Gå til innhold
Hundesonen.no

hvem er lederen i flokken?


janne&kenny

Recommended Posts

jeg har da nettopp fått en blandingshund på 3 år.

jeg synest han klatrer litt på rangstigen. han er veldig grei, men vil han noe, så gjør han det. føler ikke at han hører på meg, bare når det passer han!

har dere noen tips om hva jeg kan gjøre for å få han til å forstå at jeg er lederen og jeg bestemmer. liker ikke å kjefte å tvinge han.. jeg prøver å unngå konflikter.

prver meg på noe:

- jeg starter og slutter med lek. -jeg tar leke dingsen til slutt.

- jeg spiser først.

- jeg går først gjennom dører, opp og ned trapper.

osv...

men har dere noen andre tips? vi trener ikke noe.. ikke enda... skal vel begynne md litt lydighet...

takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det ingen rolle om hunden tror den er Kongen på Haugen, så lenge den gjør som jeg sier. Det han vet, derimot, er at når jeg sier noe, så mener jeg det (stort sett da :P )!

Å gå først inn og ut av dører, sitte før mat, avslutte lek osv tror jeg ikke er noen "kur" som vil fungerer på alle hunder, men jeg tror det er en metode som lærer eier opp til å være konsekvent. Dersom alle hadde vært like konsekvent med alle andre ting i hverdagen som de er med akkurat disse øvelsene, så tror jeg man hadde sett mye færre problematiske hundehold.

Om du bestemmer deg for at hunden skal få ligge i sofa'en, men ikke i senga, og gjennomfører dette 100%, selv med finstasen på og med gjester til stede, så vil hunden ikke oppfatte det som et problem eller forsøke "å klatre på rangstigen" som mange tolker det som. Dersom han alltid må ligge på plassen sin når du spiser, så vil han aldri forsøke å stjele maten heller.

Jeg er av de som ikke tror at hunder tror vi er hunder. Jeg tror hunder er fulstendig klar over at vi ikke tilhører samme art, og at de ikke oppfatter oss som noen naturlige ledere i deres flokk. Jeg tror de ser på oss som en ressurs og en kilde til ressurser, og jeg tror det er utrolig tilpasningsdyktige, noe som gjør at de fint kan trives med oss, selv om vi stiller krav til dem (de har jo ikke noe egentlig valg).

Bestem deg for hvilke regler som gjelde hjemme hos deg, og følg dem, så vil hunden snart lære de nye reglene. Du kan ikke forvente at han skal oppføre seg som du vil, uten at du har gjørt noe for det. Du kan heller ikke forvente at en hund som har tre år med uvaner skal legge om stilen uten å få noe igjen for det. Finn noen han liker, en leke eller godbiter, og belønn han og skryt av ham når han gjør ting du vil, men om du vil han skal ned av sofaen, og ingen godbiter hjelper, så er det også lov å ta tak i halsbåndet og ta ham ned.

Det viktige er at du fullfører det du har startet på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da nettopp fått en blandingshund på 3 år.

jeg synest han klatrer litt på rangstigen. han er veldig grei, men vil han noe, så gjør han det. føler ikke at han hører på meg, bare når det passer han!

har dere noen tips om hva jeg kan gjøre for å få han til å forstå at jeg er lederen og jeg bestemmer. liker ikke å kjefte å tvinge han.. jeg prøver å unngå konflikter.

prver meg på noe:

- jeg starter og slutter med lek. -jeg tar leke dingsen til slutt.

- jeg spiser først.

- jeg går først gjennom dører, opp og ned trapper.

osv...

men har dere noen andre tips? vi trener ikke noe.. ikke enda... skal vel begynne md litt lydighet...

takker for svar!

Skjønner ikke helt hva du mener når du sier du ikke trener. Det er jo gjennom trening du får vist hunden at det lønner seg å gjøre som du ønsker, for da kommer godbitene. En hund vil velge å gjøre det som lønner seg. Så du må nok til å trene for å utkonkurrere forsterkerne som gjør det mer lønnsomt å ikke høre på deg! Er du forresten sikker på at han forstår hva du ber ham om når han ikke hører på deg?

Det kan være lurt å trene inn en ferdighet og så sette navn på det når du er sikker på at hunden kan det og så trene litt til på det og så kan du se om hunden gjør det når du ber ham om det. Veien dit er jo full av treningsøkter og godbiter, så vidt jeg kan se..

Du får bare si fra hvis jeg er helt på jordet her, men jeg ble som sagt litt forvirra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...