Gå til innhold
Hundesonen.no

hundetjeneste i militæret


Aragorn05

Recommended Posts

Jeg har veldig lyst til å utdanne meg som hundefører i millitæret, men har ikke peiling om hvordan jeg kommer meg på sesjon for eksempel for jeg er jo jente så jeg blir ikke innkalt.. Noen som veit noe om dette? Hadde vært supert om noen viste noe om dette, har leitet innpå forsvaret sine sider men finner ikke noet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel gå hundepatruljen (eller hva det nå heter) på førstegangstjenesten, men det er en milelang venteliste. Du kan å være hunderøkter under 1.gangstjensten tror jeg. Førstegangstjenesten varer mellom 10 og 12 mnd. I heimevernet er det vel 6 mnd, men du må møte opp en uke i året så lenge du er tjenestefør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i militæret da, så du må først gå førstegangs tjeneste å så søke videre etterpå :P

FEIL! Man kan gjennomføre førstegangstjeneste som hundefører. Men du må søke om opptak til Forsvarets Hundeskole (FHSK), mens du er på rekruttskolen.

Det er i hovedsak Luftforsvaret som trenger flest hundeførere, så hett tips er å søke seg dit. Hæren trenger nemlig ikke så mange...

For øvrig er det mange søkere vanligvis på hundefører. Da jeg var på rekrutten var det ca. 300 om søkte fra vårt kull, 16 av oss kom inn... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. blir vel hardt å gå et år med første gangs tjenste også et år til med hundetjeneste.. hmm.. jeg var på besøk i millitæret forje tirsdag sammen klassen min og jeg tror de sa vis jeg husker rett da at de gikk førstegangstjenesten sin nå.. eller hundetjenesten i første året, men er ikke sikker. For det virket som de hadde vært et annet sted også kommet der vi var etter noen måneder..

Men jeg får vel vite noe av dette vis jeg drar på sesjon kanskje?

kanskje litt dumt spørsmål dette her, men vis jeg drar på sesjon frivelig nå har jeg nødt til å dra i millitæret eller kan jeg ombestemme meg etter å ha vært der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt frivillig for jenter :D . Jenter født i 89 og oppover får nå innkallelse til sesjon, men militærtjenesten er enda frivillig. Du kan møte opp til sesjon og få informasjon om de ulike tilbudene til militæret, uten noe krav om tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å søke meg inn til hundefører kurset snart ett par år siden, men jeg kom ikke lengre enn til intervjuet. Det endte med at jeg ble hunderøkter.

På Luftforsvarets rekruttskole KNM Harald Haarfagre, vil du etter en stund få muligheten til å søke videre hvilken tjeneste du skal ha etterpå. Det er da du må inn til intervju med en offiser fra FHSK. Sjansen for å komme videre etter intervju er ikke så stor, siden det er MANGE søkere. Dersom du skulle få kurs plass på FHSK, vil mange gjennom kurset bli kastet ut helt de beste er igjen.

Det er kun Ørland og Bodø Hoved Flystasjon som har hundetjeneste i Luftforsvaret. På Ørland trenger de 5-6 nye førere ca. hvert 3/4 år, hva de trenger på Bodø vet jeg ikke.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg ha ringt hundeseksjonene og spurt hvilket inntak de kommer til å ta hundeførere fra neste gang.

Hvis du absolutt vil jobbe med hund, så anbefaler jeg å ta med hunderøkter på 2. valget, artig tjeneste det og :P. Ellers kan du søke om å bli overflyttet til noe etter at du har kommet i tjeneste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under infomøte mens jeg var på KNM Harald Haarfagre så sa de at det var bare å søke, men ikke vits i å søke uten at man faktisk har relevant erfaring og gode nok fysiske krav..

i 2006 trengte de noe sånt som 10-16 hundeførere, tror det var snakk om over 1000søknader i året, men husker ikke, så sjansen for at akkurat du skal få en av de plassene er jo nermest snakk om 1promille..

Dessuten er ikke Hundefører som så mange tror, om ikke mere av å kunne læringsteoriene utenad og egen fysisk helse/fostring enn og holde på med hunder... Hunden er mere en del av din millitære utrustning akkurat som ag3'n...

(prøvde å tegne et litt mere reelt bilde av tjenesten, men det er en utrolig tjeneste å få om man skulle være så heldig å få den.)

Kurssted Forsvarets Hundeskole, Hauerseter

Kursvarighet 6 uker

Opptakskrav

Fullført 10 årig grunnskole. Opptaket skjer på grunnlag av frivillig søknad intervju/samtale med representant fra Forsvarets Hundeskole. Bestått 3000 meter test, 15 min gutter 16.30 minutter jenter.

Ønsket bakgrunn

Frilufts- og idrettsinteresser. Erfaring med hunder og hundestell er en fordel. Bør inneha førerkort

klasse B.

Medisinske krav

Helseprofil: 7677777799

Fargesyn: 9/bestått kabeltest

Hørsel: 3

Alminnelig evnenivå: 4

Edit: les til du blir grønn : http://mil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. blir vel hardt å gå et år med første gangs tjenste også et år til med hundetjeneste..

Leser du inlegga her el?

Jeg prøver igjen;

FEIL! Man kan gjennomføre førstegangstjeneste som hundefører. Men du må søke om opptak til Forsvarets Hundeskole (FHSK), mens du er på rekruttskolen.

Det er i hovedsak Luftforsvaret som trenger flest hundeførere, så hett tips er å søke seg dit. Hæren trenger nemlig ikke så mange...

For øvrig er det mange søkere vanligvis på hundefører. Da jeg var på rekrutten var det ca. 300 om søkte fra vårt kull, 16 av oss kom inn...

Ok? <_<

Det er kun Ørland og Bodø Hoved Flystasjon som har hundetjeneste i Luftforsvaret

Har de kutta ut hundetjenesten på Rygge og Gardermoen? Og evt. når gjorde de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg leser innlegga, men har ikke hadd tiden til å svare for jeg har gått opp i økonomieksamen.. tiden går når man pugger til det :P

Jeg skal komme meg på sesjon så jeg får snakket med de der og finne ut hva jeg kan dra til.. Eller så sa de på Ørlandet når jeg var på besøk der at de hadde hundetjenesten bare på Ørlandet og Bodø.. Veit ikke helt jeg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...