Gå til innhold
Hundesonen.no

avlivning av valper med feil bitt


Fillerya

Recommended Posts

En oppdretter jeg vet om avliver valper som ikke har korrekt bitt. Er dette vanlig? Selv om en hund har overbitt eller underbitt kan de jo bli flotte familiehunder uansett. De fleste som kjøper hund ønsker seg familiehund og de færreste blir utstillingshunder uansett.

Hva er argumentet for å avlive en hund bare fordi den har feil bitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så veldig vanlig, men vi hadde nok neppe hørt så mye om det dersom det var vanlig uansett. Ikke mange år siden noen oppdrettere jeg vet om avlivet en hel haug med valper av rasen rhodesian ridgeback grunnet feil i den pelsstripen på ryggen som skal vokse motsatt vei i forhold til resten av hårene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får jo halv pris på dem uansett, vel... så det høres vel litt pussig ut? Særlig siden bittfeil ikke blir oppdaget umiddelbart etter fødsel... så er det store valper som avlives liksom?

Det kan være noen årsaker jeg kan tenke meg; at bittet er blitt så hinsides at det vil gi hunden problemer dersom den ikke opereres, at oppdretter er så ærekjær at hun ikke vil risikere at de brukes i avl av noen som ser vekk fra avlsanbefalinger (slik tilfellet vel var på RR) og ikke vil ha sitt navn involvert (kunne jo selge dem uten papirer da), eller kanskje... rett og slett ikke får solgt dem.

Noen ganger har fargefeil og andre ting som sees med en gang vært brukt som utvelgelse hvis kullene har vært så store at noen valper må vekk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var Buffy av de hundene som fikk problemer med tanke på overbittet sitt, og det ble ikke så mye bedre da veterinæren gjorde en liten feil... Men etter 2 år med problemer, så ble etterhvert hjørnetennene hennes trukket, og det var aldri noe problem igjen. Så uansett om det er blitt problemer pga overbitt/underbitt, så er det ikke noen grunn til å avlive hunden. Trekk tennene og bli kvitt problemet liksom.

Så, eneste grunnen JEG kan se til at folk avliver valper med bittfeil er at de ikke vil ha det på seg at hundene de selv har kan gi hunder med bittfeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "nesten leveringsklare valper" regner jeg med du mener valper i 6-7 ukers alder, og det synes jeg er horribelt! Bittet kan justere seg helt til valpen er ferdig vokst i kjeven. Spesielt på Westier kan det se håpløst ut i perioder, fordi overkjeven og underkjeven vokser helt uavhengig av hverandre. Jeg har sett så mye som 2 cm overbitt som har rettet seg innen valpen ble utvokst. I løpet av Alex første 4 måneder var han først overbitt, så underbitt, så perfekt, så overbitt, så perfekt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at dette ikke er normalt. Jeg hadde ikke hatt hjerte til å avlive en nesten leveringklar valp pga av feil tannstilling. Mulig det er buisness og sitt gode navn og rykte som står på spill.

Tror nokk at det er en oppdretter som er redd for ryktet sitt der ja.

Selv har jeg vaksinert valper på 8 uker hos dyrelegen og fått litt feilt bitt på alle sammen, men ved 12ukers alder så hadde alle valpene perfekt bitt, så det kunne ikke falt meg inn å avlive pågrunn av en bagatell.

Som dyrelegen vår sa bittet kan forandre seg helt til valpen er voksen det.

Kjenner noen som kjøpte valp som hadde perfekt bitt, men nå som hunden er voksen så er det ikke det lengre. Så de mistet på en måte en veldig god utstillingshund bare pågrunn av at hundene hadde skjevt bitt på den ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...