Gå til innhold
Hundesonen.no

"hunden min er dominant"

Kristina

Recommended Posts

Hehe, det er iallefall veldig mange som INNBILLER seg de har en dominant hund, mens de har noe helt annet - nemlig en KLATREMUS..

Det er de der midt på treet-hundene, som "vil" noe og som prøver seg frem overfor andre hunder, som gjerne får det stempelet. Og ja, min erfaring er gjerne at de hundene med eiere som kommer med denne "forklaringen" (eller unnskyldningen) gjerne har eiere som ikke klarer å sette grenser for dem.

Det er det samme som de "tøffe" hundene det, som vel heller er usikre og løser ting med å buste seg opp og eventuelt mere til, istedet for å smelte vekk til en liten våt flekk...

Hunder er flokkdyr, og endel av disse "flokkgreiene" tar de med seg inn i sine sosiale samvær - selv med fremmede hunder, hvis de bare har hengt lenge nok rundt med dem.

Svært mange i mellomsjiktet - altså mellom de på bånn, som er tilfreds med å være under de andre, og de selvsikre som vet de er høyt på strå og er klare til å stå for det - vil prøve å "dominere" noen andre. Selv de noe mer pinglete hundene finner seg tilslutt en større pingle, og prøver å ordne litt... det er forbløffende hvordan selv tilsynelatende pysete hunder kan briske seg opp når de møter sin "underdog"!

Men det er jo det man har eiere til da... til å si "nok". Akkurat som eldre hunder griper inn hvis yngre hunder tuller fælt, og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Akela:

Hunder er flokkdyr, og endel av disse "flokkgreiene" tar de med seg inn i sine sosiale samvær - selv med fremmede hunder, hvis de bare har hengt lenge nok rundt med dem.

Da er de jo ikke akkurat fremmede lengre...

Akela:

Og ja, min erfaring er gjerne at de hundene med eiere som kommer med denne "forklaringen" (eller unnskyldningen) gjerne har eiere som ikke klarer å sette grenser for dem.

Hva mener du med å sette grenser? Vi kan ikke akkurat gå inn å styre rangordningen blant våre hunder?

Mvh Lene

Ps: Eieren er uvitende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er dominant ovenfor andre hunder. Hun er ikke slem og kommer godt overens med de fleste. Men hun er en staff og nøler ikke med å krangle litt hvis en hun er uenig med en annen hund.

Jeg tror ikke dette har noe med oppdragelse å gjøre, tror det kun går på instinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er dominant ovenfor andre hunder. Hun er ikke slem og kommer godt overens med de fleste. Men hun er en staff og nøler ikke med å krangle litt hvis en hun er uenig med en annen hund.

Jeg tror ikke dette har noe med oppdragelse å gjøre, tror det kun går på instinkt.

Ville ikke en dominant hund 'hevet seg over det' i stedet for å 'nedverdige' seg til å krangle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund var dominant. Etter min mening ihvertfall. Kom noen hunder for å bølle på han så trengte han bare å stirre de i senk, var de riktig iherdige så la han bare en labb over ryggen til bølla, og da var det ikke noen problemer lenger. Han gikk også immellom andre hunder som sloss, men bare hvis han var lei av å høre på de. Han lot de ordne opp det meste selv, så når han gikk imellom pleide vi å si at han hadde vondt i hodet.

Lille saken på 14 kilo gikk helt fint imellom store hunder i full fight. Og hundene sluttet, og dullet litt med han istedenfor.

Mener han var dominant, men brukte det aldri som en unnskyldning.

Folk som bruker det som en unnskyldning for illsinte bråkete hunder har misforstått litt tror jeg.

