know the owner is the boss, or he will not listen. This breed may become too demanding if the owner allows it. Not recommended for very young children. Too much attention from children can make these dogs nervous and they may become snappish. (www.dogbreedinfo.com/pomeranian)

HAHAHAHAHAHA det er noe av det TEITESTE jeg har lest på lenge!

Altså, hvilke hund blir ikke "snappete" av å bli plaget lenge av små unger?!?

EDIT:Og jeg står fremdeles på at pommer demper,trekker seg unna og viser tydelig at de er ukomfortabel før de i det hele tatt tenker på å snappe etter noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHAHAHA det er noe av det TEITESTE jeg har lest på lenge!

Altså, hvilke hund blir ikke "snappete" av å bli plaget lenge av små unger?!?

EDIT:Og jeg står fremdeles på at pommer demper,trekker seg unna og viser tydelig at de er ukomfortabel før de i det hele tatt tenker på å snappe etter noen!

For å pirke litt så står der faktisk "oppmerksomhet fra barn" og ikke noe om plaging.. Min hund elsker oppmerksomhet fra barn, så nei hun ville nok ikke snappet etter et barn etter aldri så mye oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å pirke litt så står der faktisk "oppmerksomhet fra barn" og ikke noe om plaging.. Min hund elsker oppmerksomhet fra barn, så nei hun ville nok ikke snappet etter et barn etter aldri så mye oppmerksomhet!

Da vet ikke de som skrev beskrivelsen masse om pommer!

Hvis du vil krangle og tro at pommen er mannevond mot barn så "be my guest". Men det er slett ikke fakta!

Pommer som er vant med barn og vet at de er snille tåler masse før de gir lyd fra seg.

Og andre raser som ikke får fred, og prøver å dempe, og trekke seg unna men ser at det ikke hjelper vil også få nok tilslutt. I promise!

Pito knurrer når hun har fått nok, og da vet alle søsknene mine at "Nå er det alvor" selv om de som oftest ser på hunden lenge før hun knurrer at hun har fått nok og lar henne være i fred.

En pom tåler like masse fra barn som en annen rase hvis de er vant med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...