Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg velge?


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Tror kanskje flaten som du nevnte kunne passet, den er jo ikke for tung heller.

De fleste flatter er jo perfekt til det du ønsker også, og det er et par oppdrettere som avler spessielt på akkurat det du ønsker. Men enige som en del andre sier på raser som hadde passet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hehe, nå fikk jeg plutselig veldig lyst til å overtale deg til å se nærmere på australsk catteldog :)

http://www.cattledog.no/willacarra/

Ellers så ville jeg anbbefale den løpske villhunden til deg, flotte hunder, utholdende og gode til både trekk og lydighet.

Oki, det skulle ikke så mye til for å sette cattledogen opp på interessante-raser-lista. Problemet med dem er vel egentlig bare det at jeg aldri har møtt en "live". Men etter det jeg leser om dem på nette virker det virkelig som en rase som kan passe meg. Er det noen som har noe mer kjennskap til rasen? Eller i det hele tatt møtt ett eksemplar? Er de veldig sjeldne i Norge?

Hva er en løpsk villhund (bortsett fra en villhund med løpetid :D )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tusen takk for svar alle sammen!

Working Kelipe hadde jeg nesten glem! Det virker ihvertfall som hunder med skikkelig futt i :D . Jeg skal se litt mer på dem. Men der har jeg problemet med brukskonkurranser da. Men så så jeg noe som gjorde meg litt forvirra (se sitatet)

Her er et sitat fra http://www.workingkelpie.no/Default.asp?WC...8&frame=doc

"Eg vil gjerne fokusere på at frå 1. juli 2002 er ”working kelpie” godkjent som egen rase av Norsk Kennel Klub. Norsk sau og geit er frå samme tidspunkt utpeikt som spesialklubb for"

Men så gikk jeg inn på nkk.no og der sto ikke WK oppført under rasene. Jeg har funnet flere andre steder på nettet også som sier at WK skulle bli godkjent av NKK i 2002. Hva betyr dette?

Jeg skal lese mer om begge Kelpie variantene. Eneste minus jeg kan se med AK er at den er litt liten, men det er bare etter min smak, så det skal jeg nok klare :wacko: . Og så er det vel en del som er skuddredde, men det er vel ett mulig problem uansett hvilken høytflyvende gjeterrase jeg velger.

Wk blir registrert hos NKK med bakgrunn i at Norden tidligere ikke hadde delt rasen. Derfor fortsetter NKK å føre registrering i sitt register. WK kommer aldri til å bli godkjent som rase av FCI pga dem som driver med rasen ikke har noe interesse av å skrive en eksteriør standar på rasen. Rasen avles kun med fokus på gjeteregenskaper!

AK er det drevet mye avl av i Sverige og det posetive med det er at dem Mental tester hundene sine. Det er meget få AK som er skuddredde Noen er skudd berørte, men det er ikke noe utbredt problem. Om du er kjent med MH tester så ligger snitte på rasen på 2.(1 en skuddfast, 5 er skudd redd) Teksten til en 2'er i protokollen er: Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet.

Du kan lese mer om gjennomsnitte til dem fleste brukshund raser her Der ligger det rase gjennomsnitt på AK,WK, A.Cattledog og lapsk Vallhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Wk blir registrert hos NKK med bakgrunn i at Norden tidligere ikke hadde delt rasen. Derfor fortsetter NKK å føre registrering i sitt register. WK kommer aldri til å bli godkjent som rase av FCI pga dem som driver med rasen ikke har noe interesse av å skrive en eksteriør standar på rasen. Rasen avles kun med fokus på gjeteregenskaper!

AK er det drevet mye avl av i Sverige og det posetive med det er at dem Mental tester hundene sine. Det er meget få AK som er skuddredde Noen er skudd berørte, men det er ikke noe utbredt problem. Om du er kjent med MH tester så ligger snitte på rasen på 2.(1 en skuddfast, 5 er skudd redd) Teksten til en 2'er i protokollen er: Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet.

Du kan lese mer om gjennomsnitte til dem fleste brukshund raser her Der ligger det rase gjennomsnitt på AK,WK, A.Cattledog og lapsk Vallhund.

Takk, det forklarte saken! Ble bare litt forvirra ett øyeblikk :D

Har du lyst til å fortelle litt om Kelpien? Hvordan var det å få den første kelpien i hus, hvordan er det å trene med en kelpie (lp, bruks, ag osv), har de lett for å ta av/koke over eller er de konsentrerte når de jobber, er det spesielle ting som kan være problematiske med en kelpie? Jeg heller litt mot den australske kelpien for øyeblikket :wacko: (etter som working kelpien ikke er registrert og jeg vil starte brukskonkurranser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Takk, det forklarte saken! Ble bare litt forvirra ett øyeblikk :D

Har du lyst til å fortelle litt om Kelpien? Hvordan var det å få den første kelpien i hus, hvordan er det å trene med en kelpie (lp, bruks, ag osv), har de lett for å ta av/koke over eller er de konsentrerte når de jobber, er det spesielle ting som kan være problematiske med en kelpie? Jeg heller litt mot den australske kelpien for øyeblikket :wacko: (etter som working kelpien ikke er registrert og jeg vil starte brukskonkurranser).

Sender deg en PM jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, det skulle ikke så mye til for å sette cattledogen opp på interessante-raser-lista. Problemet med dem er vel egentlig bare det at jeg aldri har møtt en "live". Men etter det jeg leser om dem på nette virker det virkelig som en rase som kan passe meg. Er det noen som har noe mer kjennskap til rasen? Eller i det hele tatt møtt ett eksemplar? Er de veldig sjeldne i Norge?

Hva er en løpsk villhund (bortsett fra en villhund med løpetid :wacko: )?

Hehe, bare et kallenavn for lapsk vallhund :D

Her er det noen flere liker til linker om Australsk cattledog, har dessverre ikke noen erfaringer med rasen selv, men tror ikke de er såå sjeldne... :D (?)

http://www.khkg.dk/Khkg/Racer/Catledog.asp

http://www.veslebraten.no/hund/sider/historie.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Guest Snusmumrikk

Oi, dette var en gammel tråd :blink: . Men jeg kan jo informere om at jeg har bestemt meg for neste rase da. Neste hund blir en langhårsbelger, men det må vente til jeg får ordna bosituasjon. Så får jeg kose meg med gamledyret nå. Men ellers var aussien med i betraktningene ja. Og alaskan husky blir det i tillegg en gang i fremtiden (til trekk), men nå er det langhårsbelger det blir så snart jeg har mulighet. Etter mye tenking har jeg kommet frem til at det er den som passer best til mitt liv og bruksområde er belgern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...