Gå til innhold
Hundesonen.no

Et lite sukk

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Fikk bare lyst til å dele dene historien med dere :P

Altså..En nabo som bor 200 meter unna her, er over 80år, og hadde en liten Corgi.

Hu var dårlig til fots, og hunden fikk være ut en gang om dagen, for å tisse og bæsje.

Hunden var over 10 år, men uansett måtte hu jo få tur hu også.

Dattera til dama, (som ikke kjenner meg så godt) spurte alle veninnene mine om de ville gå med hunden 1-2 ganger om dagen, og aktivisere henne for å få penger.

De sa nei, fordi at de hadde andre ting og gjøre.(skal legges til at de orker så viidt og gå tur med hunden sin).

Desverre fant de ingen til å gå tur med Pia. Dattera bor laaangt unna, og kan ikke kjøre hit en til to ganger om dagen.

Lille Pia ble stakkars avlivd, 10 år gammel, og det pga late folk.

Når det var forseint, fikk jeg høre om det, og tilbød meg og stelle med hunden, gå turer med den, helt gratis, med selvfølgelig forsent. Gjett om dattra til den gamle dama ble lei seg da..... :icon_redface:

Til veterinæren, så sjekket de henne også..De fant forkalkninger,og rett etter ble hun avlivd.

Rest in peace Lille,søte Pia :P

Må du få mye mosjon og aktivisering oppe i himelen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt at dette har med latskap å gjere... Les hva du skriver da: dame over 80 år, dårlig til fots, datter for langt borte til å hjelpe, hunden over 10 år gammel...(ikke lett å omplassere da)

Sånn jeg leser innlegget ditt, så er det som kan prøves, prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Joda...Men nesten alle naboer og veninner i nærheten av huset hennes, ble spurt pent om å gå tur med hunden. De tilbød penger, men de sa at de ikke orka...

Det har litt med latskap og gjøre...

Har ingenting med dattera som boor laaangt unna og dama og gjøre altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig i det heller jeg... For det er ikke naboene sitt ansvar å lufte hunden. klart det hadde vært supert om noen av naboene såg seg tid og mulighet til å lufte, men man må få lov til å si nei uten at det blir sett på som latskap eller uvilje...

Er ikke ute etter å krangle, ser det bare på en litt annen måte enn deg tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Neida..Klart det ikke er anboens ansvar.

Men jeg synes faktisk de kunne ha vært så greie, og gjort det jeg...

Edit: Ja, jeg tror vi ser det på to forskjelige måter..Men det er sånn det er vettu :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ricco her. Selvsagt kunne det vært fint hvis noen av naboene hadde hatt lyst til å gå tur med hunden, men det hadde de altså ikke. Det er IKKE naboene sin hund, og de skal i alle fall slippe å ha dårlig samvittighet fordi de sa nei til å gå tur med naboens hund, og den da ble avlivd. Det har da over hodet ingenting med dem å gjøre. Greit, eierne av hunden kunne sikkert prøvd hardere, f.eks. lagt ut annonse i avisa e.l. for å nå ut til flere folk (som f.eks. deg), men hun var nå gammel, både damen og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå at datteren knne tatt over hunden(hvis hun ville, da).. da hadde hun jo ikke trengt og dra så langt :blush:! Pappa tok over hunden til bestefar, bonza, når bestefar ble for gammel.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid at folk har tid,lyst og energi til å ta over en hund da. Og da er det bedre at hunden får slippe når den er såpass gammel, enn å bo hos en familie som egentlig ikke har tid eller lyst til å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Neida...Skal ikke prakke på de dårlig samvittighet.

Jeg syne bare det er litt synd, at alle så nei...

Men snakka litt med mamma ista, og hu fortalte meg mer om det.

Egentlig er hunden litt heldig og, som kunne få slippe forkalkningene, og komme til en plass uten smerte.

forresten så skaffet dattera seg netopp en Samojed så...Tid og energi har de nok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...