Gå til innhold
Hundesonen.no

Linse som gjør livet lett

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Må bare!

Jeg fikk bursdagspresang av min KJÆRE litt på forskudd om fredagen, en ny linse til mitt EOS 350D - en sportslinse - EF 70-300mm med Image Stabilizer............ og d...n for ei linse.............. (snille mannen min)

I går dro jeg og linsa på tur til Oslo - nermere bestemt - Rommensletta og Stover HK sitt agility og lydighets stevne - rett nok tok jeg ingen lydighetsbilder, men hauger og lass med agilitybilder - og hvilken forskjell det ble......

Resultatet finnes her Stovner 2006

Dette er bildene jeg er mest fornøyd med, og innimellom er det ett og annet jeg er superfornøyd med - og uten nye linsa så ville det nok ikke blitt så mange bra........ B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder! :D Og mange kjente hunder! Men si meg..den gronnisen..er det pappen til Lokeliten eller er det Zorro?Synes egentlig det ligner mest på Zorro, men vanskelig å si fra den rett frem vinkelen når de er svarte..

Edit: så på øra at det var Zorro ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder, Merete :D Kjenner til det der med linser som gjør livet lettere - kjøpte Tamron 70-300 linse i slutten av april og reiste på agstevne i Arendal med den. Jeg hadde ikke råd til IS, men Gud så deilig det er med zoom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Fine bilder! :D Og mange kjente hunder! Men si meg..den gronnisen..er det pappen til Lokeliten eller er det Zorro?Synes egentlig det ligner mest på Zorro, men vanskelig å si fra den rett frem vinkelen når de er svarte..

Edit: så på øra at det var Zorro ;)

Må ikke spørre meg hvem grønisen er altså - aner ikke - men Zorro høres vel ikke helt feil ut..... hehe

Jeg tok bare bilder jeg - og kosa meg i vilden sky. Jeg veit navnet på to av hundene i stor og en av hundene i liten liksom - i den store så er det ene terven - den heter A-Rex - mørke terven som hopper mot kameraet, og så kjenner jeg den ene border collien. I liten så kjenner jeg bare Pippin..... hehe..... Men det var morsomt å ta bilder ja...

Og tuppetroll:

Jeg hadde ALDRI hatt råd til den linsa - ikke litt engang - så jeg er glad jeg har en snill snill mann ....... verdens beste synes jeg............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tuppetroll:

Jeg hadde ALDRI hatt råd til den linsa - ikke litt engang - så jeg er glad jeg har en snill snill mann ....... verdens beste synes jeg............

Godt vi er flere :D *Ut og finne seg rik mann som kan kjøpe IS Linse til meg* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O store... kanskje det er et rikt mannfolk jeg også burde fått meg ? Hahahhaha....

Herlige bilder Belgerpia - agility må jo også være hundesporten over alle hundesporter når det gjelder å ta bilder av hundene in action ! Det blir liksom ikke helt det samme å "fange" dem i skogen - som regel er det alltid ei grein eller en busk eller noe som er i veien...

Jeg investerte i ei sånn billig 70-300 mm linse jeg - uten IS, men det går an å få noen kule bilder med den også da - også likte lommeboka det mye bedre enn disse litt dyrere sakene :-).

I går fikk vi disse bildene....

2006-05-28-Babs11.jpg

2006-05-28-Babs21.jpg

...også av Odin da...

2006-05-28-Odin12.jpg

.. kanskje ikke helt skarpt, men det er jammen meg ikke lett å få dem sylskarpe heller :-)

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

O store... kanskje det er et rikt mannfolk jeg også burde fått meg ? Hahahhaha....

Herlige bilder Belgerpia - agility må jo også være hundesporten over alle hundesporter når det gjelder å ta bilder av hundene in action ! Det blir liksom ikke helt det samme å "fange" dem i skogen - som regel er det alltid ei grein eller en busk eller noe som er i veien...

Jeg investerte i ei sånn billig 70-300 mm linse jeg - uten IS, men det går an å få noen kule bilder med den også da - også likte lommeboka det mye bedre enn disse litt dyrere sakene :-).

I går fikk vi disse bildene....

2006-05-28-Babs11.jpg

2006-05-28-Babs21.jpg

...også av Odin da...

2006-05-28-Odin12.jpg

.. kanskje ikke helt skarpt, men det er jammen meg ikke lett å få dem sylskarpe heller :-)

Siri

Dritbra bilder det der da....... men du er jo nesten som proff å regne - jeg har sukka og stønna mer enn en gang over kvaliteten på en del bilder du har tatt - digga froskene også forresten.

Jeg hadde aldri invistert i ny linse selv altså - jeg klarte meg greit med den jeg hadde - men jeg er veldig veldig veldig glad for at mannen min mente at jeg trengte en sånn linse. Rett nok har jeg ytret ønske om en ny zoom linse - men dette overgikk jo selv mine villeste fantasier...