Akkurat som de jeg møter som når jeg gikk med min gamle fortalte de meg at hunden deres ikke likte svarte hunder, men nå er det store hunder de ikke liker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..så mitt snitt til å sette Ask i bås jeg nå da :) Er litt usikker på om han er dominant eller bare usikker rundt andre hunder osv. Tar noen eksempler på oppførsel, så kan kanskje dere fortelle om han er dominant, usikker, eller noe annet? :P

- Har netopp hatt et opphold hos cavalita og hennes tispevalp, og hannhund, oscar. Noe av det første ask gjorde da han kom inn var å markere. Gjentok seg også flere ganger, men flere ganger løftet han bare på labben, uten at det kom noe.

-Han red på samtlige hunder i huset, både oscar, milo og han ville gjerne ta tequila også, men der satte jo rimeligheten grensene..han fikk flere ganger klar beskjed om at det der gjør du ikke, men kanskje ikke klar nok? :P

-Osar hadde fått en godbit, okshudstrimle eller noe. Plutselig styrter Ask frem og skal ha denne. Ente jo med en aldri så liten "slosskamp".. Nok en gang fikk Ask svar på tiltale fra meg, og det gjentok seg ikke.

etter et døgn ca i huset ga han seg med alt dette, og for første gang siden han kom, la han seg ned, slappet av og sov åpenlyst. Hadde han da fått sagt fra om sin plass? Fra mit ståsted hvertfall, virket det som om han nå var en"leder" for hundene i huset..

Ser i ettertid, når jeg skrier dette at jeg kunne reagert annerledes, så ville også saken fått et annet utfall. Kunne helt sikkert sagt fra MYE tydeligere til han.. aner ikke hvrfor jeg ikke gjorde det.

men altså..vil dere si hunden min er dominant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke ask er dominant, etter hva du skriver. Litt usikker på sin posisjon kanskje, så han stresser seg litt opp så de andre hundene kanskje skal skjønne at han gjerne vil være litt småsjef, eller bare sjekker om noen av de andre hundene vil sette han på plass?

Etter ett døgn hadde han forstått hvor han sto, og kunne slappe litt mer av.

Jeg vet ikke mye om dette. Men det du beskriver virker ikke som (min oppfatning av) dominans.

Min eneste erfaring av det jeg tror er en dominant hund var gamlingen min, og når han kom på besøk til fremmede hunder i flokk så var det litt enkel snusing, og kanskje litt lek hvis det var noen unge hunder der, (gamlingen var ikke den mest "sosiale" og lekne typen, han likte selskapet, men var ikke en herjehund) Og han hadde ikke noe imot å bli bølla litt på av hunden som bodde der. Tolererte fint litt biting i øret sitt, og klatring på ryggen, men gikk bort hvis han var lei.

Eneste som kjennetegnet hvem som hadde tatt over kontrollen var ved mattid, da min gamle skatt gjerne ville sjekke ut hva de andre fikk først, så han kunne spise godbitene. Men det var skjelden noe dramatisk over situasjonen, han gjorde det med den største selvfølgelighet.

Han red heller ikke på andre hunder (unntatt løpetidstisper kanskje :wub: ) For han holdt det å se på, eller legge en labb over ryggen på andre hunden for å få demping.

Han ville heller ikke gå inn til voksne hanner han ikke hadde møtt. Ikke inn i hagen, ikke inn i huset.

Hadde vi gått en tur sammen først, da var det somregel greit.

Men jeg vet ikke hva som legges i dominant eller ikke dominant, jeg vet bare hva jeg legger i begrepene. Og det er bare basert på de to hundene jeg har hatt, der en var som beskrevet ovenfor, og en er den største pysa i historien.

Og å være dominant er jo ikke det samme som å være en god hund. Der gamlingen min ikke gadd å leke med fremmede hunder, ikke gadd å smiske med fremmede folk, og var generelt sær på mange mange måter, så leker pysa med alle han finner, smisker seg til en måte å få de til å leke uansett størrelse, og setter seg gjerne foran folk på gata for å sjekke mulighetene for kos.

