Gå til innhold
Hundesonen.no

Et lite sukk

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Fikk bare lyst til å dele dene historien med dere :P

Altså..En nabo som bor 200 meter unna her, er over 80år, og hadde en liten Corgi.

Hu var dårlig til fots, og hunden fikk være ut en gang om dagen, for å tisse og bæsje.

Hunden var over 10 år, men uansett måtte hu jo få tur hu også.

Dattera til dama, (som ikke kjenner meg så godt) spurte alle veninnene mine om de ville gå med hunden 1-2 ganger om dagen, og aktivisere henne for å få penger.

De sa nei, fordi at de hadde andre ting og gjøre.(skal legges til at de orker så viidt og gå tur med hunden sin).

Desverre fant de ingen til å gå tur med Pia. Dattera bor laaangt unna, og kan ikke kjøre hit en til to ganger om dagen.

Lille Pia ble stakkars avlivd, 10 år gammel, og det pga late folk.

Når det var forseint, fikk jeg høre om det, og tilbød meg og stelle med hunden, gå turer med den, helt gratis, med selvfølgelig forsent. Gjett om dattra til den gamle dama ble lei seg da..... :icon_redface:

Til veterinæren, så sjekket de henne også..De fant forkalkninger,og rett etter ble hun avlivd.

Rest in peace Lille,søte Pia :P

Må du få mye mosjon og aktivisering oppe i himelen :rolleyes:

Skrevet

Nei så trist :icon_redface:

Så dumt når hunder må avlives p.g.a. menneskers lathet <_<

Rest in peace Pia :P

Håper du får det bedre der du er nå :rolleyes:

Skrevet

Ser ikke helt at dette har med latskap å gjere... Les hva du skriver da: dame over 80 år, dårlig til fots, datter for langt borte til å hjelpe, hunden over 10 år gammel...(ikke lett å omplassere da)

Sånn jeg leser innlegget ditt, så er det som kan prøves, prøvd.

Guest Christine
Skrevet

Joda...Men nesten alle naboer og veninner i nærheten av huset hennes, ble spurt pent om å gå tur med hunden. De tilbød penger, men de sa at de ikke orka...

Det har litt med latskap og gjøre...

Har ingenting med dattera som boor laaangt unna og dama og gjøre altså

Skrevet

Er ikke enig i det heller jeg... For det er ikke naboene sitt ansvar å lufte hunden. klart det hadde vært supert om noen av naboene såg seg tid og mulighet til å lufte, men man må få lov til å si nei uten at det blir sett på som latskap eller uvilje...

Er ikke ute etter å krangle, ser det bare på en litt annen måte enn deg tror jeg...

Guest Christine
Skrevet

Neida..Klart det ikke er anboens ansvar.

Men jeg synes faktisk de kunne ha vært så greie, og gjort det jeg...

Edit: Ja, jeg tror vi ser det på to forskjelige måter..Men det er sånn det er vettu :icon_redface:

Skrevet

Enig med Ricco her. Selvsagt kunne det vært fint hvis noen av naboene hadde hatt lyst til å gå tur med hunden, men det hadde de altså ikke. Det er IKKE naboene sin hund, og de skal i alle fall slippe å ha dårlig samvittighet fordi de sa nei til å gå tur med naboens hund, og den da ble avlivd. Det har da over hodet ingenting med dem å gjøre. Greit, eierne av hunden kunne sikkert prøvd hardere, f.eks. lagt ut annonse i avisa e.l. for å nå ut til flere folk (som f.eks. deg), men hun var nå gammel, både damen og hunden.

Skrevet

Nei vettu hva! Tenk å prakke på naboene dårlig samvittighet pga de ikke har tid og energi til å gå tur med hunden!

Det er ikke dems feil at hunden ble avlivet...Tenk deg litt om da :D

Skrevet

Jeg synes nå at datteren knne tatt over hunden(hvis hun ville, da).. da hadde hun jo ikke trengt og dra så langt :blush:! Pappa tok over hunden til bestefar, bonza, når bestefar ble for gammel.. :D

Skrevet

Det er jo ikke alltid at folk har tid,lyst og energi til å ta over en hund da. Og da er det bedre at hunden får slippe når den er såpass gammel, enn å bo hos en familie som egentlig ikke har tid eller lyst til å ha hund.

Guest Christine
Skrevet

Neida...Skal ikke prakke på de dårlig samvittighet.

Jeg syne bare det er litt synd, at alle så nei...

Men snakka litt med mamma ista, og hu fortalte meg mer om det.

Egentlig er hunden litt heldig og, som kunne få slippe forkalkningene, og komme til en plass uten smerte.

forresten så skaffet dattera seg netopp en Samojed så...Tid og energi har de nok:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...