Gå til innhold
Hundesonen.no

Linse som gjør livet lett


Guest Belgerpia

Recommended Posts

PUHHHH... godt å se at jeg er "nesten" normal :icon_redface:... skjønt mine venner er nok litt i tvil der av og til... Hehehe. I går greide jeg faktisk å LA VÆRE å ta med kamera da vi dro ut på tur også - men det holdt hardt må jeg si.

Lurer på om det kan være lurt å ta med både ekstra batterier og PC'en når jeg drar på briardspesialen til helga ? Det aner meg at minnekortet kommer til å fylles flere ganger...

Siri

Ps: Synes det er usigelig dårlig gjort at du ikke låner bort Runar altså !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tror ikke du trenger å finne en spesiellt rik mann... :icon_redface: Skal kanskje ikke veldig mye sparing til før man kan kjøpe et Canon EOS 350D og et Cannon EF 70-300 IS USM objektiv som du på nettet kan få for under 11000 samlet.

Har kameraet alt, men da behøver jeg altså bare å finne meg en mann som har lyst til å kjøpe den til meg da :lol: Noen som føler seg kallet? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kjempefine agilitybilder altså! ;) Gratulerer med ny super kamrealinse! Men så jeg syner eller var det virkelig en irsk setter i svevet på et av bildene?!

Du så helt rett - det var en irsk setter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner bare ikke hvor heldig du er som har fått tak i denne linsa.

Nå har jeg søkt på nettet og ringt rundt, og ingen har det inne og ingen kan heller forespeile når de kommer til å få det inn.

Fikk i dag beskjed om at Canon hadde hatt litt problemer med nettopp denne linsa, så det ville ikke bli levert før problemet er løst... :)

Men jeg har i hvert fall bestilt, så når det omsider kommer står jeg i hvert fall i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står mellom Nikon D50 og Canon EOS 350D... Å, så vanskelig å velge! Nikon ble best i test hos TV2 hjelper deg, og det er rimeligere. Hadde egentlig bestemt meg for det, men ble usikker da jeg ser at alle har Canon.. :S Hva tror dere? SKal ha et kamera til hobbybruk, så jeg kan ta klare bilder av bikkja og naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står mellom Nikon D50 og Canon EOS 350D... Å, så vanskelig å velge! Nikon ble best i test hos TV2 hjelper deg, og det er rimeligere. Hadde egentlig bestemt meg for det, men ble usikker da jeg ser at alle har Canon.. :S Hva tror dere? SKal ha et kamera til hobbybruk, så jeg kan ta klare bilder av bikkja og naturen.

Etter det jeg har skjønt så er kameraene relativt jevne i både kvalitet og muligheter, det største skillet er visst hvordan de ligger i hånden - NikonD50 er større og bedre å holde på, ifølge ekspertene, mens Canon 350d er litt mindre. Jeg har relativt store hender uten å slite noe med å holde på kameraet, så det er jo en vurderingssak. D50 har vel også maks 6 megapixler, mens Canon har 8 ? Uansett er de begge to gode kameraer, og en stooor forskjell fra vanlige kompaktkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har skjønt så er kameraene relativt jevne i både kvalitet og muligheter, det største skillet er visst hvordan de ligger i hånden - NikonD50 er større og bedre å holde på, ifølge ekspertene, mens Canon 350d er litt mindre. Jeg har relativt store hender uten å slite noe med å holde på kameraet, så det er jo en vurderingssak. D50 har vel også maks 6 megapixler, mens Canon har 8 ? Uansett er de begge to gode kameraer, og en stooor forskjell fra vanlige kompaktkamera.

Det Nikon har, som ikke Canon har, er plastdeksel foran LCD skjermen! Jeg vil og ha det!!

Skjermen blir naturlig nok hengende mot glidelåsen på jakke når man henger kameraet rundt halsen, og det blir det lett riper av.

