Gå til innhold
Hundesonen.no

Overholder du båndtvangen?

tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

Selvfølgelig de hundene som er i enten gjeter eller jaktklassene skulle i hvertfall holde båndtvangen uanset størelse! Men selskapshund klassen og terrier klassen burde ikke etter min mening. Jeg synes det er uretferdig at andre hunder ødelleger for oss med snille og ikke minst godt oppdragene hunder!

Er ikke enig med deg. Pointeren min får løpe fritt en del, hvis han kommer over noe tar han stand med en gang. Så står han der til han får beskjed om noe annet eller at fuglen er fløyet. Istedenfor en annen hund som bare løper rett på og dreper det den finner. Ellers er han også svært stødig på innkalling, har ennå ikke opplevd at han ikke har kommet.

Så jeg er nok en av dem som bryter båndtvangen, og det gjør jeg kun fordi jeg stoler på hunden.

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

holder nok ikke båndtvangen her oppe...Selv om det er privat eiendom, så sier regelen at de skal ver forsvarlig inngjerdet vel!? Men ivertfall så er det meget sjelden at det kommer folk her. Å da stikker ikke hundene for å hilse på de. Å de stikker heller ikke av etter dyr, eller til skogs... De er rett og slett vanlige gardsbikkjer, å ser ikke noe problem å ikke ha de i band, ved mindre det er en grunn til at jeg vil det.

Men jeg tar hensyn til naboer med sau og hjort med kalv ++

Guest Christine
Skrevet

Selvfølgelig de hundene som er i enten gjeter eller jaktklassene skulle i hvertfall holde båndtvangen uanset størelse! Men selskapshund klassen og terrier klassen burde ikke etter min mening. Jeg synes det er uretferdig at andre hunder ødelleger for oss med snille og ikke minst godt oppdragene hunder!

Sier som IW: Reglene bør være for Alle.

En terrier kan da godt ta vilt den også...

Og en jakthund kan være minst like oppdragen som en selskapshund.

Båndtvangen har jo ingenting med hvor oppdragne hundene er, om jeg har forstår det rett så er det båndtvang,for å beskytte vilt. Og uansett om hunden er godt oppdragen så kan den løpe etter vilt!

Vi ødelegger ikke for noen som helt vi. Vi som har jakthunder med litt mer innstinkt, holder båndtvangen(iallefall de fleste) og om alle selskapshund eiere og terrier-eiere slipper hunden sin løs, ja, da er det dere som ødelegger for oss.

Er du helt sikker på at hunden din ikke kan ta et dyr om den får annledningen? Jeg trodde at min hund var kjempe snill mot andre dyr(fordi han var det sist gang :icon_redface: ) helt til han tok en skadet kråke og drepte den.

Skrevet

Har vel ikke alltid vært 100% lovlydige...

Men etter de to-tre siste ukene, hvor vi har hatt saueflokker rundt husene, elg på plena og blitt jaget av ei amper elgku, er vi blitt ganske så nøye...

Skrevet

Vi bryter vel den loven hver eneste dag.... :icon_redface:

Gizmo går som regel løs i nabolaget, i skogen og steder vi ikke treffer på biler eller folk. Nå er han jo en liten hund som verken jager dyr, skremmer mennesker eller stikker av så føler meg trygg på å slippe han løs. Det værste som kan skje er vel at han løper bort for å hilse på andre folk, ser han andre hunder stopper han som regel opp slik at det er lett å "fange" han inn. Går vi tur på steder med mye folk og andre hunder bruker vi flexi, noe som fungerer supert! (PS; vet mange ikke liker flexi, men jeg syns det er utrolig herlig å bruke. Hunden får mer frihet, samtidig som jeg føler meg tryggere enn når vi har langlinen!)

Skrevet

MÅ si jeg betrakter båndtvangen som ikke eksisterende for oss. Jeg har to hunder som er mindre en engjennomsnitts katt! Finner den en rådyr noen gang og eventuellt hadde prøvd å jage den tror jeg ikke hundne mikn hadde levd lenge! :P

Vi fant en fuglunge som datt ut av rede en gang på veien i gresset og lilly ble så redd at hun stakk av med halen stukket gjennom beina. Så jeg er absolutt ikke redd for andre dyr skall bli skadet av mine hunder! Og når det en skjeldent gang kommer hunder eller andre mennesker kaller jeg dem inn begge to med en gang for å ungå ubehageligheter. Når hun var mindre og ikke helt i hundre med inkallinga synes alle hun var kjempe søt fikk aldri noen negative komentarer fra noen. :P

Og jeg synes at hunder under30 cm skulle bli fritatt for båndtvangen. :P

Dummeste jeg har hørt! F. eks. en jack russel terrier (liten hund) som er laget for å jakte i tunneler etter rotter etc. Skal de få lov til å gå løs!

Min hund har tatt tak i ei mus- lekt med den. Når jeg sa slipp slapp han, og musa hadde sjokk. Døde ikke av bitt eller noe- hadde ikke hull på kroppen. Men døde av sjokk... Skal jeg da si at min hund aldri ville nærmet seg vilt?

Alle hunder skal overholde båndtvangen (jeg gjør det ikke fult og helt :icon_redface: )- det skal ikke ha noe å si på str, farge, premier o.l.!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...