Agility er toppers til denne linsa - jeg har ogs brukt den på løp i skogen jeg da - og den funka fint der også........... øver litt hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flotte bilder :D Er veldig nær å kjøpe Canon 350 D selv. Men jeg lurer bare på en liten ting. Holder det til hobby bruk den linsa som følger med? Hvor mye ligger denne EF 70-300mm med Image Stabilizer på i pris feks?

Ville dere som har dette kamera valgt et annet kamera (i samme pris klasse) hvis dere skulle kjøpt et nytt nå?

Klør sikklig i fingrene når jeg ser bildene deres. Utrolig flotte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flotte bilder :D Er veldig nær å kjøpe Canon 350 D selv. Men jeg lurer bare på en liten ting. Holder det til hobby bruk den linsa som følger med? Hvor mye ligger denne EF 70-300mm med Image Stabilizer på i pris feks?

Ville dere som har dette kamera valgt et annet kamera (i samme pris klasse) hvis dere skulle kjøpt et nytt nå?

Klør sikklig i fingrene når jeg ser bildene deres. Utrolig flotte ;)

Kitlinsen holder absolutt til hobbybruk, kvaliteten er ikke så verst, det jeg merket mest var mangelen på zoom.. IS linsa til Belgerpia må du nok fort ut med 5-6000 for? Jeg ville ikke valgt et annet kamera hvis jeg skulle velge på nytt, er dødsfornøyd og totalt avhengig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitlinsen holder absolutt til hobbybruk, kvaliteten er ikke så verst, det jeg merket mest var mangelen på zoom.. IS linsa til Belgerpia må du nok fort ut med 5-6000 for? Jeg ville ikke valgt et annet kamera hvis jeg skulle velge på nytt, er dødsfornøyd og totalt avhengig..

Der ble jeg overtalt :D Må ha det ;) Bruker du andre linser enn den kitlinsen Helene?

Edit: Leste at du hadde en annen linse i et av de første innleggene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

kan få 70-300 IS til under 5000kroner...

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=29439

kan også få 350D med linse for under 6000kroner nå...

Javisst får man linsen til under 5000 - rett under faktisk - men når man invisterer i så dyr linse så må man ha filter til litt over 400 - det er jo billigere å ødelegge ett filter enn linsen - så må man ha solhatt til borti 400 kroner - man vil jo at bildene skal bli best mulig og vil ha de beste forutsetninger - og vips så er summen oppi nesten 6000 - og da slenger man på en støvbørste bare for å få jevnt tall.......

ughhhh.......... jeg blir fortsatt stressa av prisen......

Jeg kjøpte forøvrig aldri kitlinsen jeg - men invisterte direkte i en sigma linse med zoom - så jeg har jo hatt gode vilkår hele tiden for kamera mitt....... - men av og til - når jeg skal ta vanlige bilder så ønsker jeg meg kitlinsa også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst får man linsen til under 5000 - rett under faktisk - men når man invisterer i så dyr linse så må man ha filter til litt over 400 - det er jo billigere å ødelegge ett filter enn linsen - så må man ha solhatt til borti 400 kroner - man vil jo at bildene skal bli best mulig og vil ha de beste forutsetninger - og vips så er summen oppi nesten 6000 - og da slenger man på en støvbørste bare for å få jevnt tall.......

ughhhh.......... jeg blir fortsatt stressa av prisen......

Jeg kjøpte forøvrig aldri kitlinsen jeg - men invisterte direkte i en sigma linse med zoom - så jeg har jo hatt gode vilkår hele tiden for kamera mitt....... - men av og til - når jeg skal ta vanlige bilder så ønsker jeg meg kitlinsa også

Det var det jeg tenkte - derfor jeg sa 5 - 6000 ;) Jeg skal egentlig kjøpe filter til linsen min også ellers går den vel dukken også mister jeg de 1500 kr (latterlig pris iforhold til din) jeg gav for den..

Speilrefleks er dyrt..

Men, Merete - hadde ikke du en 18 - 125 linse? Den dekker jo kitlinseområdet. Hvorfor vil du da ha kitlinsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det var det jeg tenkte - derfor jeg sa 5 - 6000 ;) Jeg skal egentlig kjøpe filter til linsen min også ellers går den vel dukken også mister jeg de 1500 kr (latterlig pris iforhold til din) jeg gav for den..

Speilrefleks er dyrt..

Men, Merete - hadde ikke du en 18 - 125 linse? Den dekker jo kitlinseområdet. Hvorfor vil du da ha kitlinsen?

For å si det sånn - ingen tvil om at min kjære får ny mobiltelefon til bursdagen sin liksom......... ;) Selv det matcher ikke linsen........ snille mannen min..........

Jeg hadde antagelig blitt minst like glad for en til 1500 jeg da...... synes jo det er dyrt nok også....

