Gå til innhold
Hundesonen.no

dårlig samvittighet ved kjøp av ny hund

janne&kenny

Recommended Posts

da din hund ikke var tilstede lenger.. og du skulle få deg ny hund..

fikk du dårlig samvittighet? sammenlignet du den nye hunden med den gode gamle?

jeg fått meg ny hund etter kennys død. kenny var puddel og den nye hunden er blanding av puddel og cairn terrier.. jeg tenker mye på kenny... savner han veldig, og kjenner jeg har litt dårlig samvittighet over at jeg har fått meg en ny! er jeg helt idiot eller? er jeg halt alene om dette? jeg sammenligner også endel... på en måte gir det me trygghet når jeg hører et godt sukk fra gulvet... akkuratt som kenny.. (de fleste hunder sukker jo, men....)

det går nok bort med tida, men jeg bare lurer om det bare er meg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste at jeg måtte avlive min gamle hund før vinteren, så vi begynte å lete etter en ny på våren, for hvis jeg ventet til min var død ville jeg nok ikke klart å kjøpe ny.. Ville også ha omtrent det totalt motsatte av min gamle elskling, så jeg slapp sammenligning på noen måte.

Blir fortsatt trist hvis jeg ser samme rasen rundt omkring, men min gamle hadde ett langt og godt liv, og passet godt på hugo da de var to. Han måtte få slippe, og han rakk å lære hugolille nok uvaner til å fortsatt minne meg om han..

Men tror min gamle var spesiell, han var min første, og når hugo forsvinner så kommer jeg nok ikke til å ha så store problemer med å finne en ny, evt. velge samme rase en gang til.

Hugo er det totalt motsatte av gamlingen da, på både godt og vondt, så på den måten lyktes jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. det er ikke lett å miste sin beste venn!

jeg tenkte meg jo en dvergschnauzer, og den ligner ikke på puddelen(som jeg hadde før) i det hele tatt, så jeg tenkte ikke på sammenlikning. men Bajas som er så lik den gamle! men synset det er litt gøy også da! roper ofte kenny, i steden for Bajas.. hehe.. bruker samme komando, men får ikke samme reaksjon! rart...

feks. skal vi gå tur!! Bajas forstår ikke ordet tur..

men han det var verst første dagen.. nå er jeg blitt så glad i Bajas og jeg har ikke så dårlig samvittighet lengre.. kenny har det bedre der han er nå.. i hunde himmelen så klart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg tenker på den gamle hunden min nesten hver dag da. Men Gizmo har fått god plass i hjertet mitt og jeg kunne alldrig kvitte meg med han nei.... Jeg hadde ikke klart meg uten hund nå i det hele tatt. Hadde litt dårlig samvittighet da når jeg kjøpte meg ny, men jeg vet at de ikke kunne redde den gamle hunden min da any way så :D Men jeg er ofte borte der den gamle hunden min ligger og jeg må si jeg savner han mye !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi tok livet av Bimbo, var han 13 år og ble akutt syk kvelden før. Da jeg så hvor dårlig han var neste morgen, skjønte jeg hvor det bar og hentet Ingvild på skolen, så hun fikk bli med til dyrlegen. (Da var hun 9 1/2 år). Ane var også hjemme, så vi reiste ned alle sammen. Der ble vi tatt veldig godt i mot og avgjørelsen ble tatt i samråd med dyrlegen. Vi fikk et eget rom, så vi fikk tatt orntlig farvel med ham. Vi satt med ham og gråt, til han sovnet inn. Dette var dagen før St. Hansaften og nest siste skoledag. Ingvild slapp å gå på skolen siste dagen, så vi dro rett ned på hytta til mormor som også var veldig glad i hunden. Selvfølgelig var alt fryktelig trist, men samtidig var det godt at vi var sammen om det og at vi visste at vi hadde gjort det som var best for Bimbo.

Et halvt år etter kom Solo til oss og jeg skjønte plutselig hvor mye jeg hadde savnet å ha hund. Dette var en helt annen hund og jeg har aldri tenkt på å ha noe dårlig samvittighet for det. Noen måneder etter at Vi fikk Solo (faktisk omtrent på dagen ett år etter at Bimbo døde) fikk vi datteren til Solo, Fibi, og med den turboen i huset, har jeg så mye hundeglede i huset at det halve kunne vært nok :D . Nei, alt er bra, men Bimbo glemmer vi da aldri, selvom vi har nye hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre hadde vi lhasa apso. Vi bestemte å ikke skaffe oss ny hund med en gang. Vi ventet faktisk i fire år før vi fikk ny hund. Da vile vi ha tispe og en helt annen rase for ikke å sammenlikne. Valget falt på samojed og ingen har angret siden. De to hundene er som natt og dag. Totalt forskjellige. Klart man sammenlikner, men vi savner ikke Baltus. Han var syk og verken vi eller han hadde det noe godt. Frida er en spesiell og flott hund. Vi sa det allerede etter noen uker, at hun kom det til å bli veldig vanskelig å miste.

Da jeg flyttet for meg sel vog skaffet meg Tussie, så har jeg litt dårlig samvittighet i forhold til Frida selv om hun er i live. Syndes synd på at hun må finne seg i at en liten "drittunge" bøller med henne.

Pappa har sagt at etter Frida blir det Newfoundlandshund, men det blir forhåpentlivis ikkepå mange mange år enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja,etter Chanel måtte avlives å jeg kjøpte ny valp hadde jeg kjempedårlig samvittighet,tenkte liksom hele tiden at nå svikter jeg Chanel,nå blir hun liksom borte for meg osv(veit at de er dumt tenkt da,men jeg tenkte det hvertfall :P )men hun er alltid i mitt hjerte å vil alltid være der så nå tenker jeg ikke sånn,men hadde dårlig samvittighet leeenge ja :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde faktisk ikke dårlig samvitighet i det hele tatt. Gamlehunden var jo så glad i andre hunder at jeg tror hun er fornøyd med at det er ny hund i huset. Savnet er fortsatt stort etter gamlemor og vi kommer aldri til å glemme henne. Jeg har et flott bilde av henne på veggen og jeg "snakker" ofte med henne. Når nyhunden er umulig spør jeg ofte gamlemor om hjelp :lol::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, slikt får jeg ikke dårlig sammvitighet av, jeg vet at den gamle collie tispa vår hadde det utrolig bra i livet sitt og har ingen ting å ha dårlig sammvitighet får... Hadde hun derimot hatt det dårlig og jeg hadde skaffet meg ny hund, da hadde jeg hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har en løype på ca 11 km som nesten bare er grus som vi tar fatt på når været blir litt varmere og sola står opp før, håper det går bra uten noe sånt (tror ikke han liker det). Drar ikke der nå pga trafikk på dagtid.
    • Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...