Gå til innhold
Hundesonen.no

Å være alene hjem

EngelskSetter

Recommended Posts

Skrevet

Hei..

Liza kan ikke være alene mer enn 10 min.. Må være nær oss hele tida.. Vi syntes det er for mye og har prøvd å lærer henne å klare å være alene litt og.. Men vi får ikke til.. Har dere noe råd hvordan vi kan lærer

Liza å være litt alene??

Skrevet

Finnes mange metoder her. Hadde prøvd å gå ut av rommet hun er i og lukket døren etter meg, vært borte i noen sekunder og komme tilbake igjen. Ville så gjentatt dette og blitt borte lenger og lenger for hver gang. Gå veldig sakte fremover. Når du går ut av rommet kan det være veldig lurt at hun har noe å gjøre på (tyggebein, leke etc.) sånn at hun ikke enser at du går ut. Lat som ingenting når du går inn og ut.

Hvordan reagerer hun når hun er alene egentlig?

Skrevet

Ja, hun bjeffe og gråte når hun er alene. Meget urolig.. Har 2 etg her og når jeg skulle på do i 1 etg og hun i 2 etg. ba jeg henne å vente ved å si sitt.. så jeg gikk ned.. noe min senere løp hun ned til meg og klatre oog prøvde å åpne døra til wc.. Hun er døv og tror det skyldes at hun ikke hører og føler seg redd. Tror du det??

Skrevet

Har nok veldig mye med at hun er døv å gjøre. Ville trent veldig langsomt og målrettet. Bare gå ut av rommet ett øyeblikk, noen få sekunder holder og la henne være litt opptatt med ett eller annet. Gjem en godbit eller noe, og mens hun leter kan du gå ut av rommet og lukke døren etter deg. Kom fort tilbake igjen og gjenta dette ofte i flere rom. IKKE bli lenge vekke av gangen, ta minutt for minutt. Husk at om hun hyler eller bjeffer så ikke gå inn i rommet før det er stille, enn om det bare er en liten stund det er stille (f.eks. mens hun trekker pusten). Det viktigste er at hun etter hvert vil skjønne at det ikke er hennes hyl som gjør at du kommer tilbake.

Skrevet

Det høres jo fin forslag, så jeg kan prøve det.. Har ikke noe her som kan "lukket" rom.. Men finne nok noe som kan gjøres for å lærer opp.. Vi har vondt hvis Liza er redd eller sånt.. Ikke noe artig. Men vi kan prøve som du Emilie forslag.. Hmm, vil det blir bedre hvis en hund til? Vi er usikre på en hund til.. Men det kan vi prøve først en stund og se hvordan det går..

Skrevet

En hund til kan være en god ide, men dere må nok trene Liza litt likevel. En kombinasjon av trening og to hunder kan kanskje være lurt. Det er imidlertid veldig viktig at dere bruker en hund som er trygg på seg selv og som er vandt både til andre hunder og det å være alene hjemme. Liza må nok også få tid på seg til å bli kjent med den andre hunden sånn at hun føler seg trygg sammen med den. Mens hundene f.eks. leker kan du gå ut i noen sekunder og så komme tilbake igjen. Fortsett med dette og øk tiden for hver gang, men gå varsomt framover.

Skrevet

Ok, vi hadde en hund til her i en uke, Liza virker overlykkelig å ha Ronja, men Ronja hadde 3 ganger "angrip" Liza for Ronja syntes Liza er for lekende osv imens Ronja ville bare å ha ro så vi ønsker ikke å ah Ronja og gitt henne til en annen par som ikke hadde hund. Derfor vi vil være 100% sikre på om å prøve en annen hund men ønsker først prøve å lærer Liza å blir vant til å være alene litt og.. Så Hvis det blir vanskelig så kan vi prøve med en til hund for å se hvordan det fungere..

Skrevet

Som sagt så er det nok det lureste å la Liza få være sammen med en hund som er trygg på seg selv og andre og vant med å være alene hjemme fra før av og hundene må få sjansen til å bli kjent med hverandre før de får være alene hjemme sammen. For å "sikre'' at hundene skal gå best mulig sammen bør de ikke være av samme kjønn og alder.

Skrevet

Ok, tusen takk skal du ha.. Skal ta en samtale med samboer min når han kom hjem imorgen..

Hmm det du nevner om alder og kjønn-.. Oppdrette sier at best å ha samme kjønn men hels mer enn 2 år mellom når det er ikke samme flokk.. Andre sier hels ikke samme kjønn.. Derfor jeg er litt forvirret..Men hvis hann er bedre så skal den steries for Liza kan ikke avl siden hun er døv.. Vi kom nok til å ta tid å finne en annen og møttes andre hund og se om kjemi virker fin og fungere fint så tar vi den og lærer opp osv som du nevnet... Nu forstår jeg ganske bedre nå og føler meg lettere ;)

Skrevet

Bare hyggelig ;)

Kjønn er kanskje ikke det viktigste, men den andre hunden bør vel være litt opp i årene (4+ tenker jeg). Og så veldig viktig at den er godt sosialisert, trygg på seg selv og kan være alene hjemme.

Lykke til!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...