Så, for å oppsummere dette surret; nei, jeg tror ikke ask er dominant, men han er sikkert en perfekt hund på alle måter fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det egentlig så om å gjøre å ha en dominant hund? Det virker i alle fall som det er stor stas. Og er det egentlig noe som kan kalles en dominant hund? Hunders rang avgjøres jo mellom hvert enkelt individ, en hund kan dominere over en hund, mens den selv blir dominert av en annen. Hvem er da den dominante? Den hunden som aldri har møtt sin "overhund"? Enkelte hunder dominerer selvfølgelig over flere hunder enn andre, men det vil jo ikke si at de dominerer over alle de kunne tenkes å møte.

Marie: Nei, ut i fra det du sier og det jeg har sett av Ask ville jeg over hodet ikke kalle han en typisk "dominant" hund, om man nå absolutt skal bruke det begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Interresant tema dette.

Jeg har mange synspunkter på dette temaet. Men ska forsøke å ta bittelitt av gangen.

For det første kan ikke en hund være dominant alene. En hund må alltid måle seg med en annen hund, og når dominansforholdet er avgjort vil en av de to blir den dominante. Går disse to hundene og møter andre hunder kan utfallet bli helt annerledes.

Et dominansforhold forteller egentlig hvem av de to som har førsteretten til noe attraktivt. Og hva som er attraktivt kan variere med situasjonen. Derfor er det ikke statisk.

Mange hundeeiere forteller at de har problemer med hunden og at den er dominant. I min praksis har jeg kun hatt to klienter/hunder som har fått diagnosen dominant aggressiv. De er sjeldne.

Jeg har skrevet en artikkel som står i et kompendium til NKK, den har jeg lagt ut på siden min her: http://www.manimal.no/Dominans.htm

Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting - det ene med hva eier kan gjøre:

Jepp, det går an å nekte hunden sin endel adferd som skaper bråk - som å kalle den inn når den rir på andre hunder, marsjerer bort med stivt blikk og legger hodet oppå deres nakke, endel slike ting. Kort sagt - ha kontroll på den, og ha en lydig hund. Da forebygger man dumme situasjoner.

De eierne som har slike klatrete bråkmakere som hele tiden MÅ prøve seg på andre hunder, fordi de ikke VET om de er mer eller mindre dominante i forhold til den (slik Gry beskriver) - de har svært ofte litt dårlig kontroll over dem. Dessverre. Jeg opplever slike hunder som usikre, midt på treet-klatremus, siden en EKTE dominant hann - eller tispe - aldri ville være i tvil om at "jeg er den som bestemmer her", og ikke behøve å bevise det for noen heller, annet enn gjennom å VÆRE.

Jeg har hatt en ekte dominant tispe, som aldri slåss, aldri bråkte fysisk med noen - hun stirret på dem, uten en gang å buste masse eller annet "tøffe seg OPP"-tull, og da var det aldri noen som var uenige. En herværende humanpsykolog/hundetrener traff henne tilfeldig en gang, og sa det var det sterkeste blikk han hadde vært borti på en hund :)

En bråkmaker i vennegjengen... den gjorde ALDRI noe når denne tispen var i nærheten. Hun hadde bare SETT på den en gang, siden prøvde den seg aldri. Hun er den eneste jeg har hatt, som har vært ekte dominant - de er så sjeldne, at man ikke treffer slike ofte nok til å se forskjellen mellom dem og mer usikre kranglefanter.

Den staffen som beskrives, høres ut som en slik av de sistnevnte - den er neppe dominant, men den er som rasen sin: Den starter ikke, men svarer gjerne. Så nylig to staffer på tur, den ene var en usikker tispe, som høres omtrent slik ut som den som ble beskrevet, den andre en praktfull hann, så suveren at han ikke gadd - og for den saks skyld... ble avledet av eier så han ikke prøvde heller - på å mase på de andre gutta, men han fikk ha "sin" plass og "sine" damer i fred, de andre gutta gikk ikke bort dit.

Og Gry, vi snakker vel om det som kalles "dominans" mellom hunder - og ikke mellom folk, slik artikkelen din vel er mest opptatt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...