Gå til innhold
Hundesonen.no

Briard

Lene

Recommended Posts

Skrevet

Dette er kopiert fra min hjemmeside.

Fakta om Briarden

Briarden også kaldt Chien Berger de brie er en gammel Fransk gjeterhund.

Rasen er sporet så langt tilbake som 700-tallet der den er avbildet på en Gobelang fra Keiser Karl den stores tid. Man mener også at Napoleon var eier av to Briarder.

I Frankriket ble den brukt til å gjete husdyr og passe gården, den holdt sauene innenfor gårdens grenser og holdt unna rovdyr som Ulv.

Under den 1. og 2. Verdenskrig ble briarden brukt til å bære amunisjon, postbud, sporarbeid og sanitetstjeneste. Mange soldater tokk med Briarder tilbake til USA der den ble en poppulær familie og brukshund.

Det første helamerikanske kullet ble født i 1922 og ble registret hoss AKC. I 1928 ble The Briard Clubb off America startet.

De første briardene i Norge ble importert fra England av Wera og Rodi Hübenthal i 1975. Det var en hannhund og ei tispe, Souffleur og Souffleuse fram Shiel. Begge ble utstillingschampions på rekordtid. Norges første briardkull ble født hos kennel Picador den 19.08.77. Den 17. September 1980 startet Wera og Rodi Hübenthal Norsk Briard Klubb (NBrK).

En historie som blir fortalt for å vise briardens mot: På 1300-tallet, i en liten fransk landsby med navnet Montidier, ble grev Montidiers sønn myrdet. Hans hund tok opp forfølgelsen og fulgte sporet av sin eiers banemann, som den innhentet og fanget. Innen mannen ble dømt ble det forlangt at det skulle utkjempes en duell mellom mannen og hunden. Hunden, som etter beskrivelsen var en briard, vant duellen..... Mannen ga opp, bekjente sin forbrytelse og ble halshugget. Dette fant sted i 1371. Til minne om hundens heltedåd, ble det skjenket et skilt til kirken i Montidier. Skiltet viste hodet til en briard. Dessverre ble kirken bombet under den første verdenskrig og skiltet ble ødelagt. Denne hunden ble imidlertid kjent som Aubry-hunden (chien d’Aubry), og man har funnet ut at dette i tidenes løp er blitt forandret til Chien Berger de Brie.

Briarden er en fantastisk brukshund som brukes som Poletihund, redningshund, terapihund, blindehund, gjeterhund,spor, agillety, lydighet, trekkhund +++De er inteligente og lettlærte hunder som elsker å arbeide.

SAMMENDRAG AV RASENS STANDARD

Sammendrag av rasens standard: Briarden er en rektangulært bygget hund, robust, bevegelig og kraftfull.

Hode: Kraftig, ganske langt med lett hvelvet skalle, rundet panne, markert stopp. Snuten like lang som avstanden fra stoppen til nakkeknølen, rett neserygg, sort nesebrusk.

Øyner: Horisontalt ansatt, runde, ganske store, mørke med et rolig uttrykk. Hos grå hunder er grå øyne ingen feil. Ører: Høyt ansatt, flete, ganske korte og naturlig hengende.

Bitt: Saksebitt, men tangbitt er også lovlig. Tannmangler skal ikke forekomme.

Hals: Muskuløs av normal lengde.

Kropp: Bred, lang og dyp brystkasse. Rett rygg, svakt skårende kryss. Ben: Velvinklede for- og bakben, kraftig benstamme. Doble sporerobligatorisk.

Poter: Kraftige, runde med godt samlede tær, sorte klør og sterke tredeputer.

Hale: Bæres lavt og har rikelig fane. Halespissen skal være krokformet og nå nedenfor hasespissen. Bevegelser: Lette, smidige, kraftfulle og parallelle med kreftig fraspark.

Pels: Mins 7 cm lang, spenstig, svakt bølget og tørr med lett underull. I ansiktet skjegg, barter og kraftige øyenbryn. Ører, ben og poter dekket av langt hår. Farge: Ensfarget sort, brå eller beige (fawn) i alle nyanser unntatt hvit, kastanjebrun og mahognybrun. Mørke nyanser foretrekkes. Skulderhøyde: Hannhund 62 – 68 cm, tispe 56 – 64 cm.

