Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr. 2

camilla bye-pedersen

Recommended Posts

For det første krever to pubertetskrapyler en del, og det er fint å ha god tid til å trene den ene i den perioden. Alt som senere ikke tar så lang tid i treningen tar mye lengre tid i den perioden. Og man burde ikke vente med treningen før den blir eldre, men stå på den perioden. De to første årene er den tiden hvor du former hunden mest, og da syns jeg det er greit å gi unghunden full pakke, uten at det er en annen i veien. Og greit, man har kanskje tid, men jeg syns det er flott å kunne legge grunnmuren på hunden uten at det er en annen unghund der som også tar oppmerksomhet. Jeg liker å legge et bunnsolid og sterkt grunnlag i grunnmuren. Det senere er også viktig, men valpeperioden og unghundperioden er den som teller aller mest.

Jaha, Så hva har du feks tenkt å gjøre med Vicky når du får en ny hund? Siden du til gi valpen full pakke uten at en annen er i veien?

Jeg vet feks at mine hunder må bare finne seg i å "dele", pga at det kommer alltid til å være en annen "i veien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet feks at mine hunder må bare finne seg i å "dele", pga at det kommer alltid til å være en annen "i veien".

Ja, det får dem bare finne seg i. Mine trives veldig godt selvom de må dele på "mamma" ;) Og jeg er så glad for at jeg valgte å ha hund nr 2. Trives kjempegodt med to unge hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja huff altså! shame on me som skaffer meg hund nr 2 når Timon er 10 mnd! så lenge man har tid til 2 hunder så får det vøre opp til hver enkelt når dem skaffer seg hund! i det heletatt må jo eieren også se selv om det passer med 2 hunder.. kanskje hunden er en en-mannshund som trives best alene.. jeg vet at jeg har tid selv om jeg skal på skole så har jeg nok av tid etterpå pluss jeg er jo ikke alene om å oppdra hunden så det passer meg upperlig å få meg en!

Oi, stått opp med feil fot?

Selv så er Pito nesten 3 og et halvt når hund nr 2 kommer i hus...mest pga jeg har ikke hatt penger før det. men også pga at jeg ser ikke vitsen med å ha det så travelt! Hvorfor skal "alle" på død og liv ha seg hun nr to så fort og begynner å planlegge når hund nr 1 er 4 mnd gammel?

Er det ikke nok med et pubertets krapyl i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yepp.. har noen dårlige dager såh.. men jeg mener så lenge man har tid til to hunder samtidig så er det det samme hvor gammel den elste er..

Jeg mener ikke at det kommer an på tiden om man skal skaffe seg hund nr 2, når hund nr 1 er fremdeles liten. Isåfall ville jeg aldri hatt tid til en hund nr 2. For jeg går jo på skolen om dagene og om begge hundene er 5-6 mnd da eller om en er 7 år og den andre 5 mnd syns jeg har veldig liten betyning. Og når jeg er hjemme så har jeg jo selvfølgelig tid til begge hundene, uansett alder.

Det jeg mener er at det er vanskelig å gi begge hundene like bra oppdragelse,like masse sosialisering (nå snakker jeg om å trene én og én valp) ja alt som en valp trenger.

Men for all del, jeg deler bare mine synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...