Jeg synes det er skikkelig tungvindt å støtt ha med veska til kameraet, så jeg hadde blitt overlykkelig om noen hadde en patent som kunne beskytte skjermen på Canon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Nikon har, som ikke Canon har, er plastdeksel foran LCD skjermen! Jeg vil og ha det!

Skjermen blir naturlig nok hengende mot glidelåsen på jakke når man henger kameraet rundt halsen, og det blir det lett riper av.

Jeg synes det er skikkelig tungvindt å støtt ha med veska til kameraet, så jeg hadde blitt overlykkelig om noen hadde en patent som kunne beskytte skjermen på Canon også.

Den problemstillingen har jeg ikke tenkt over engang, så den kan jo ikke være så alt for ille ripet opp :) Jeg har også veske, og det vil jeg anbefale alle å ha, det gir kameraet en bedre mulighet til å takle støt, vann, støv osv.osv. Men tungvindt er det ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men svarene gjorde ikke valget lettere :D Hehe. Jeg tenker jeg får ta en tur i butikken i morgen, og høre hva de har å si angående pris o.l. Og ikke minst holdbarhet. Men jeg heller mest mot Nikon, men allikevel er jeg usikker når det gjelder megapixlene. For alle del, jeg trenger ikke mer enn 6, men når prisforskjellen er så liten frister det å ta kameraet med flest megapixler, selv om dette ikke betyr all verdens. Kom gjerne med flere innspill.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Først av alt: KNALLFLOTTE bilder Belgerpia!

Når det gjelder kameravalg, så vaklet jeg mellom Canon og Nikon. Valget falt til sist på Nikon D50 og det hadde vel helst med at det lå så godt i hånda mi. Er superfornøyd med kameraet og er i ferd med å sprenge hele PC-en snart :huh: Da vi var på skoleavslutning i går fikk jeg streng beskjed fra guttungen min om å la kameraet være hjemme, for "de andre foreldrene ble så stresset av å se en halvgal "pressefotograf" suse rundt og ta 10000 bilder av alt som beveget seg" ;)

I alle fall - jeg er nå på jakt etter en linse i størrelsesorden 70-300mm. Har sett at Sigma har og prisen ligger på rundt 2000 spenn. Overkommelig altså! Men jeg er ikke den mest bevandrete i optikkens verden - hva mener dere man skal ta hensyn til når man skal kjøpe linse? Ser at det skrives IS - hva er det for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle fall - jeg er nå på jakt etter en linse i størrelsesorden 70-300mm. Har sett at Sigma har og prisen ligger på rundt 2000 spenn. Overkommelig altså! Men jeg er ikke den mest bevandrete i optikkens verden - hva mener dere man skal ta hensyn til når man skal kjøpe linse? Ser at det skrives IS - hva er det for noe?

Sigmalinsene har rykte på seg for å være dårlige når du kommer over 200 mm grensen, da blir de visst uskarpe i kantene osv. Du får det du betaler for, liksom... Is = intern stabilisator, og gjør at de ørsmå vibreringene i kameraet forsvinner og gir dermed skarpere bilder. Is gjør gjerne linsene en del dyrere...

Godt du ikke lurer på en 18-300 linse, da må du fort høyt opp i pris for å finne noe som gir kvalitet over hele brennvidden. Skulle jeg kjøpt linse på nytt ville jeg antagelig også sett etter noe mer lyssterkt, for det skal ikke mye mørke til før jeg må høyt opp i ISO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O store... kanskje det er et rikt mannfolk jeg også burde fått meg ? Hahahhaha....

....

.. kanskje ikke helt skarpt, men det er jammen meg ikke lett å få dem sylskarpe heller :-)

Siri

du trenger bare photoshop, ikke rikt mannfolk :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmalinsene har rykte på seg for å være dårlige når du kommer over 200 mm grensen, da blir de visst uskarpe i kantene osv. Du får det du betaler for, liksom... Is = intern stabilisator, og gjør at de ørsmå vibreringene i kameraet forsvinner og gir dermed skarpere bilder. Is gjør gjerne linsene en del dyrere...