PELSSTEL

En briards pels varrierer mye fra hun til hund, noen hunder har bløtere pels andre er mere strie. Fawn fargede hunder har ofte bløtere pels en de sorte/mørke. Briardens pels skal vere ganske stri for å tåle vær og vind. Jeg børster min en gang i uka ca. ser det ann litt fordi det blir mere floker når vi er ute i fuktig vær og skog og mark. Mange børtser Briarden ver 14 dag eller mindre å tar heller en skikkelig overhaling før utstilling eller når det trengs, jeg synes det er lettere å børste oftere så jeg slipper skippertakene.

I den perioden valpene skifter til voksenpels bør de børstes så ofte som mulig, denne tiden blir det utrolig mye floker og man må få ut valpepelsen slik at den nye får vokse .

Plasser der jeg må vere obs på floker er under ørene, under armene , magen og innsiden av låret.

Å vaske hunden ofte med hundesjampo ødelegger strukturen i pelsen så før utstilling bør hunden bades ordentlig ca en uke før så pelsen fårtilbake strukturen.

Briarden skal også klippes mellom øynene, en tre kant. Man bør også stusse pelsen på potene. Og mellom putene påpotene. Pelsen kan også klippes ved endetramen, så slipper man at så mye henger seg fast der bak.

Vinter hunden. Den lange pelsen blir full av klumper bare hunden ser på snøen , vetfall her i huset. Ozzy er kortklippet nå så han slipper det verste styre. Jeg er nøye med å klippe hårene mellom potene og smører dem in med spenol før vi skal ut så han slipper å få snø mellom poten å bli sår. Er uhelle ute blir det potesokker som kan teipes med gaffateip så de ikke faller av. Det går ann å ha formfett i pelsen for et ikke snøen skel feste seg så godt, men det har jeg ikke prøvd enda. Høres ut som en klissete afere, å man må ha med fette på tur for hunden vil mest sansynlig slikke det av seg i bilen. Men kan også kjøpe en tettsittende dress til hunden så kan den leke så mye den vil i snøen uten problemer.

Sommerhunden. Heldigvis er Ozzy glad i å bade så dt var lett å avkjøle han i sommer. Man kan jo tenke seg hvor varmt det er å gå rundt med sort pelskåpe hele sommeren. Grunnen til at han er kortklipt nå er fordi han slet veldig i varmen i sommer og ble dårlig i magen , som da satte seg i pelsen under halen og det ble umulig å drive å holde det rent hele tiden

Skrevet

Heisann , lurte litt på hvorfor du valgte Briarden?? Har du vært inntresert i den lenge eller? Flotte hunder :)

Såg inne på hjemmesiden at dere hadde flere dyr også, du har nok et STORT hjerte :( som elsker dyr. Kjenner meg også igjen der :oops:

Vi har en katt, 7 Chinchillare, 7 kaniner (to stk som ble fødd for 3 uker siden) 2 Rex kaniner (+ 2 unger) og 3 Dverg veddere. 4 Sebrafinker, og 3 stk akvarier. ( 180 Liter, 63 Liter og 20 Liter)

Og tre barn da, 13 år, 8 år ( om noen dager) og 3 år. Hehe, skjønner deg godt når du sier du har liv og røre rundt deg, hehe.

klem Maggie

Skrevet

Briarden skal klippes forran øynene, de ser ikke like godt med håre forran øynen nei.

Spørs litt på pelsen da.

Har bestandig strikk jeg , nå er han kortklipt da. :wink:

Hvorfor jeg valgte Briarden:

Jeg hadde veldig lyst på en stor gjeterhund en hund som kunne brukes til det meste.

Å Briarden er som en potet, kan brukes til alt.

:)

Jeg hadde egentlig tenkt å vente litt med ny hund, men så så jeg Ozzy( han er omplassert fra samme plass som Nora) så da slo vi til.

Det sto mellom Briard , Bearded collie og Australsk gjeterhund.

Kan ikke leve uten dyr, jo flere jo bedre. :wink:

Skrevet

De er røytefrie, såkalte allergi vennlige hunder. :wink:

Når hunden er voksen og all valpepelsen er borte er det mange som bare tar et skippertak en gang i blandt å før utstilling.

Akkurat den tiden der valpepelsen byttes ut med voksenpels må hunden børstes så ofte som mulig ellers blir den bare en stor floke.

Det er utrolig mye mindre pelsstell en det ser ut som.

Jeg børster en gang i uka når pelsen er lang, ser ann litt for fllokene komer ofte når det er bløtt ute.

Han var kortklippt i sommer så da slapp jeg. :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
    • Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...