Gå til innhold
Hundesonen.no

Stamtavlenavn


Trultemor

Recommended Posts

Jeg har gitt kjøpere en bokstav å finne navn på og har selvfølgelig funnet alternative dem kan velge blandt hvis dem synes det var vannskelig å finne navn på den gitte bokstaven.

så her har det vært både meg og eier som har funnet navnet til hunden som har blitt solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt de oppdretterne som betstemmer selv, jeg hadde vel antagelig gjort det selv(i hvertfall ett tema eller bokstav som de fleste)

Grunnen til at jeg spørr er at hun jeg kjøpte av sa først at jeg bare kunne velge,så jeg bestemte ett,men så hadde hun funnet ett hun syntes var fint. og det syns jeg var litt trist når jeg hadde funnet ett jeg syntes var fint.

Nei, går ikke til vanlig å roper stamtavlenavnet,men synes det var litt gromt å bestemme litt selv.

Synes det er så artig med navn. Tro vi hadde mange navn på lista når vi skulle ha navn til sønnen vår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle kjøpe Noddy, så het han Benny.

Det jeg har hørt er at alle valpene i et kull får et navn som beggyner på samme bokstav.

Så alle i kullet valpen min tilhørte het noe på b.

Men vi kunne selv bestemme hva vi ville kalle han.

Det var fint, for vi hadde lenge tenkt på Noddy.

Men det som er da, er at i stamtavla står det Benny og ikke Noddy.

Men, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren vår bestemte hvilken bokstav stamtavlenavnet skulle begynne på. Ellers så kunne vi bestemme helt selv. Vi ble jo opphengt i denne bokstaven, altså I, ikke den letteste bokstaven akkuart. Vi kom fram til Ibris. Men fant etterhvert ut at vi heller ville kalle henne for Chica. Men vi måtte allikevel ha Ibris på stamtavlenavnet. Ibris Chica. Det var ikke så fint, så vi måtte finne et slags mellomnavn, et ledd som fikk de to navnene til å lyde bra sammen. Så da ble det tilslutt Ibris la Chica. "Ibris, den lille frøkenen" ;)

Tror det er vanlig at oppdrettere bestemmer litt når det gjelder stamtavle navn, men hva folk vil kalle dem i virkeligheten har ikke oppdretterne noe med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tess er i G-kullet. Derfor ville oppdretter kalle henne noe på G på papiret. Jeg fikk bestemme navnet selv, men var tom for ideér. Også synest jeg det er så vanskeleg å bestemme navnet selv :P

Så derfor var det oppdretter som gav henne navnet på papiret. Men jeg bestemte navnet "Tess"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren vår går etter bokstaver, som mange gjør, altså A-kullet, B-kullet ovs.. Og da får kjøperne velge fritt navn på A, B ovs.. Og hvis ikke velger hun et navn. Så hvis hunden heter Trofast kan de godt ha det på papiret hvis det passer med T-kullet.

Noen ganger setter hun navn etter hannen, sånn som min ene heter Heirofia's Hot Chilli, etter faren som heter Hot Gossip. Ser noen Flatoppdrettere bruker et første navn for og skille kullene så får eieren bestemme det andre navnet blandt annet var det et kull for litt siden hvor valpene het Drømmende(...) og der fikk eierne sette inn et eget navn.

Jeg må innrømme at jeg er glad vi fikk velge navn, syntes det er greit, så kan heller de som ikke klarer/vil det la oppdretter gjøre det (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettere'n til Miko og Bailar, lot meg velge Miko's stamtavlenavn, skulle bare være helst 2 navn på M.

Så da ble det Mister Miko, oppkalt etter en hest faktisk :lol:

Når vi skulle ha Bailar valgte han.

Vi fikk velge mellom 3 navn:

Snob-Zone's Rey del Tango

Snob-Zone's Bailar el Mambo

Snob-Zone's Seductor de Salsa

Vi ville helst bruke et av navna til daglig å valgte derfor Bailar el Mambo.

Guttene våres heter altså: Snob-Zone's Mister Miko og Snob-Zone's Bailar el Mambo.

Syns det er fine navn jeg :lol::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren vår opererer også med bokstaver, men skal du velge tavlenavnet selv må du nok være tidlig ute, for hun bruker tavlenavnet omtrent fra de kan høre, og sikkert før det også.

Vi var litt heldige, for vi hadde tenkt på kosenavn endel, og hugo var ett av de navnene vi tenkte mest på. Ble litt glad da jeg hadde valgt mine topp tre, og den øverste på listen var ledig og hadde blitt kalt hugo siden fødselen siden han lignet så mye på bestefaren sin..

Tavlenavnet hans er derimot "St. Zamba`s Just Nr. One" og det passer han jo perfekt til selvfølgelig ;)

På gamlingen min fikk vi en liste over tibetanske navn å velge i, der vi valgte khan. Han ble imidlertid hetende Djengis Khan, og levde godt opp til navnet sitt han også..

Ellers synes jeg tavlenavn er fantastisk morsomt! Får en god latter hver gang jeg kikker på hugolilles stamtavle. (Altså, vet det er stor hund, men askepott av big thing? Bombastic nossanova? Go-go gentleman? Hvis jeg får meg tispe i samme rase skal hun hete tinkerbell B) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det navnet vi ville bruke til daglig klart, og ble glad da oppdretter sa vi kunne bestemme selv. Men første navnet etter kennelnavnet skulle begynne på R (altså R-kull). Siden vi kunne bestemme selv, ville vi gjerne ha med daglignavnet på papiret også da!

Vi slet litt med den R'en, for ingenting passet liksom til. Så hun ble til slutt hetende Libitris Rose Lady Teebee. (Litt OT, men syntes oldefaren hennes har så kult navn: Yes SIr I Can Boogie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det navnet vi ville bruke til daglig klart, og ble glad da oppdretter sa vi kunne bestemme selv. Men første navnet etter kennelnavnet skulle begynne på R (altså R-kull). Siden vi kunne bestemme selv, ville vi gjerne ha med daglignavnet på papiret også da!

Vi slet litt med den R'en, for ingenting passet liksom til. Så hun ble til slutt hetende Libitris Rose Lady Teebee. (Litt OT, men syntes oldefaren hennes har så kult navn: Yes SIr I Can Boogie)

Så kult ! ;)

Bestevennen min har også en Cavalier ( Gostuen's Unique Ulrik ) og oldefaren til Ulrik heter også Yes sir I can boogie ! ;)

De betyr at din cavalier og Ulrik er "tremenninger" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til min nye valp bestemte tavlenavet selv!

Han skal hete Tunmark's Observe My Performance, men Obi till vanlig! :P

Er veldig oversiktlig når oppdretter har mange kull å ha et tema for hvert kull!

Jeg ville ha bestemt tavlenavnet selv hvis jeg var oppdretter! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult ! :P

Bestevennen min har også en Cavalier ( Gostuen's Unique Ulrik ) og oldefaren til Ulrik heter også Yes sir I can boogie ! :P

De betyr at din cavalier og Ulrik er "tremenninger" :P

Morsomt :P

Hvilken farge har bestevennen din sin cavalier forresten? Er litt opphengt i farge om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theo heter Danes of Broen's Breeze Victory B-kull

Er utrolig kjekt å få lov til å bestemme navnet selv. Eg liker det "litt" fancy på papiret, og et enkelt navn til vanlig. Har alltid sagt at eg skulle ha en hannhund som skulle hete Theo :) Og det ble det!

Alle de andre i kullet heter Danes of Broen's Brutus-Betsy-Beauty... Synes det blir litt skjedelig.

Smak og behag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...