Joda - jeg har 18-125 linse - og jovisst dekker den kitlinseområdet, men jeg har lånt en linse av min far (han har vanlig eos 1000 speilrefleks) - som er lik kitlinsen, og på nærbilder av folk og sånn, hvor man ikke har bruk for zoom - så blir bildene bedre med den linsen enn med den jeg kjøpte......... Mulig det er fotografen altså - men det er i alle fall sånn det blir her......

hehe - fordi jeg er lat av natur og ikke gidder å bytte linse frem og tilbake så må jeg nå stå evigheter fra folk når jeg skal ta bilder - tok noen stillbilder av terrieren i forgårs - og den nye linsen bare suger inn lyset sånn at fargene blir jo 10 ganger sterkere og bildene blir sylskarpe.........

Neste test blir innendørs - IS'en funker ikke med blits, men linsen skal være super innendørs allikevel så nå må jeg teste den på det..... skulle ønske jeg hadde hatt den i min gudsønns konfirmasjon altså....... det hadde vært fint det - da hadde det blitt brae bilder i Grieghallen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - fordi jeg er lat av natur og ikke gidder å bytte linse frem og tilbake så må jeg nå stå evigheter fra folk når jeg skal ta bilder - tok noen stillbilder av terrieren i forgårs - og den nye linsen bare suger inn lyset sånn at fargene blir jo 10 ganger sterkere og bildene blir sylskarpe.........

Jeg gjør akkurat det samme - gidder ikke bytte liksom, noe som kan være en utfordring med en 12 uker gammel tervtott som ikke kan bli.. Forrige gang løste jeg det ved å ta på henne bånd, og legge båndet under eldstemor, for så å rygge 1,5 meter før hun kom seg løs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritbra bilder det der da....... men du er jo nesten som proff å regne - jeg har sukka og stønna mer enn en gang over kvaliteten på en del bilder du har tatt - digga froskene også forresten.

Jeg hadde aldri invistert i ny linse selv altså - jeg klarte meg greit med den jeg hadde - men jeg er veldig veldig veldig glad for at mannen min mente at jeg trengte en sånn linse. Rett nok har jeg ytret ønske om en ny zoom linse - men dette overgikk jo selv mine villeste fantasier...

Agility er toppers til denne linsa - jeg har ogs brukt den på løp i skogen jeg da - og den funka fint der også........... øver litt hver dag..

Hehehehee.... jeg burde vel vært skutt om ikke ett og annet bilde ble bra så mange bilder som jeg tar :-). Muuuulig det grenser til mani, men siden jeg fikk kameraet i slutten av mars har jeg altså tatt over 4000 bilder.. UPS... og dermed måtte jeg selvsagt også ha en ekstra harddisk å legge dem på. Fylte jo opp PC'n kjapt liksom *ler*.

Men du..... du låner ikke vekk Runar litt vel ?? Sånn for en liten periode slik at han også kan få muligheten til å kjøpe bursdagsgave til meg liksom ?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehee.... jeg burde vel vært skutt om ikke ett og annet bilde ble bra så mange bilder som jeg tar :-). Muuuulig det grenser til mani, men siden jeg fikk kameraet i slutten av mars har jeg altså tatt over 4000 bilder.. UPS... og dermed måtte jeg selvsagt også ha en ekstra harddisk å legge dem på. Fylte jo opp PC'n kjapt liksom *ler*.

Jeg kjøpte kameraet mitt 8.februar - siden den gang har jeg tatt 8000 bilder :icon_redface: Så jeg pleier å si at jeg har spart inn kameraet alt - hadde jeg hatt analogt speilrefleks hadde jeg betalt mer for all filmen og fremkalling :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ehhh.... er det nå jeg skal bli stressa eller?

Dere tror dere har tatt mye bilder liksom?

Først kvelte jeg harddisken, så kvelte jeg den flyttbare, så fikk jeg ny harddisk med megalagringskapasiet - og nå stønner den over at jeg har litt lite plass........ jiiihaaaaa

Jeg har imidlertid blitt flinkere til å slette dårligere bilder med en gang, man gjør det nemlig når man krasjer harddisken sin og mister en masse greier fordi den rett og slett ikke klarer å starte fordi den har gått i metning......

Jeg kjøpte kameraet 20. juni fjor tror jeg det var - eller noe sånt (første bildene er tatt da i alle fall) - og skal vi se - for å sammenligne med dere så har jeg talt bildene fra i år (lagrer etter dato ser dere) og siden januar i år har jeg tatt vare på originalen til 7081 bilder - og nå vet ikke jeg hvordan det er med dere, men jeg sletter jo MANGE bilder hver gang liksom - så skal jeg tippe så er jeg oppe i over 10000 bilder og vel så det hittil i år.

Hey - bare siden lørdagen har jeg tatt 1400 bilder ......... ny linse er gøy...... haha

Og nei Siri - Runar er ikke til utlåns - hehe............

Redigert: Jeg har ikke passert 10000 i år riktig enda - men totalen er 9077 - haha - jeg tror jeg har lagret for mange bilder egentlig jeg...... - må slette flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...