Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur med problemer...

Ricco

Recommended Posts

Må bare fortelle dere om turen vår til Hallingdal i pinsen, og fortelle at vi har "en reddende engel" her på sonen!

Vi skulle reise fredags ettermiddag, så meiningen var at jeg skulle kjøre Arne på jobb og så dra hjem og pakke ferdig bilen og så kunne vi kjøre direkte når han var ferdig på jobb. Alt var godt planlagt, og selvfølgelig måtte da noe gå galt!

På torsdag fikk vi lekkasje på servoen, men heldigvis så var min svoger hjemme og han kan å skru bil. Så jeg listet meg bort med bilen, (brukte 1 liter olje på den turen) og han begynte å skru. Det var ett rør som var sprukket... Kort fortalt så fikk han ut røret og vi kjørte til bilforhandleren for å få nytt rør. og da startet virkelig problemene.... Selvfølgelig så hadde de ikke inne sånne rør, og siden pinsen nærmet seg så fikk de ikke noen inn heller før i dag... Vi prøvde alle tenkelige plasser, men resultatet var det samme...

Men min søster har to biler, så vi fikk låne en med henne. Jaja tenkte vi, da kommer vi oss av garde likavel. Fredagen kom, og vi lastet inn i bilen, luftet hundene og alt var klart. Gledet oss masse til turen, skulle hente valp, og møte Stine og Espen!

og hva skjer...? Jo, bil nr 2 vil ikke starte! Så der satt vi i striregnet utenfor huset og kom oss ikke lenger!

Vi ringte Viking, og de kom og holdt på med bilen i ca 2 timer men til ingen nytte...

Det begynte å se ganske mørk ut med tanke på tur, vi ringte over alt for å leie bil, men det var ingen ledig...

Vi hadde vel egentlig gitt opp hele turen, og var ganske deppa kan man si... Sendte en sånn " nå er det synd på meg" melding til Jaktlykke (Helga Mari) og sa at nå er løpet kjørt og det blir ikke tur og ikke ny valp i pinsen. ..

og da lysnet alt! Svaret hennes var: Kan ikke dere ta min bil da, jeg trenger den ikke!

Så vi heiv oss rundt, fikk noen til å køyre oss til henne og så var det rett hjem og begynne å plukke over i hennes bil.

Så klokka 22.00 startet vi, og kom frem klokka 06.00 lørdagsmorgen. ;)

En koselig helg fikk vi, og valp fikk vi og!

Så eg har bare en ting å si, og det er: Tusen takk for at det finnes mennesker som Helga Mari! :P

Legger ut noen bilder fra turen og..

To som koser seg i teltet..

DSC00014.jpg

DSC00015.jpg

Goshi og Chanita

IM001000.jpg

IM001001.jpg

Rewyr`s Atheo

IM001002.jpg

Gutta på tur med luftmadrassen for å få fylt den opp..

DSC00013.jpg

Goshi og Chanita ute

DSC00010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo og få takke Helga Mari for at hun var så snill! :P

Hadde hun ikke vært det, så hadde vi ikke fått møtt Sølvi, Arne og Sander m/hunder i helga! ;)

EDIT: Fine bilder, Sølvi! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra det ordna seg! Bra det er slike redende engler her på sonen ja, Camilla hjalp meg selv, stod plutselig uten hundepasser til helga, og gjett hvem som passet monsterbarnet på endags varsel? Henne:D Takk til Camilla...

Grattis med cvalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...