Godt du ikke lurer på en 18-300 linse, da må du fort høyt opp i pris for å finne noe som gir kvalitet over hele brennvidden. Skulle jeg kjøpt linse på nytt ville jeg antagelig også sett etter noe mer lyssterkt, for det skal ikke mye mørke til før jeg må høyt opp i ISO.

Jeg har hatt en sigma 70-300mm på lån de siste 14 dagene og har tatt ørten bilder med den og har vært kjempefornøyd. Nå har jeg forhandlet meg til å kjøpe den for 1200 kroner. Mulig det ikke er verdens beste linse sånn sett - men synes likevel jeg har gjort et godt kjøp i kveld :huh: Da følger det med polaroidfilter og veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme kameraet jeg ôgså, men med original linsen. Tar bra bilder, men eg vil jo selfølgelig ha noe større. Elsker å ta bilder av dyr i fart ;) Så da jeg såg agility bildene var eg solgt! Men va er IS? :huh: Jeg har ikke lest bruksanvisningen enda engang.... *iiiik*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eldre 90-300 linse (Canon) uten IS. Lurer på om jeg hadde merket noe forskjell med en IS linse. Får jo klare bilder med den jeg har, selv i full zoom.

*Bilder klippet*

Det første bildet er jo tatt med kitlinsen eller en vidvinkel, Charlotte ;)

Forskjellen går ikke på klare eller uklare bilder, dslr gir stortsett klare bilder samma søren ;) Men IS gir en ekstra skarphet fra kameraets side, nettopp fordi den veier opp for de bittesmå vibreringene i kameraet (ikke bevegelsesuskarphet fra fotografens side). IS er gull, men koster flesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første bildet er jo tatt med kitlinsen eller en vidvinkel, Charlotte ;)

Forskjellen går ikke på klare eller uklare bilder, dslr gir stortsett klare bilder samma søren ;) Men IS gir en ekstra skarphet fra kameraets side, nettopp fordi den veier opp for de bittesmå vibreringene i kameraet (ikke bevegelsesuskarphet fra fotografens side). IS er gull, men koster flesk.

Nettopp, tror ikke jeg hadde sett forskjell med det blotte øyet.

Nope, er ikke tatt med vidvinkel. Hvis jeg hadde brukt vidvinkel så hadde man sett hele Aust Agder på det bildet ;) Skulle ønske jeg hadde den med meg dog, landskap blir såå mye bedre med vidvinkel. 18 mm fokus står det i instillingene, så jeg brukte 18-55mm linsa. Reservelinsa ;)

Har forresten fått polariseringsfilteret, skal prøve det i helgen og legge ut bilde med og uten filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står mellom Nikon D50 og Canon EOS 350D... Å, så vanskelig å velge! Nikon ble best i test hos TV2 hjelper deg, og det er rimeligere. Hadde egentlig bestemt meg for det, men ble usikker da jeg ser at alle har Canon.. :S Hva tror dere? SKal ha et kamera til hobbybruk, så jeg kan ta klare bilder av bikkja og naturen.

Har du tenkt på Olympus, da? Jeg har Olympus E-500 og det er et knallbra kamera. Jeg har blitt anbefalt det av veldig mange som driver aktivt med fotografering, og som jobber i bransjen. Jeg vil i hvertfall si at det er et kamera du ville bli kjempefornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det kameraet?

Olympus E-500? Jeg betalte 5999 kr på Preus(*kremt* mamma og pappa betalte - konfirmasjonsgave). Det var tilbud på ekstra linse til det, så jeg betalte 1500 kr til. Den linsen hadde kostet ca. 3000 kr, så jeg var strålende fornøyd. :P Men altså, det koster 5999 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...