Gå til innhold
Hundesonen.no

Folk i utlandet.


Ulvinne

Recommended Posts

Ja, jeg har lurt litt på det der, man hører jo en del om hva slags kvinnesyn muslimene har, og det er jo ikke akkurat det samme om vi har.

Tvangsekteskap osv hører man jo også en del om.

Men, jeg leste en bok her, som het Prinsessen, hun og familien var muslimer. Og selv om det utenpå var snakk om at kvinner ikke var så mye verdt var det visst ikke slik inad i familien.

Jeg er nysgjerrig på andre mennsker, og andres livssyn. Annet enn det man hele tiden hører på nyhetene..

Jeg er faktisk så nysgjerrig at enkelte tror jeg er rasist. :)

Noen som har noe info og komme med? Alle land er egentlig intressange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg kan prøve å svare deg. tyrkia hadde makten i ungarn i nesten tusen år. Så disse landene har velig mye felles kultur selv om religionen dems er helt forskjellig. Ungarn er katolikker mens tyrkia er muslimer.

Ellers er både maten og kulturen veldig lik. Språket har stor inflytelse på hverandre og mange ord er det samme. Når jeg vari tyrkia trodde alle at jeg var guide for de norske turistene for jeg ser veldig tyrkisk ut :)

Gjennom oppveksten var mine beste venner fra tyrkia og jeg var veldig mange ganger hos dem og jeg hadde tyrkisk kjæreste. Så jeg ar lit peiling på kulturen deres også. I tyrkia har moren veldig stor respekt i familien. Mye større en moren har her i morge. det blir ikke snakket noe stygt om henne ikke snakket til henne stygt. Og hun blir rett og slett forgudet. Dette stemmer sikkert ikke helt med det dere har hørt men sånn er det. Familiens overhode er faren det vil si at han rodfører seg med mor og faren viser deres FELLES bestemmelse utad til de andre slik at kvinnen ikke trenger å bli brydd med det. Så det er omtrent det jeg kan om tyrkia. Og jeg vet ikke om dere vet det men på tyrkiske universiteter er det forbutt å bruke skaut. Skaut i alle måter er forbudt. Det vil si det er forbutt for kvinner å dekke til håret deres!

I Ungarn er det veldig likt. Innad i familien er det moren som er skjefen mens faren viser det utad. I ungarn er den største stoltheten til en mann at han kan forsørge familien slik at kvinnen ikke trenger å jobbe kun i hjemmet.

Dettte er veldig viktig i det ungarske sammfunnet. Ellers er mennesker veldig temperaments fylle i ungarn. Det største absolutt største feilen en kann gjøre er å si noe stygt eller negativt om moren til en mann da vanker det bank uansett! Det er veldig stor respekt for de som er eldre og for de som er ver deg i rangstigen. Du sier feks ikke du til skjefen din men de. du bruker høfflighets formen til alle som er eldre n deg eller over rangstigen en deg. Respekt har veldig stor betydning både innad i familien og til folk utenifra. et barn har ikke lov til å være frekk mot foreldrene sine eller mot lærer eller annet form for autoritets person.

Bare spørr om det er noe du lurer på jeg kunne ha skreve en helt roman om forskellen på de landene og norge. Spsielt siden jeg hat studert sosial antropologi på uio. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det var vel litt sånn je hadde sett for meg at det var, men er jo gøy og få det bekreftet.:)

Jeg er som sagt ikke rasist i det hele tatt, men man hører jo så mye via media blandt annet og mn blir jo litt skeptisk. Slik som syrekasting har jeg hørt en del om, hvis kona for eksempel så mye som har sett på en annen mann osv så kan mannen gjøre slike ting med henne?

Men det er kanskje pakistan når jeg tenker meg om?

For slike ting skal jeg være ærlig og si at jeg tenker på, selv om jeg ikke liker det, antakelig er det media som har gjort det værre enn det er men jeg lurer likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...